انتقاد به عملکرد تیم ملی بسکتبال در هانگژو

علی توفیق در گفتگو با خبرنگار مهر با یادآوری اینکه تیم ملی بسکتبال در بازی های آسیایی با پنج برد و یک باخت در جایگاه پنجم ایستاد، گفت: اگر ملاک تعداد برد و باخت باشد، باید گفت که تیم ملی در هانگژو رکورد خوبی داشته است اما واقعیت این است که جایگاه پنجمی نتیجه مورد انتظار جامعه بسکتبال نبود به خصوص با در نظرگرفتن مراحل آماده سازی که تیم ملی در ماه های اخیر داشت.

وی در مورد ترکیب تیم ملی در بازی های آسیایی که نسبت به گذشته با محوریت جوانگرایی دستخوش تغییراتی شده بود و از همین موضوع به عنوان عاملی در از دست رفتن مدال یاد می شود، خاطرنشان کرد: ما در دوره پیشین بازی های آسیایی بازیکنان با تجربه ای در اختیار داشتیم و با حضور آنها نایب قهرمان شدیم. اما خیلی از همان بازیکنان عامل نایب قهرمانی در بازی های ۲۰۱۴ اینچئون بودند یعنی زمانی که خیلی جوان بودند. بسکتبال ایران با بازیکنانی خیلی جوان قهرمان آسیا شدند و سهمیه المپیک ۲۰۰۸ پکن را گرفتند.

این کارشناس بسکتبال ادامه داد: همه آن موفقیت های با بازیکنان جوان به دست آمد چون برنامه ریزی درستی برای آنها شده بود. بنابراین جوان بودن بازیکنان عاملی نیست که از آن به عنوان توجیهی برای عدم صعود به نیمه نهایی و فینال و کسب مدال یاد کرد آنهم وقتی این بازیکنان پیش از بازی های آسیایی و به واسطه جام جهانی، اردوهای داخلی و خارجی خوبی را سپری کردند. ضمن اینکه خود جام جهانی هم یک تدارکات خوب برای بازی های آسیایی بود.

توفیق با یادآوری اینکه کمیته ملی المپیک بر کیفیت اعزام به بازی های آسیایی تاکید داشت، خاطرنشان کرد: در این شرایط باید تابع سیاست کمیته عمل می شد و تیمی اعزامی می شد که بهانه ای برای عدم نتیجه گیری نداشته باشد نه اینکه حالا که مدالی به دست نیامده و حتی در جمع چهار تیم برتر هم قرار نگرفته ایم، به دنبال مطرح کردن بهانه باشیم.

«غیبت بهنام یخچالی و محمد امینی که به دلیل درگیری باشگاهی نتوانستند در این سفر تیم ملی را همراهی کنند، چقدر در عملکرد ثبت شده تاثیرگذار بود؟»، این مربی بسکتبال در واکنش به این پرسش گفت: به نظرم غیبت این دو بازیکن اصلا جای غافلگیری نداشت چون قاعدتا برنامه آنها از قبل مشخص بوده است. این بازیکنان مدیر برنامه دارند و حتما آنها نسب به برنامه شان آگاهی داشته اند.

وی در این زمینه خاطرنشان کرد: برای پنجره های انتخابی اینگونه بود که باشگاه ها بازیکنان لژیونر خود را آزاد می گذاشند و اینکه آن بازیکن در ترکیب تیم ملی قرار می گرفت یا نه، به خود بازیکن و فدراسیون بستگی داشت. در این مورد هم اگر در قرارداد بازیکنان قید شده که می توانند تیم ملی کشورشان را همراهی کنند، پس باشگاه های آنها در اجرای این بند قرارداد کوتاهی داشته اند و فدراسیون می توانسته موضوع را پیگیری کند.

توفیق تاکید کرد: در هر صورت به عملکرد تیم ملی بسکتبال بسکتبال نقد وارد است و دلیل قانع کننده ای هم برای آن نیست. صحبت از تغییر نسل می شود و جوانگرایی که باعث عدم نتیجه گیری شده اما این فرآیندی که می بینیم، فرآیندی نیست که باعث پویایی و توسعه بسکتبال شود. باید یک بازنگری اساسی در سیستم برنامه ریزی ها صورت بگیرد.

این کارشناس بسکتبال گفت: الان در موقعیتی هستیم که حتی هندی ها از ما سبقت گرفته اند. در بسکتبال سه به سه آن طور بازی می کنند و تیم نوجوانان شان موفق به شکست ما می شود. اینها زنگ خطر است. برای اینکه در آینده نه چندان دور بتوانیم خود را با ژاپن، کره و هند مقایسه کنیم باید بازنگری سریعتری صورت بگیرد. سیستمی در نظر گرفته شود که با تبعیت از آن، بسکتبال بیشتر از این آسیب نبیند.

انتقاد به عملکرد تیم ملی بسکتبال در هانگژو/ نیاز به بازنگری است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *