عکس | کشف حباب‌های آبی رنگ ناشناخته در جو زمین


یکی از فضانوردان “ایستگاه فضایی بین‌المللی”(ISS)، تصویر عجیبی را از زمین گرفته است. این تصویر، دو حباب آبی عجیب و غریب را نشان می‌دهد که در جو سیاره ما می‌درخشند. این جفت خیره‌کننده ممکن است ماورایی به نظر برسند اما در واقع، آنها نتیجه دو پدیده طبیعی غیرمرتبط هستند که به طور همزمان رخ می‌دهند.

این تصویر سال گذشته توسط یکی از اعضای خدمه “اکسپدیشن ۶۶”(Expedition 66) که نامش ذکر نشده هنگام عبور ایستگاه فضایی بین‌المللی از فراز دریای جنوبی چین گرفته شد. این عکس در ۹ اکتبر توسط “رصدخانه زمین ناسا”(NASA Earth Observatory) به صورت آنلاین منتشر شد.

عکس | کشف حباب‌های آبی رنگ ناشناخته در جو زمین

نخستین حباب نور که در پایین تصویر دیده می‌شود، یک صاعقه بزرگ در جایی از خلیج تایلند است. رعد و برق معمولا از ایستگاه فضایی بین‌المللی به سختی دیده می‌شود زیرا معمولا توسط ابرها پوشیده شده است اما این صاعقه خاص در کنار یک شکاف دایره‌ای بزرگ در بالای ابرها اتفاق افتاد که باعث شد دیواره‌های اطراف ساختار ابری شبیه به کاسه آتشفشانی روشن شوند و یک حلقه درخشان قابل توجه را ایجاد کنند.

عکس | کشف حباب‌های آبی رنگ ناشناخته در جو زمین

دومین حباب آبی که در سمت راست بالای تصویر دیده می‌شود، نتیجه نور تابیده‌شده از ماه است. جهت‌ ماه در رابطه با ایستگاه فضایی بین‌المللی به این معناست که نور بازتاب‌شده از خورشید، مستقیما از جو سیاره عبور می‌کند که آن را به یک لکه آبی روشن با هاله‌ای مبهم تبدیل می‌کند. به گفته رصدخانه زمین، این اثر به خاطر مقداری از نور ماه است که ذرات ریزی را در جو زمین پراکنده می‌کند.

رنگ‌های مختلف نور مرئی، طول موج‌های متفاوتی دارند که بر تعامل آنها با ذرات جو تأثیر می‌گذارد. نور آبی، کوتاه‌ترین طول موج را دارد؛ بنابراین، احتمال پراکندگی آن بیشتر است که باعث آبی شدن ماه در این تصویر می‌شود. به گفته ناسا، همین اثر توضیح می‌دهد که چرا آسمان در طول روز آبی به نظر می‌رسد زیرا طول موج‌های آبی نور خورشید، بیشترین پراکندگی را دارند و برای چشم انسان بیشتر قابل مشاهده می‌شوند.

همچنین در این عکس، شبکه درخشانی از نورهای مصنوعی دیده می‌شود که از سمت تایلند می‌آیند. سایر منابع برجسته آلودگی نوری در تصویر، از ویتنام و جزیره هاینان ساطع می‌شوند که جنوبی‌ترین منطقه چین است؛ اگرچه این منابع نور تا اندازه زیادی توسط ابرها پوشیده شده‌اند. به گفته رصدخانه زمین، هاله نارنجی رنگ موازی با انحنای زمین، لبه جو است که معمولا به عنوان “کرانه زمین” شناخته می‌شود.

۵۸۵۸



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *