عکس | حمله واتساپ به آی مسیج اپل!


متا، شرکت مادر فیسبوک و اینستاگرام و واتساپ، در پویش تبلیغاتی جدیدی سرویس آی‌مسیج اپل را هدف قرار داده است. متا و اپل رابطه‌ی پرتنشی با هم دارند و تبلیغ علیه آی‌مسیج، تنش را بیش از پیش بالا می‌برد. متا که به دلیل رسوایی کمبریج آنالیتیکا جلوه‌ی مثبتی در ذهن اکثر کاربران ندارد، معتقد است سرویسی امن‌تر از اپل ارائه می‌دهد.

براساس گزارش CNBC، مارک زاکربرگ مدیرعامل متا تصویر بنری تبلیغاتی در ایستگاه قطار پِن در شهر نیویورک را منتشر کرده است که ادعا می‌کند واتساپ امن‌تر از سرویس پیام‌رسانیِ اپل و همچنین پیام‌های متنی عادی است. زاکربرگ در توضیحات پستش در اینستاگرام می‌نویسد: «واتساپ به‌لطف داشتن سیستم رمزنگاری سرتاسری که در دو سیستم‌عامل اندروید و iOS کار می‌کند، بسیار خصوصی‌تر و ایمن‌تر از آی‌مسیج است.»

عکس | کنایه معنادار واتساپ به پیام‌رسان اپل

هر دو سرویس واتساپ و آی‌مسیج رمزنگاری شده‌اند، بااین‌حال پیام‌ها و نسخه‌ی بکاپ آن‌ها در دستگاه ممکن است به شیوه‌ای ذخیره شوند که متا و اپل بتوانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند. پیام‌های SMS توسط اپراتورهای مخابراتی ذخیره می‌شوند.

واتساپ از سال ۲۰۱۶ میزبان سیستم رمزنگاری سرتاسری شده است، اما تا سال گذشته فایل‌های بکاپ را رمزنگاری نمی‌کرد. واتساپ همچنین حذف خودکار پیام‌ها را امکان‌پذیر می‌کند. زاکربرگ می‌گوید این دو قابلیت هنوز توسط آی‌مسیج اپل ارائه نمی‌شوند. زاکربرگ گفته است متا روی اضافه کردن رمزنگاری سرتاسری به پیام‌های اینستاگرام نیز کار می‌کند.

رمزنگاری سرتاسری سیستمی است که تضمین می‌کند هیچ‌کس – حتی شرکت ارائه‌دهنده‌ی سرویس پیام‌رسان – توانایی دسترسی به پیام‌های ردوبدل‌شده در بین کاربران را ندارد. عدم دسترسی به متن پیام باعث می‌شود شرکتی مثل واتساپ از لحاظ تئوری نتواند محتویات پیام‌ها را دراختیار سازمان‌های دولتی قرار دهد. البته بررسی‌ها نشان می‌دهد واتساپ در مواردی، متادیتای پیام‌ها را دراختیار نهادهای امنیتی قرار داده است (متادیتا به داده‌هایی گفته می‌شود که جزئیات یک داده‌ی دیگر را شرح می‌دهند).

همچنین گفته می‌شود واتساپ به درخواست‌های نهادهای قانونی نظیر FBI «در عرض تنها چند دقیقه» پاسخ می‌دهد. واتساپ سابقه‌ی درخشانی در زمینه‌ی حفظ امنیت ندارد. این پیام‌رسان بارها با نقص‌های امنیتی قابل توجهی دست‌وپنجه نرم کرده است و در آخرین نمونه، شاهد یک مشکل امنیتی بحرانی در این سرویس بودیم.

متا سال‌ها است اپل را یکی از جدی‌ترین رقبایش می‌داند (زاکربرگ در کنفرانسی در سال ۲۰۱۸ به صراحت گفته بود بزرگ‌ترین رقیب سرویس‌های پیام‌رسانی متا، آی‌مسیج است). اپل با یک‌سری قابلیت‌های متمرکز بر حریم خصوصی در iOS ضربه‌ای شدید به کسب‌وکار تبلیغاتی متا زده، آن هم در شرایطی که کسب‌وکار تبلیغاتی خودش با سرعت بالا در حال رشد است. این دو شرکت در آینده‌ای نزدیک در بازار تجهیزات واقعیت ترکیبی نیز رقیب مستقیم یکدیگر خواهند بود.

بنر تبلیغاتی متا در حالی در ایستگاه قطار بین‌ شهری نیویورک نصب می‌شود که گوگل اخیراً به دلیل ماجرای حباب‌های سبز و حباب‌های آبی بار دیگر از اپل انتقاد کرده است. در گوشی‌های آیفون به هنگام ارسال و دریافت پیام از گوشی اندروید، حباب پیام به رنگ سبز درمی‌آید. بااین‌حال در صورت ردوبدل‌شدن پیام بین دو آیفون،‌ سیستم آی‌مسیج فعال می‌شود و حباب به رنگ ابی درمی‌آید.

گوگل می‌گوید که اپل باید پروتکل RCS را به آی‌مسیج اضافه کند تا گوشی‌های اندرویدی و آیفون بتوانند با قابلیت‌های متنوعی مثل واکنش به پیام‌ها برای یکدیگر پیام بفرستند. اپل سرویس آی‌مسیج را به‌غیر از آیفون و مک و آیپد، برای پلتفرم‌های دیگر منتشر نکرده است.

۵۸۵۸



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *