عکس| فوران بزرگترین آتش‌فشان جهان پس از 38 سال


امیرحسین فوقانی_ بزرگترین آتیش‌فشان جهان که مائونالوآ نام دارد و در جزیره بزرگ هاوایی قرار دارد، بعد از گذشت ۳۸ سال، برای اولین بار فوران کرد و هیجان زمین‌شناسان و دانشمندان را برانگیخت تا از این اتفاق بزرگ اطلاعت مفیدی کسب کنند.
این آتش‌فشان سال‌ ها در حال آماده سازی خود برای این فواران بوده و همین امر باعث شد تا دانشمندان با استفاده از لرزه‌سنج‌ها، طیف‌سنج‌ها، شیب‌سنج‌ها، ابزار موقعیت‌یابی و دیگر ابزارهای پیشرفته برای کسب اطلاعات در محل حاضر باشند.

بیشتر بخوانید:

عکس| مثلث برمودایی دیگر در استرالیا کشف شد!

انگلی که با شجاعت کاذب میزبانش را به کشتن می‌دهد!

کدام ماشین بهتری است؟ / تویوتا، هیوندای یا این چینی تازه‌وارد

عکس| فوران بزرگترین آتش‌فشان جهان پس از 38 سال

نقطه داغ

بیشتر آتشف‌شان‌ها در بالای مرزهای صفحات تکتونیکی زمین تشکیل می‌شوند، جایی که برخوردها و جدایی‌ها می‌توانند مناطق غیرعادی در پوسته و گوشته بالایی ایجاد کنند که از طریق آن، مواد مذاب می‌تواند به سطح نفوذ کند. اما طبق نظریات دانشمندان که می گویند لایه‌هایی از سنگ‌های آتشفشانی پوشیده شده‌اند که در بالای یک توده نفوذی قرار می‌گیرند، وقتی سنگ ها از گوشته عمیق حباب می‌کند و در زیر پوسته گود می‌افتد، نقطه داغ تشکیل می‌شود.

این “نقطه داغ” به طور مداوم به سمت سطح فشار می آورد. گاهی اوقات از طریق صفحه های نفوذی می‌ترکد و سنگ های اطراف را در حین حرکت ذوب می‌کند و تغییر شکل می‌دهد. گفته می شود این نقطه داغ احتمالاً ده‌ها میلیون سال است که فعالیت آتشفشانی در منطقه هاوایی را تحریک کرده و موجب این فوران شده است. با وجود انبوهی از لرزه‌سنج‌ها و سنسورهای ماهواره‌ای، پیش‌بینی زمان، مکان و شدت این فوران‌ها، نزدیک‌تر به سطح، دشوارتر می‌شود و هرچه عمیق‌تر باشد، رفتار آتش فشان نرم‌تر خواهد بود.

عکس| فوران بزرگترین آتش‌فشان جهان پس از 38 سال

زیر آتش فشان مائونالوآ

توده نفوذی که به مائونالوآ سوخت می دهد، عمدتاً از مواد مذابی ساخته شده است که چسبناک تر از مواد مذاب آتش‌فشان های دیگر است. این باعث می شود فوران مائونالوآ کمتر انفجاری باشد اما وسعت بیشتری از سطح زمین را پوشش دهد. با این حال، وقتی آتشفشان شروع به تنفس می‌کند، همه چیز تغییر می کند. زمانی که ماگما با سرعت بیشتری به سمت بالا فشار بیاورد و سنگ های زیرزمین بشکنند، باعث متورم شدن سطح آتشفشان می‌شود. چنین تغییر شکل‌هایی را می‌توان توسط لرزه‌سنج‌هایی که عمق و شدت ارتعاش مواد مذاب را شناسایی می‌کنند، تشخیص داد.

عکس| فوران بزرگترین آتش‌فشان جهان پس از 38 سال

دانشمندان می گویند که هنوز نمیتوانیم با قاطعیت طول مدت زمان این فوران را معلوم کنیم و همچنین تخمین زدن زمان فوران بعد کار بسیار دشواری است. اما میتوان فهمید که این فرایند متوقف نخواهد شد و ادامه خواهد داشت.

۲۲۷۳۲۱



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *