از موشک و تانک تا ربات و جنگنده، پیشرفته‌ترین جنگ‌افزارهای روسی / عکس


اکنون زمان آن رسیده که به سلاح های مدرن روسیه بپردازیم.

تانک T-14 Armata

تانک های امروزی روسیه، که شامل T-72B1, T-72B3, T-80BVM, و تانک های جدیدتر T-90 هستند، همگی از نسل تانک T-72 بوده و تمام نقاط ضعف آن را نیز به ارث برده اند. تانک T-14 Armata که در سال ۲۰۱۵ معرفی شد قرار بود این نقاط ضعف را رفع کند. Armata با طراحی صیقلی و صافش قرار بود تانک جدیدی برای شکستن رویکرد قدیمی در ساخت تانک های روسی بوده و دارای توپ ۱۲۵ میلیمتری، سیستم حفاظت فعال Afghanit و حتی گلوله های هسته ای باشد. روسیه به عنوان بخشی از برنامه نظامی GPV 2020 قرار بود تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۰۰۰ دستگاه تانک Armata بسازد.

در آگوست ۲۰۲۱، رسانه دولتی روسیه اعلام کرد که ۲۰ دستگاه Armata تا پایان سال تحویل ارتش این کشور داده خواهد شد. این تانک جدید، ظاهراً گرانقیمت تر و پرهزینه تر از آن چیزی بود که در ابتدا انتظار می رفت. بسیاری از قطعات آن، حتی نمایشگرهای LCD خدمه، از خارج وارد شده و تامین این قطعات بدنبال تحریم های اعمال شده علیه روسیه پس از الحاق کریمه به خاک این کشور در سال ۲۰۱۵ دشوار شده بود. در حالی که روسیه تانک های ۶۰ ساله T-62 را به میدان نبرد اوکراین می فرستد، هنوز خبری از Armata نیست که نشان می دهد حتی اگر نیروهای زمینی روسیه ۲۰ دستگاه از این تانک را در اختیار داشته باشند نیز هنوز برای نبرد آماده نیستند.

حیرت‌انگیزترین سلاح‌های روسیه؛ از موشک و تانک تا ربات و جنگنده / عکس

ربات جنگی Igorek

یکی از غیرمعمول ترین سلاح های حیرت انگیز روسیه Igorek نام داشت، یک ربات متحرک دو پا با قابلیت کنترل که در سال ۲۰۱۸ رونمایی شد. Igorek توسط کمپانی مشهور کالاشنیکف توسعه یافته بود، کمپانی تسلیحاتی روسیه که نامش را از میخاییل تی کالاشنیکوف، طراح و سازنده AK-47 گرفته است. این ربات جنگی طرایی رنگ برای اولین بار در اکسپو تسلیحاتی ارتش روسیه در سال ۲۰۱۸ رونمایی شد که هر دو سال یکبار در خارج از شهر مسکو برگزار می شود. همانطور که انتظار می رفت، در چهار سال اخیر از Igorek نیز هیچ خبری نبوده است.

ربات های جنگی به عنوان یک مفهوم تسلیحاتی هنوز بسیار پرنقص هستند و قابلیت حرکت آن ها نیز به احتمال فراوان به سال ها توسعه برای کارآمد بودن در میدان نبرد نیاز دارد. به نظر می رسد که رونمایی از ربات تنها تلاشی از جانب کمپانی سازنده برای تغییر تفکر عموم مردم نسبت به این برند بوده باشد.

حیرت‌انگیزترین سلاح‌های روسیه؛ از موشک و تانک تا ربات و جنگنده / عکس

جت جنگنده Su-57

روسیه به مقدار قابل توجهی به جنگنده هایی وابسته است که روزآمدسازی هایی از جنگنده های شوروی دوران جنگ سرد هستند. Sukhoi Su-57 که در میان کشورهای ناتو با نام Felon شناخته می شود قرار بود اولین جنگنده روسیه جدید باشد. این جنگنده نسل پنجمی با رادارهای قوی، موشک های هوا به هوای دوربرد، قدرت پنهانکاری و موتورهایی که به آن قدرت پرواز با سرعتی بالاتر از سرعت صوت را می داد مجهز شده بود و چالشی مستقیم برای جنگنده آمریکایی F-22 Raptor به شمار می آمد.

Su-57 اولین بار در سال ۲۰۱۰ معرفی شد و ۱۲ سال بعد، نیروهای هوافضای روسیه هنوز حدود ۶ تا ۱۵ فروند از این جنگنده را در اختیار دارد که بسیار کمتر از صدها فروندی است که برنامه ریزی شده بود. نداشتن منابع مالی کافی برای توسعه، اصلی ترین دلیل تولید نشدن انبوه این جنگنده شناخته می شود، به ویژه پس از آنکه هند برای توسعه یک جت کارآمدتر از مشارکت در این پروژه کناره گیری کرد. Su-57 تاکنون در آسمان اوکراین دیده نشده است.

حیرت‌انگیزترین سلاح‌های روسیه؛ از موشک و تانک تا ربات و جنگنده / عکس

موشک هواپرتاب مافوق صوت Kinzhal

در سال ۲۰۱۸ بود که ولادیمیر پوتین از تحویل پنج سیستم هسته ای جدید به ارتش این کشور خبر داد. یکی از آن ها یک موشک هایپرسونیک به نام Kinzhal بود که از نسخه ای خاص از جت جنگنده MiG-31 Foxhound شلیک می شد. Kinzhal توانایی حمل کلاهک های هسته ای و متعارف در سرعت بیش از ۵ ماخ را داشت و اهداف زمینی ناتو و حتی ناوهای هواپیمابر را تهدید می کرد. Kinzhal تنها سلاح در میان سلاح های حیرت انگیز و عجیب روسیه است که در اوکراین به کار گرفته شده است و چنان تاثیر اندکی داشته که در ابتدا در مورد به کار گرفته شدن آن در میدان نبرد تردیدهای زیادی وجود داشت.

لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده نیز گفته است که به نظر او استفاده از Kinzhal نمی تواند تعیین کننده باشد. منابع مختلف به سی ان ان گفته اند که استفاده از موشک Kinzhal در اوکراین تنها به خاطر اخطار دادن به ناتو بوده است اما تاثیر اندک آن در مسیر جنگ باعث شده بسیاری کارشناسان نظامی به این باور برسند که قدرت این سلاح و کارآیی آن فاصله زیادی با ادعاهای مقامات نظامی روس داشته است.

حیرت‌انگیزترین سلاح‌های روسیه؛ از موشک و تانک تا ربات و جنگنده / عکس

5858



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *