حل مشکل بخار کردن شیشه عینک، یکبار برای همیشه/ عکس


بخار کردن شیشه عینک، می‌تواند کلافه‌کننده باشد؛ اگر قبول ندارید، این را از افراد عینکی بپرسید که در دوران همه‌گیری کرونا، ماسک به صورت می‌زدند. اما ظاهرا راهکار را باید در فناوری نانو جستجو می‌کردیم.

محققان موسسه فناوری فدرال زوریخ (ETH Zurich)، از طلا یک نانو کوتینگ ساختند که با جذب مقدار زیادی اشعه مادون قرمز، شیشه عینک را تا ۸ درجه سانتی‌گراد گرم می‌کند و مانع از بخار کردن آن، حتی در محیط‌های بسیار مرطوب می‌شود. البته این طراحی به گونه‌ای است که در محیط‌های گرم هم، بیش از حد داغ نمی‌شود.

این پوشش ۱۰ نانومتری، ورقه طلا را بین لایه‌های اکسید تیتانیوم، ساندویچ می‌کند. به این ترتیب، نه تنها گرمابخشی آن تحت تاثیر پدیده انکسار نور، افزایش می‌یابد؛ بلکه از طلا هم در مقابل ساییدگی، محافظت به عمل می‌آید.

حل مشکل بخار کردن شیشه عینک، یکبار برای همیشه/ عکس

موسسه اتریشی همچنین تاکید دارد که این پوشش، با تکنیک‌های معمول مورد استفاده در صنایع، قابل تولید است و کمپانی‌ها نیازی به زیر و رو کردن خطوط تولید خود ندارند.

اما تا اینجا حتما یک سوال مهم به ذهنتان آمده که در پاسخ باید بگوییم: نه، خیلی هم گران نیست!

هر چند طلا یک ماده گران‌قیمت محسوب می‌شود؛ مقدار مورد نیاز آن برای ساخت چنین پوششی آن‌قدر کم است که نباید تاثیر چندانی روی قیمت عینک بگذارد. با وجود این، اعضای تیم تحقیقاتی استفاده از مواد جایگزین طلا را هم بررسی می‌کنند.

احتمالا ورود این عینک‌های دارای نانو کوتینگ طلا به بازار، چند سالی طول می‌کشد؛ ولی محققان، استفاده از همین فناوری در شیشه خودروها و پنجره ساختمان‌ها را نیز مفید می‌دانند. پس شاید در آینده، هیچ شیشه بخار گرفته‌ای را نبینیم.

5858



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *