پرنده‌ آبی در وضعیت قرمز | کاربران نگران مرگ توییتر هستند


ماسک پس از خرید ۴۴ میلیارد دلاری توییتر در ماه گذشته قصد بازسازی آن را داشت اما با حواشی‌ای که در این مدت به‌وجود آمده است، بسیاری از طرفداران این شبکه بزرگ اجتماعی، احتمال نابودی آن را می‌دهند. استعفای دسته‌جمعی بیشتر از ۱۲۰۰ نفر از نیروهای باتجربه این شبکه‌ اجتماعی ازجمله جمع زیادی از نیروهای فنی حالا باعث افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال مشکلات شدید آن شده است.
میلیاردر اول دنیا در مدت حضورش بی‌وقفه تلاش کرده است تا نقش خود را در سرویس رسانه‌های اجتماعی پررنگ جلوه دهد اما از آنجایی که برای خرید توییتر هزینه زیادی پرداخته بود، در ابتدا ۵۰ درصد از نیروی کار خود را کاهش داد، مخالفان را اخراج کرد و برخی محصولات اشتراکی مانند تیک آبی را به فروش گذاشت. اما او با این کارها پیام نگران کننده‌ای به همه داد: درصورت مشخص نشدن وضعیت توییتر، این شرکت با ورشکستگی روبه‌رو خواهد شد.

ابهام در بقای توییتر
حال سؤال اینجاست که آیا ماسک ۵۱ ساله زیاده روی کرده است؟ روز پنجشنبه صدها کارمند توییتر پس از اینکه ماسک به آنها مهلت داد تا درباره ماندن یا رفتن از توییتر تصمیم بگیرند، استعفا دادند. پس از تعدیل ۵۰درصدی ماسک و استعفای نزدیک به ۱۲۰۰ نفر از کارمندان در پی ضرب الاجل ماسک، کاربران توییتر درباره زنده ماندن این پلتفرم دچار نگرانی شده‌اند. آنها با هشتگ‌هایی مانند #TwitterMigration و #TwitterTakeover #RIPTwitter این اتفاق را به موضوع داغ توییتر تبدیل کرده‌اند. آنها همچنین پلتفرم ماستودون Mastodon را به‌عنوان مکان جایگزین توییتر اعلام کردند.
توییتر در پایان اکتبر ۷۵۰۰ کارمند تمام وقت داشت که پس از اخراج گسترده در این ماه به حدود ۳۷۰۰ نفر کاهش یافت. با این تعدیل گسترده، سردرگمی درباره اینکه چه‌کسی آمار کارمندان باقی مانده را قرار است ثبت کند یا چه افرادی قرار است سیستم‌های محل کار را اجرا کنند، وجود دارد. برخی از کارمندانی که توییتر را ترک کردند گفتند که با خارج شدن از ایمیل و خروج از سیستم پیام رسانی داخلی Slack در واقع استعفای خود را نشان دادند چرا که نمایندگان منابع انسانی این شرکت در دسترس نبوده‌اند. استعفای بیش از هزار کارمند توییتر در این هفته شامل بسیاری از افرادی بود که سایت را بدون مشکل نگه داشتند و از آن در برابر هکرها محافظت می‌کردند. خروج این افراد، ادامه روند توییتر بدون دست درازی هکرها را با ابهام روبه‌رو کرده است.

پرنده‌ آبی در وضعیت قرمز | کاربران نگران مرگ توییتر هستند

مهندسان پلتفرم، قلب تپنده توییتر
البته به‌گفته بسیاری از کارشناسان فناوری، بعید است که توییتر یک سقوط ناگهانی را تجربه کند. اما ممکن است اتفاقات اخیر، با موجی از قطعی‌های پی در پی، سرعت پایین آپلود و هک مواجه شود.

دیوید تیل، تکنولوژیست ارشد رصدخانه اینترنت استنفورد و یک مقام امنیتی سابق در شرکت متا گفت: توییتر ممکن است برای مدتی خوب کار کند، درست مثل وقتی که کیلومترها ماشینی را با چراغ روشن چک موتور، می‌رانید. اما بالاخره یک جایی ماشین از حرکت می‌ایستد.

در قلب توییتر نیز مهندسانی هستند که معماری اصلی را ساخته و اجرا می‌کنند و باعث می‌شوند که به‌عنوان پلتفرم شناخته شود. آنها هستند که از کار کردن دقیق سایت برای کاربران مطمئن می‌شوند و به مدیریت صدها هزار سروری که همه توییت‌ها، پیام‌های دایرکت، فالوها و لایک‌ها را ذخیره می‌کند، کمک می‌کنند. قبل از اینکه ایلان ماسک ماه گذشته مسئولیت را بر عهده بگیرد، هزاران نفر از این مهندسان در توییتر کار می‌کردند. اما حالا معلوم نیست چند نفر باقی مانده‌اند.
توییتر مجموعه‌ای از مهندسان، مدیران محصول، کارکنان ارتباطات و افرادی از فعالیت‌های تجاری و درآمدی خود دارد که به شرایط اضطراری پاسخ می‌دهند. این گروه با نام واکنش سریع که به‌عنوان مرکز فرماندهی شناخته می‌شود، به هر حادثه‌ای ازجمله هک، کندی در آپلود و قطع برق، یک سطح شدت اختصاص می‌دهد که عدد صفر به‌عنوان بدترین سطح مشکل شناخته می‌شود. تمام حوادث صفر به مدیریت اجرایی گزارش می‌شود.
اعضای تیم‌های امنیت داخلی، اعتماد و ایمنی، مسئول شناسایی تهدیدات دشمنان خارجی و پاکسازی سایت از محتوای نفرت انگیز و نادرست هستند. ماسک قبل از اینکه شرکت را تصاحب کند، گفت که خواهان اعتدال کمتری در سایت است. اما او از آن زمان کمی مبهم‌تر شده است. روز جمعه، ماسک در توییتی نوشت: توییت‌های منفی و نفرت آمیز، غیرفعال می‌شوند. این نشان می‌دهد که این سایت از نرم‌ افزارش می‌خواهد برخی از پست‌ها را کمتر در فیدهای کاربران نمایش دهد.

تمرکز بر درآمدزایی
ماسک به‌دنبال راه‌هایی برای تولید منابع جدید درآمد برای توییتر است. اما هم‌اکنون، اساسا همه این درآمدها از تبلیغات ناشی می‌شود. اما تبلیغ‌کنندگان از قراردادهای خود برای نمایش کالاهای خود در این پلتفرم کم کم خارج می‌شوند به این دلیل که نگران افزایش محتوای سمی در توییتر تحت مدیریت ماسک هستند. علاوه بر این، تیم درآمدی که مسئولیت فروش تبلیغات را برعهده دارد، تحت‌تأثیر استعفای کارمندان قرار گرفته است. این افراد مسئول عملیات حیاتی فناوری نیستند، اما بدون آنها، شرکت نمی‌تواند از نظر مالی سرپا بماند.

اگر توییتر نباشد، چه می‌شود؟
این سؤال تا مدت‌ها پیش غیرقابل تصور بود، اما مجموعه‌ای از وقایع که توسط مالک جدید نامنظم شرکت، رخ داده است، آینده این پلتفرم را در ابهام قرار داده است. اما اگر توییتر به‌طور ناگهانی وجود نداشته باشد، با توجه به اینکه این پلتفرم برای ارتباطات جهانی یکپارچه است، عواقب آن بسیار زیاد خواهد بود. این پلتفرم اغلب با یک میدان دیجیتال شهری مقایسه شده است و دلیل خوبی هم دارد. توییتر فراتر از یک وب سایت رسانه اجتماعی است.

رهبران جهان از توییتر برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند، روزنامه نگاران از توییتر برای جمع‌آوری اخبار استفاده می‌کنند، افراد مشهور و برندهای بزرگ از توییتر برای اعلامیه‌های مهم استفاده می‌کنند و عموم مردم از توییتر برای نظارت بر همه آنها در زمان واقعی استفاده می‌کنند. اگر این پلتفرم از بین برود، یا به‌دلیل مشکلات ناپایداری غیرقابل استفاده شود، احتمالا هیچ فضای واحدی جایگزین آن نمی‌شود.

امیلی بل، مدیر مؤسس مرکز روزنامه نگاری دیجیتال در دانشکده روزنامه نگاری کلمبیا، در یک رشته توییت روز جمعه گفت: اتصال جهانی ۲۴ساعته تقریبا همه‌چیز را در مورد گردش کار در اتاق‌های خبر و حتی برای روزنامه نگاران آزاد تغییر داده است. چه چیزی می‌تواند جایگزین این پلتفرم شود تا جریان آزاد خبری باز هم ادامه داشته باشد. اکنون توییتر با مالکی که صراحتا با آن مخالف است و از کسب‌وکار گزارش‌ دهی روزانه بی‌اطلاع است، چه می‌شود؟ به‌نظر من ارتباطات در چندین وب سایت رسانه‌های اجتماعی شکسته می‌شود و منجر به اختلال و کندی در جریان اطلاعات می‌شود.

227227



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *