زنگ خطرها برای تولید آیفون به صدا درآمد



کارشناسان زنجیره‌ی تأمین محصولات اپل در پی شیوع گسترده‌ی ویروس کرونا در چین، اعلام کردند که این اتفاق و سیاست‌های این کشور برای ادامه‌ی فعالیت نیروی کار می‌تواند به مشکلاتی در خطوط تولید آیفون منجر شود. اپل پس از شیوع ویروس کووید ۱۹ در اکتبر، بیشتر از یک ماه با مشکلات ناشی از این اتفاق در کارخانه‌ی مونتاژ اصلی خود، یعنی فاکسکان، دست‌وپنجه نرم می‌کرد.

فاکسفان در شهر ژنگژو، معروف به شهر آیفون، واقع شده است و براساس تحقیقات بانک سوئیسی UBS، درحال‌حاضر این کارخانه بخشی از تولیدات خود را به کارخانه‌های دیگری در سراسر چین منتقل کرده است. اپل هم با هدف کاهش زمان انتظار طولانی‌مدت (‌۲۳ روزه) برای مشتریان آیفون‌ها، همکاری‌هایی را با تأمین‌کنندگان قطعات مختلف آغاز کرده است.

حال به‌گزارش Financial Times، با شیوع دوباره‌ی کرونا در چین و محدودنکردن فعالیت کارخانه‌ها، خطر کمبود نیروی کار در کارخانه‌های قطعه‌سازی یا کارخانه‌های مونتاژ کوپرتینونشین‌ها را تهدید می‌کند. یکی از مدیران اجرایی اپل در کالیفرنیا که مسئولیت پیگیری بیش از ۳ میلیون دستگاه را در زنجیره‌ی تامین برعهده دارد، دراین‌باره گفت:

احتمال می‌دهم موج جدید کرونا در چین و کمبود نیروی کار در پی درگیری با این ویروس، فعالیت‌های زیادی را تحت‌تأثیر قرار دهد. نه‌تنها کارخانه‌ها، بلکه انبارها، خطوط توزیع، لجستیک و حتی حمل‌ونقل هم از این اتفاق ضربه خواهند خورد.-

قبل از شروع تعطیلات کریسمس و در ۶ نوامبر، اپل درباره‌ی اختلالی مهم در زنجیره‌ی تأمین هشدار داده بود. این بیانیه کمتر از دو هفته پس از پیش‌بینی کاهش فروش ۸ درصدی در دوران کریسمس منتشر شد.

براساس برآوردهای بانکی، تحلیلگران احتمال می‌دهند که درآمد اپل در سه‌ماهه‌ی پیش رو به کمتر از ۱۲۳٫۹ میلیارد دلار (درآمد زمان مشابه در سال گذشته) برسد و سود خالص این شرکت نیز بیش از ۸ درصد کاهش یابد. درصورت درستی این پیش‌بینی‌ها، رشد درآمد اپل پس از ۱۴ فصل متوالی متوقف و این شرکت با کمبودی بین ۵ تا ۱۵ میلیون آیفون مواجه می‌شود.

اگر سفارش‌های انجام‌نشده را به‌جای لغونشده «به‌تعویق‌افتاده» در نظر بگیریم، این پیش‌بینی‌ها ممکن است کمی دیرتر به‌وقوع بپیوندند؛ اما مدل‌سازی‌ها نشان داده‌اند که با شیوع دوباره‌ی کرونا در چین، یک‌میلیون چینی در سه‌ماهه‌ی زمستان آینده درمعرض خطر مرگ ناشی از ویروس کووید ۱۹ هستند.

شایان ذکر است که یک‌پنجم درآمد اپل از فروش محصولاتش در چین به‌دست می‌آید و بیش از ۹۰ درصد آیفون‌های این شرکت نیز در چین مونتاژ می‌شوند. سامسونگ در سال ۲۰۱۹ از چین خارج شد و مونتاژ محصولاتش را در حداقل چهار کشور دیگر آغاز کرد.

تحلیلگر و مشاوری به نام هوراس ددیو توضیح داد که مشکلات خط‌تولید و عملکرد اپل در ماه‌های اخیر می‌تواند با بحران تقاضا در چین همراه شود؛ چرا که مصرف‌کنندگان محصولات این شرکت از آن دسته مصرف‌کنندگانی هستند که به‌محض معرفی محصولات، خرید آن‌ها را در اولویت قرار می‌دهند. او افزود:

پیش‌تر با سیاست‌هایی که چین برای دورکاری و کار از خانه اِعمال کرده بود، جهان شاهد افزایش تقاضا در طول قرنطینه بود؛ اما حالا بدون اِعمال محدودیت‌ها، مصرف‌کنندگان چینی ممکن است در سال آینده از خرید این محصولات خودداری کنند.-

آلن دی، یکی از افرادی است که در لندن برای استانداردهای شرکتی مقابله با کووید ۱۹ با سازمان ملل همکاری می‌کند. وی نیز افزود:

تلاش چین برای ازبین‌بردن این بیماری به‌جای مدیریت آن، خطوط مونتاژ کشور را درمعرض خطر شیوع قرار داده است. دو تا شش ماه آینده بازه‌ی زمانی حساسی برای زنجیره‌ی تأمین اپل خواهد بود؛ چراکه چین در مدیریت کرونا ناپخته عمل می‌کند. بقیه‌ی جهان برای مقابله با کووید ۱۹ استانداردهایی را توسعه داده‌اند؛ اما چین تقریباً هیچ اقدامی برای ترغیب شرکت‌ها به پذیرش این استانداردها انجام نداده است.

227227



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *