یک صندلی به کپسول دراگون اضافه شد!



ناسا کپسول فضایی کرو دراگون اندورنس(Crew Dragon Endurance) را که در حال حاضر به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) متصل است، اصلاح کرد.

اطلاعیه ناسا نشان می‌دهد که این کپسول فضایی اکنون دارای صندلی دیگری شده است که می‌تواند یک فضانورد بیشتر از آنچه در ابتدا برای آن در نظر گرفته شده بود، حمل کند.

ناسا این کپسول فضایی را به عنوان یک اقدام بالقوه اضطراری پس از اینکه موشک روسی سایوز MS-22 ماه گذشته مایع خنک‌کننده خود را در مدار از دست داد، اصلاح کرده است.

ناسا اعلام کرده است که با موفقیت صندلی «فرانک روبیو» فضانورد ناسا را از کپسول سایوز MS-22 به کپسول دراگون اندورنس منتقل کرده است. این کپسول، فضانوردان اسپیس‌ایکس و ناسا را طی ماموریت در حال انجام کرو-5(Crew-5) به ایستگاه فضایی بین‌المللی منتقل کرد.

در عین حال، کپسول MS-22 از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین اولین فضانورد ناسا را با یک موشک روسی به پرواز درآورد. فرانک روبیو در سپتامبر سال گذشته همراه با «سرگی پروکوپیف» و «دیمیتری پتلین» فضانوردان روس با MS-22 سفر کرد.

چه اتفاقی برای موشک سایوز MS-22 افتاد؟

موشک سایوز MS-22 در 15 دسامبر 2022 ظاهراً پس از اصابت یک ریز شهاب‌سنگ یا زباله فضایی، مایع خنک‌کننده خود را از دست داد. این نشتی باعث شد جریان قابل مشاهده‌ای از پوسته‌ها از فضاپیما جاری شود که منجر به لغو راهپیمایی فضایی برنامه‌ریزی شده برای اواسط دسامبر شد. ناسا مدت کوتاهی پس از آن، فیلمی از این نشتی را به اشتراک گذاشت.

از دست دادن مایع خنک کننده به این معنی است که MS-22 برای حمل دو فضانورد روسی و یک فضانورد ناسا که با این فضاپیما به زمین سفر کرده بودند، مناسب نبود و دیگر تنها در مواقع اضطراری می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

روسیه در حال برنامه‌ریزی برای پرتاب یک موشک سایوز بدون سرنشین به ایستگاه فضایی بین‌المللی در تاریخ 20 فوریه است تا خدمه MS-22 را به زمین بازگرداند.

چیدمان جدید صندلی‌های اندرونس

کپسول‌های فضایی در صورتی که سرنشینان ایستگاه فضایی بین‌المللی مجبور شوند ناگهان این ایستگاه را ترک کنند، به ‌عنوان قایق نجات نیز عمل می‌کنند. این بدان معناست که اگر اتفاق بدی برای ایستگاه فضایی بین‌المللی رخ دهد، MS-22 همچنان می‌تواند وارد عمل شود.

اگر چنین اتفاقی رخ دهد، حمل تا حد امکان کمتر فضانورد در فضاپیمای سایوز ایمن‌تر خواهد بود، به همین دلیل ناسا یکی از صندلی‌ها را به کپسول دراگون اندورنس منتقل کرده است.

ناسا در بیانیه خود نوشت: این تغییر با کاهش بار درون فضاپیمای MS-22 به فضانوردان روس در صورت بازگشت اضطراری به زمین، امکان حفاظت بیشتری ارائه می‌دهد.

گفتنی است که به دلیل نشت مایع خنک کننده در MS-22، مسافران آن تقریباً دو برابر زمانی را که در ابتدا برای ماندن در مدار برنامه‌ریزی شده بود، سپری می‌کنند.

کپسول اندرونس اسپیس‌ایکس در اکتبر سال گذشته با تنها چهار صندلی برای حمل چهار فضانورد به ایستگاه فضایی بین‌المللی به فضا پرتاب شد. با این حال، کپسول‌های اسپیس‌ایکس برای حمل حداکثر هفت خدمه طراحی شده‌اند، به این معنی که اندرونس در صورت نیاز فضای لازم برای حمل فرانک روبیو را نیز دارد.

227227



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *