موتور جدیدی که در ماشین‌های جدید سایپا نصب خواهد شد / عکس


شرکت مگا موتور در نمایشگاه قطعات و لوازم یدکی ۱۴۰۱ از دو پیشرانه M۱۵GSI و ME۱۶ پرده برداشت که پیشرانه ME۱۶ مدل سایپایی پیشرانه TU۵ پلاس محسوب می‌شود، اما پیشرانه M۱۵GSI نسبت به M۱۵ کاملا ارتقا پیدا کرده و اکنون عملکرد بهتری را به همراه خواهد داشت.

همچنین سایپا قصد دارد با توقف کامل تولید موتور M۱۵، از این پس موتور M۱۵GSI که به عنوان موتور بهبود یافته تیبا شناخته می‌شود را روی محصولات خود از جمله سهند و اطلس نصب کند. در ادامه با مشخصات و مزایای این پیشرانه جدید آشنا خواهیم شد.

آشنایی با موتور بهبود یافته تیبا

موتور M۱۵GSI به عنوان نسخه بهبود یافته موتور M۱۵ تنفس طبیعی محسوب می‌شود که مهندسان با اعمال تغییرات در بخش‌های اصلی توانستند آن را ارتقا دهند. مواردی چون تغییر در سیستم تزریق سوخت، تغییر در سیستم جرقه‌زنی، اضافه شدن هدرز و اضافه شدن زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها به عنوان تغیرات اصلی این پیشرانه نسبت به قبل به شمار می‌روند.

موتور جدیدی که در ماشین‌های جدید سایپا نصب خواهد شد / عکس

گفتنی است تغییر تزریق سوخت و تغییر سیستم جرقه زنی به معنای تغییر کلی عملکرد آنها نبوده و فقط برنامه‌ریزی و زمان‌بندی آنها تغییر پیدا کرده است. موتور M۱۵GSI به واسطه تغییراتی که اعمال شده اکنون می‌تواند ۲ اسب بخار قدرت و ۷ نیوتن‌متر گشتاور بیشتری را به تولید برساند. در واقع این پیشرانه قدرتی برابر با ۸۹ اسب بخار و گشتاور ۱۳۵ نیوتن‌متر را به همراه دارد.

برتری‌های موتور M۱۵GSI

اضافه شدن زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و هدرز باعث شده تا در حین عملکرد هم آوانس و ریتارد موتور انجام شود و هم گازهای حاصل از احتراق به آسانی خارج شوند. چنین تغییراتی باعث خواهد شد پدیده روبش هم با شدت بیشتری اتفاق بی‌افتد.

علاوه بر این، نمودار گشتاور تولیدی پیشرانه M۱۵GSI به سمت دورهای پایین‌تر رسیده و این پیشرانه قادر است در دورهای پایین‌تر بیشترین گشتاور را تولید کند که باید این موضوع را مهم‌ترین تغییر آن دانست. در واقع نمودار گشتاور این موتور در دورهای پایین‌تر از موتور قبلی بیشتر است؛ به بیانی دیگر موتور M۱۵ می‌تواند در دور ۲۰۰۰ گشتاور حدود ۱۰۰ نیوتن‌متر را به تولید برساند، اما موتور M۱۵GSI در دور موتور ۲۰۰۰ گشتاور حدود ۱۱۵ نیوتن‌متر را تولید خواهد کرد.

موتور جدیدی که در ماشین‌های جدید سایپا نصب خواهد شد / عکس

در حال حاضر مشخص نیست از پیشرانه M۱۵GSI چه زمانی در محصولات سایپا استفاده خواهد شد، اما طبق شنیده‌ها از سال آینده قرار است تولید پیشرانه M۱۵ متوقف و به جای آن از پیشرانه M۱۵GSI در محصولات جدید سایپا از جمله سهند و اطلس استفاده شود.

۵۸۵۸



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *