چینی‌ها بزرگترین ابر اتمی جهان را شکار کردند!



بر اساس مطالعه‌ای که به تازگی در مجله نیچر منتشر شده است، تلسکوپ فوق قدرتمند چین (Five hundred meter Aperture Spherical Telescope یا FAST)، بزرگترین ابر اتمی جهان تا به امروز را کشف کرده است؛ یافته‌ای که می‌تواند به دانشمندان در پژوهش و درک منشا کهکشان‌ها کمک کند.

این ابر از اتم‌های هیدروژن، فراوان‌ترین عنصر در کیهان تشکیل شده است. این کهکشان حدود ۲ میلیون سال نوری وسعت دارد و حدود ۲۰ برابر بزرگتر از کهکشان راه شیری است. یک سال نوری حدود ۹.۵ تریلیون کیلومتر است.

یک گروه بین‌المللی به سرپرستی دانشمندان چینی، این ابر را با قرار دادن این تلسکوپ به سمت یک گروه کهکشانی به نام پنج‌قلوی استفان ( Stephan’s Quintet) که در سال ۱۸۷۷ کشف شد و حدود ۲۹۰ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد، شناسایی کردند.

“ژو کونگ” (Xu Cong)، پژوهشگر رصدخانه ملی نجوم آکادمی علوم چین گفت: ستارگان در جهان از تجمع ابرهای گازهای اتمی متولد می‌شوند و یک کهکشان می‌تواند تعداد زیادی ستاره (از میلیون‌ها تا تریلیون‌ها ستاره) را در خود جای دهد. حساسیت بی‌نظیر تلسکوپ فست می‌تواند نشانه‌های بسیار ضعیف اتم‌های هیدروژن در کهکشان‌های دور را شناسایی کند، بنابراین دریچه جدیدی از فرصت را برای پژوهش درباره منشأ اجرام آسمانی هموار می‌کند.

در اوایل سال جاری، دانشمندان اعلام کردند که رشته عظیمی از گاز هیدروژن را در کهکشان راه شیری کشف کرده‌اند.

این ابر اتمی که مگی (Maggie) نام گرفته است، یکی از بزرگ‌ترین ساختارهای کهکشان ما محسوب می‌شود که ۳۹۰۰ سال نوری طول و ۱۳۰ سال نوری عرض دارد. این ابر اتمی کشف‌شده توسط تلسکوپ فست، نه تنها در اندازه عظیم خود منحصر به فرد است، بلکه مکان آن نیز غیرمعمول است، زیرا از مرکز پنج‌قلوی استفان (Stephan’s Quintet) دور است.

بیشتر اتم‌های هیدروژن معمولاً در داخل یا نزدیک یک کهکشان یافت می‌شوند، زیرا تحت گرانش جمع می‌شوند و در نهایت ستاره‌ها را تشکیل می‌دهند.

به گفته ژو، این ابر عظیم ممکن است در روزهای اولیه تشکیل پنج‌قلوی استفان شکل گرفته باشد و احتمالاً برای حدود یک میلیارد سال وجود داشته است. پژوهشگران تأکید می‌کنند، ساختارهای گازی عظیم دیگری نیز می‌توانند در کیهان پنهان باشند که تنها با تلسکوپ‌های رادیویی بسیار قدرتمند قابل مشاهده هستند.

۵۸۳۳۱



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *