۱۲ خودرو که راننده خود را به بیماری جنون سرعت مبتلا می‌کنند


مهم نیست که در یک بزرگراه یا آزادراه در حال رانندگی هستید یا برای رسیدن به مقصد عجله دارید. در هر حالت ممکن است تحت شرایطی از محدوده سرعت مجاز تخطی کرده و توسط پلیس راهنمایی رانندگی جریمه شوید. هر ساله میلیون‌ها نفر به صورت سهوی یا عمدی بابت سرعت غیرمجاز خود جریمه می‌شوند و چاره‌ای جز پرداخت آن ندارند!

در عین حال، همواره افرادی هستند که رانندگی در خط سرعت را ترجیح می‌دهند و بدون توجه به عواقب این کار، رانندگی با سرعت بالا را ترجیح می‌دهند. از زمان شروع پاندمی کرونا، آمار افرادی که در ایالات متحده آمریکا جریمه سرعت دریافت می‌کردند، با نرخ تندی افزایش یافته و به نظر نمی‌رسد قصد توقف داشته باشد.

تحقیقات یکی از موسسات بیمه به نام Insurify بر روی جریمه‌های سرعت دریافت شده توسط رانندگان مختلف در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ گویای این امر است که صاحبان برخی خودروهای نسبت به سایرین میل بیشتری به دریافت جریمه‌های رانندگی دارند. در میان این خودروها، برخی موارد به صورت قابل انتظاری با خطر جریمه سرعت روبرو هستند؛ اما حضور برخی از این خودروها جای تعجب فراوان دارد.

در این متن قصد داریم به بررسی ۱۲ خودرو که رانندگان آن در معرض دریافت جریمه‌های سرعت بیشتری قرار دارند، بپردازیم. البته تحقیقات انجام شده به هیچ عنوان به دلیل اعمال این جریمه‌ها بر روی شرکت‌های یاد شده اشاره‌ای ندارد. با این حال، آشنایی با این خودروها خالی از لطف نیست!

خودروهایی که بیشتر در معرض جریمه شدن به خاطر سرعت بالا هستند

دوج چلنجر

خودرو سرعت

یکی از خودروهای قابل انتظار در لیست امروز، دوج چلنجر است که بخش بزرگی از صاحبان آن تمایل به رانندگی به سرعت بالاتر از مجاز نشان داده‌اند! تحقیقات موسسه Insurify حاکی از این بود که در سال 2020، حدود 15.09 درصد از صاحبان این خودرو در ایالات متحده پیش‌تر به خاطر سرعت غیرمجاز خود جریمه شده بودند. این در حالی است که در آن سال به طور میانگین حدود 10.54 درصد از جامعه با جریمه‌های سرعت روبرو شده بودند.

بد نیست بدانید که دوج چلنجر با قیمت ۳۰۰۷۵ دلار یکی از ارزان قیمت‌ترین خودروهای عضلانی بازار آمریکا به شمار می‌رود.

پیش از این، تیم کونیسکیس، رئیس کمپانی دوج تایید کرده بود که هر دو مدل چلنجر و چارجر از خودروهای Dodge ، به دلیل سیاست‌های این کمپانی در الکتریکی کردن محصولات خود، تا پایان سال 2024 از چرخه تولید خارج خواهند شد. هر دو مدل یادشده از خودروهای دوج با نمونه‌های جدید الکتریکی جایگزین خواهند شد. با این وجود باید دید آیا این خودروهای عضلانی برقی قادرند نظر مشتریان را به خود جلب کنند یا خیر.

البته به جز دوج چلنجر، مدل چارجر نیز در لیست خودروهای پرجریمه Insurify در سال 2020 قرار گرفته بود. به گزارش این موسسه، 14.71 درصد از صاحبان این خودرو پیش از این جریمه‌های سرعت دریافت کرده بودند.

GMC C1500

ماشین جنرال موتور C1500

خودروی GMC C1500 جنرال موتورز یکی از موارد غیرقابل انتظار لیست امروز و تنها خودروی پیکاپی است که در این لیست حاضر می‌شود. بر اساس آمار اخذ شده در سال 2021، حدود 15.31 درصد از صاحبان این خودرو به خاطر تخطی از سرعت مجاز جریمه شده‌اند. این رقم حدودا 38 درصد بیشتر از میانگین کشوری 9.59 درصدی جریمه این خودرو در سال 2021 بوده است.

خودروهای پیکاپ معمولا سرعت بالایی ندارند. با این حال به نظر می‌رسد این خودروی خاطره‌انگیز جنرال موتورز به رانندگان خود حس یک خودروی اسپورت را می‌دهد!

البته این نخستین باری نیست که خودروهای پیکاپ در لیست پرجریمه‌ترین خودروها در کشورهای مختلف قرار می‌گیرند. پیش از این هم تحقیقی مشابه در انگلستان هم از حضور یک پیکاپ دیگر در میان خودروهای با بیشترین جریمه سرعت قرار داشت. در آن زمان به جای یک پیکاپ آمریکایی، محصولی ژاپنی به نام میتسوبیشی L200 به این افتخار رسیده و در رده نهم قرار گرفته بود!

هیوندای ولاستر

هیوندای ولاستر

با این که خودروی هاچ بک هیوندای ولاستر نتوانسته همانند همتایان آلمانی خود به شهرت برسد، اما این دلیل نمی‌شود که این جواهر کره‌ای را محصول کم اهمیتی بدانیم! بررسی‌های انجام شده بر روی این اتومبیل حاکی از سواری فوق‌العاده آن با موتور دو لیتری توربو و گیربکس DCT هستند. این خودرو همچنین با قیمت رقابتی 32500 دلاری به بازار عرضه شده و فروش قابل توجهی را هم کسب کرده است. به همین جهت نمی‌توان رانندگان این خودرو را به خاطر سرعت بیش از حدشان سرزنش کرد!

در سال 2020 حدود 15.43 درصد از صاحبان این خودرو به خاطر سرعت بالای خود جریمه شده بودند. علاوه بر این، Veloster از جمله خودروهایی‌ست که توجه پلیس‌های رانندگی را بیش از حد به خود جلب می‌کند! شاید به همین دلیل به جای خودروهای اسپرت ارزان قیمتی نظیر تسلا یا پورشه، شاهد حضور این هاچ بک در لیست خودروهایی که به رانندگان جنون سرعت القا می‌کنند هستیم.

دوج دارت

خودرو سرعت

دیگر اتومبیل حاضر در لیست امروز هم محصولی از Dodge است. دوج دارت یک سدان جمع و جور است که بین سال‌های 2013 و 2016 به فروش می‌رسید؛ اما سرانجام جای خود را به نمونه‌های SUV که حاشیه سود بالاتری داشتند، داد. دوج دارت در برابر قیمت خود ارزش خرید بالایی داشت؛ اما به دلیل این که نتوانست چیز جدیدی را به خودروهای سدان اضافه کند، به موفقیت چندانی در بازار دست نیافت!

علیرغم این امر، این سدان دوج موفق شد شور و هیجان زیادی را در رانندگانی که به جنون سرعت علاقمند بودند ایجاد کنند؛ چرا که بر اساس اطلاعات موجود، این خودرو توانسته در میان دوازده خودرویی که احتمال جریمه شدن بالایی به دلیل سرعت دارند قرار گیرد.

بر اساس اطلاعات سال 2020 موسسه Insurify، حدود 15.45 درصد از رانندگان خودروی دوج دارت قبلا به خاطر سرعت بالا جریمه شده بودند. البته این اطلاعات به مدل دقیق نمونه‌ای که بیش از همه جریمه شده بود اشاره‌ای نمی‌کند. با این وجود، می‌توان حدس زد مدل‌های GT یا GT Sport این خودرو بیش از مدل استاندارد متحمل جریمه شده باشند!

مدل‌های جی تی و جی تی اسپرت از Dodge Dart با موتور 2.4 لیتری خود قادر به دستیابی به قدرت 184 اسب بخاری بودند. البته این رقم آنچنان شگفت‌انگیز نیست؛ اما قطعا برای دریافت یک برگ جریمه سرعت کافی خواهد بود!

اینفینیتی G37

اینفینیتی جی 37

سری محصولات لاکچری نیسان نتوانسته‌اند آنچنان که باید و شاید در بازار آمریکا بدرخشند. با این وجود، در سال‌های گذشته شاهد عرضه محصولات فوق‌العاده‌ای از این برند در آمریکای شمالی بوده‌ایم. خودروی G37 اینفینیتی با هدف مقابله با BMW روانه بازار شد و برای این کار به شتاب بسیار بالای خود متکی بود. به طور خاص، خودروی جی 37 اینفینیتی قادر بود ظرف مدت فقط پنج ثانیه به سرعت 60 مایل بر ثانیه برسد.

این خودرو همچنین قادر به دستیابی به حداکثر سرعت ۱۵۵ مایل بر ثانیه است.

متاسفانه مجموعه‌ای از برنامه‌ریزی‌های نادرست و تبلیغات ناموفق باعث شد که Infinity G37 نتواند به موفقیتی که لایقش بود دست پیدا کند. با این وجود، خریداران این خودرو بدون شک عملکرد فوق‌العاده آن را تحسین کردند. این خودرو یکی از دوازده خودروی سال 2020 بود که متحمل بیشترین جریمه‌های سرعت شده بود. به طور خاص، 15.61 درصد از رانندگان این خودرو به خاطر سرعت بالاتر از حد مجاز جریمه شده بودند. این رقم، حدود 48 درصد بالاتر از میانگین کشور آمریکاست.

سوبارو ایمپرزا

سوبارو ایمپرزا

سوبارو خودروی ایمپرزای خود را چیزی فراتر از یک اتومبیل توصیف می‌کند. علیرغم این امر، Impreza در حقیقت یک خودروی اقتصادی معمولی است که با قیمت 19000 دلاری خود یکی از ارزان‌ترین محصولات بازار به شمار می‌رود. در سال‌های گذشته سوبارو همواره محصولاتی باکیفیت و ایمنی را روانه بازار کرده و ایمپرزا نیز از این قضیه مستثنی نیست. این خودرو، یک اتومبیل چهار چرخ متحرک است که امکانات ایمنی آن استاندارد ارزیابی می‌شود. بنابراین ممکن است گمان کنید تنها شهروندان قانون‌مند مشتریان این محصول هستند!

با این وجود، داده‌های موسسه Insurify خلاف این امر را نشان می‌دهد؛ چرا که به گزارش این پایگاه، در سال 2020، حدود 15.9 درصد از رانندگان Subaru Impreza حداقل یک بار به خاطر سرعت غیرمجازشان جریمه شده‌اند. به همین جهت، این سدان اقتصادی جایگاه بالایی را در لیست خودروهای مورد علاقه به دیوانگان سرعت برای خود دست و پا می‌کند!

این رقم البته در سال ۲۰۲۱ به ۱۴.۸۱ درصد کاهش پیدا کرد. با این حال، همین درصد نیز باعث می‌شود که ایمپرزا همچنان در لیست ده خودروی با بیشتری جریمه‌های سرعت قرار گیرد!

سوبارو BRZ

خودرو سرعت

دیگر خودروی سوباروی حاضر در این لیست، مدل BRZ است که تقریبا تمامی ویژگی‌های یک خودروی اسپورت خوش قیمت را در اختیار دارد. این اتومبیل طبیعتا فاصله زیادی تا خودروها قدرتمند کلاس خود دارد. با این حال سواری فوق‌العاده، طراحی تهاجمی و خدمات گسترده پس از فروش باعث شده‌اند که سوبارو BRZ به محصولی دوست‌داشتنی بین علاقمندان به خودروهای اسپرت تبدیل شود.

بررسی‌ها همچنین حاکی از این هستند که در سال 2021، حدود 16.21 درصد از صاحبان این خودرو، پیش‌تر به خاطر سرعت غیرمجاز خود جریمه شده بودند. وضعیت برای دیگر محصول سوبارو، یعنی Scion FR-S هم مشابه است و 16.01 درصد از رانندگان این خودرو نیز مشمول جریمه‌های سرعت شده بودند.

نسل دوم از خودروهای BRZ در سال 2022 روانه بازار شد. این خودرو از یک موتور بزرگ‌تر 2.4 لیتری بهره برده و در نسخه دستی شش سرعته نیز به علاقمندان ارائه می‌شود. شروع قیمت این محصول از 30000 دلار است. در مدل جدید، داشبورد و نشانگرهای راننده به صورت تنظیم‌پذیر طراحی شده و قادرند دمای موتور، وضعیت خنک‌کننده و حتی نیروهای جانبی در هنگام تغییر جهت را نیز نمایش دهند.

مزدا ۳

مزدا 3

با توجه به ماهیت خودروی محبوب Mazda 3 عجیب است که شاهد حضور آن در بالای لیست خودروهای با بالاترین نرخ جریمه سرعت هستیم! علاقمندان به این خودرو می‌توانند مدل ۲۰۲۳ آن را در دو مدل تنفس طبیعی و توربو شارژردار آن با موتور ۲.۵ لیتری چهار سیلندر تهیه کنند.

مدل تنفس طبیعی، قدرتی ۱۹۱ اسب بخاری تولید می‌کند؛ در حالی که مدل توربو ۲۵۰ اسب بخار قدرت دارد. همچنین کسانی که به مدل دو چرخ متحرک این خودرو علاقمندند، می‌توانند گزینه دنده دستی شش سرعته آن را نیز انتخاب کنند. با این وجود نسخه چهار چرخ متحرک مزدا ۳ تنها با گیربکس اتوماتیک به دست مشتریان خواهد رسید.

بخش بزرگی از دی ان ای این خودرو با مزدا میاتا مشترک بوده و کیفیت رانندگی آن تحسین‌برانگیز است. با این حال، ظاهرا سرعت بالای این خودرو برای رانندگان آن دردسرساز بوده است!

بر اساس آمار سال 2021 موسسه Insurify، حدود 16.36 درصد از صاحبان خودروی مزدا 3 مشمول متحمل جریمه‌های سرعت شده‌اند. بر اساس گزارش فروش کمپانی سازنده، در بازه زمانی سال 2005 تا 2022 حدود 1.5 میلیون دستگاه خودروی Mazda 3 به فروش رسیده است. بنابراین در صورتی که حتی نصف این تعداد در خیابان‌های آمریکا تردد می‌کرده‌اند، حدودا 120000 نفر از رانندگان آن به خاطر سرعت بالا جریمه شده‌اند!

کیا استینگر

خودرو سرعت

شکست دادن خودروهای آلمانی هرگز کار ساده‌ای نیست؛ اما کیا موفق شده با خودروی سدان خود، Stinger، این کار را به نحو احسن انجام دهد!

مدل ۲۰۲۲ از این سدان کره‌ای قدرتمندتر از همیشه ساخته شده و در مدل پایه از یک موتور ۲.۵ لیتری چهار سیلندر توربو با قدرت ۳۰۰ اسب بخار و قابلیت تولید شتاور ۳۱۱ پوند-فوت بهره می‌برد. علاقمندان همچنین می‌توانند با صرف هزینه‌ای بالاتر، مدل شش سیلندر ۳.۳ لیتری با توربوی دوقلو را خریداری کنند که قدرت ۳۶۸ اسب بخار داشته و گشتاور ۳۷۶ پوند فوت تولید می‌کند. این مدل قدرتمندتر قادر به دستیابی به سرعت بیشینه ۱۶۷ مایل بر ثانیه است.

با این قدرت و سرعت فوق‌العاده KIA Stinger تعجبی ندارد که رانندگان این خودرو عموما اسیر دوربین‌های کنترل سرعت و در نتیجه جریمه‌های ناشی از سرعت بالا شوند. آمار نشان‌دهنده این است که 16.58 درصد از صاحبان خودروی KIA Stinger در سال 2021 به خاطر سرعت بالاتر از حد مجاز جریمه شده بودند.

فولکس واگن GTI

فولکس واگن GTI

خودروی فولکس واگن گلف GTI هاچ بک کلاسیک جذابی از VW است که به خاطر خدمات پس از فروش گسترده مانند آپگریدهای متنوع خودرو یا قطعات جانبی با کاربردهای متفاوت مورد توجه زیادی واقع شده است. حتی نمونه‌های کارکرده این خودرو نیز طرفداران فراوانی دارند و حتی با عرضه محصولات متنوع ژاپنی و کره‌ای همچنان محصولاتی جذاب برای علاقمندان به شمار می‌روند.

بسیاری خودروهای قدرتمند آلمانی با رویکرد رانندگی در اتوبان‌های معروف این کشور ساخته می‌شوند. بنابراین طبیعی است که خریداران این محصول در سایر نقاط جهان هم سعی داشته باشند محدودیت‌های سرعت را زیر پا گذاشته و از سرعت فوق‌العاده این خودرو لذت ببرند. با این وجود، رانندگی با سرعت بالا تقریبا در تمامی کشورهای دیگر به جز آلمان نتیجه‌ای جز جریمه را در پی نخواهد داشت!

در ایالات متحده آمریکا، حدود 17.38 درصد از صاحبان خودروی فولکس واگن GTI به خاطر سرعت بالاتر از حد مجاز جریمه شده‌اند. در کمال تعجب، VW Golf GTI تنها خودروی آلمانی حاضر در این لیست است و برندهای مطرحی نظیر ب ام و، مرسدس بنز یا آئودی که همواره به خاطر خودروهای سریع‌شان در دنیا مطرح بوده‌اند، نماینده‌ای در این لیست ندارند. به همین جهت شاید باید ادعا کنیم که مجنونین سرعت در آمریکا ترجیح می‌دهند یک هاچبک فولکس واگن را سوار شوند یا یک سدان ساخت ب ام وی را!

هیوندای جنسیس کوپه

هیوندای جنسیس کوپه

با این که تولید خودروی هیوندای جنسیس کوپه در سال 2016 متوقف شد، اما حضور این خودرو تاثیری دائمی بر روی تعداد جریمه‌های رانندگی به دلیل سرعت بالاتر از حد مجاز داشت! این خودروی اسپورت در زمان حضور خود در بازار آمریکا محصول ارزشمندی به شمار می‌فت و در ازای کمتر از 27000 دلار، یک موتور 3.8 لیتری V6 را به خریداران ارائه می‌کرد.

سیستم هندلینگ فوق‌العاده و عملکرد فنی کم‌نقص این خودرو نقشی کلیدی در تغییر نگرش جامعه به خودروهای اسپرت هیوندای داشت. Hyundai Genesis Coupe ثابت کرد که کره‌ای‌هم قادر به ساخت محصولاتی اسپرت هستند که قادر به رقابت با نام‌های بزرگ باشد. این سری محصولات همچنین زمینه‌ساز ساخت محصولات فوق‌العاده سری N هیوندای شدند.

خریداران جنسیس کوپه رضایت خود از خودروی اسپرت‌شان را با دریافت جریمه‌های متعدد برای سرعت نشان دادند؛ به طوری که به گزارش Insurify، در سال 2021 حدود 17.72 درصد از رانندگان این خودرو پیش‌تر با جریمه‌های رانندگی به خاطر سرعت بالا جریمه شده بودند. این روند همچنان ادامه دارد و این خودروی از رده خارج‌شده همچنان نقش پررنگی در درآمدزایی پلیس آمریکا دارد!

سوبارو WRX

خودرو سرعت

سومین خودروی سوبارو در لیست اتومبیل‌های با بیشترین جریمه‌های سرعت، مدل WRX است که هم در سال ۲۰۲۰ و هم ۲۰۲۱ در صدر این لیست قرار داشته است. در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۰.۴۹ درصد از رانندگان این خودرو به خاطر سرعت بالایشان جریمه شدند و در سال ۲۰۲۱، این رقم به ۱۸.۸ درصد کاهش یافت.

Subaru WRX با مجموعه استانداردی از امکانات ایمنی به بازار آمد؛ اما خیلی زود به گزینه‌ای محبوب در میان علاقمندان به رانندگی خطرناک خصوصا در میان جوانان تبدیل کشد. علاوه بر جوانان سرکش، علاقمندان به تیونینگ خودرو نیز از WRX استقبال کردند؛ چرا که این محصول گزینه‌ای ارزان قیمت برای انجام دستکاری‌های مختلف به نظر می‌رسید.

با این که سوبارو WRX همچنان طرفداران وفادار خود را دارد، اما مدل 2022 آن موفق نشد در نبرد با رقبای همیشگی خود عملکرد قابل قبولی را ارائه کند! سیستم فرمان جدید این خودرو نتوانست همانند قبل رضایت مشتریان را در بر داشته باشد و نسبت‌های دنده آن باعث تطابق نامناسب موتور و گیربکس در حین تعویض دنده بود.

با این وجود، ظاهرا Subaru WRX همچنان خودروی محبوب عاشقان سرعت به شمار می‌رود و بیش از هر خودروی دیگری توجه پلیس‌های راهنمایی و رانندگی آمریکا را به خود جلب می‌کند!

۲۲۷۲۲۷



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *