زبانی جدید برای سخن گفتن انسان‌ با ماشین



به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دانشمندان به دنبال راهی هستند تا از طریق آن هوش مصنوعی و انسان‌ها بهتر از هر زمان دیگری همدیگر را درک کنند و از همین رو از معماری مبدل‌ها که از مدل‌های زبان بزرگ پشتیبانی می‌کند، بهره می‌برند.

مبدل‌ها از طریق شبکه‌های عصبی کار می‌کنند که این شبکه‌های عصبی، داده‌های متوالی را ایجاد می‌کنند تا با بهره‌گیری از آنها، پیش‌بینی کند که چطور باید این توالی را دنبال کرد.

تمرکز یا توجه، بخشی کلیدی در این مکانیزم است؛ آنها سعی می‌کنند تا به جای مصرف هر بیت اطلاعاتی که از طریق آن حوزه به دست می‌آید، تمرکزشان را بر روی مهم‌ترین بیت‌های ورودی قرار دهند.

ظاهرا مدل‌های جدیدتر، به مراتب دقیق‌تر خواهند بود؛ چون از ترجمه زبان، ابزارهای خلاصه‌سازی و جمع‌آوری اطلاعات ویژه و تولید متن بهره می‌برند.

این در حالی است که مدل‌های قبلی تبدیل می‌بایست به‌صورت سفارشی تنظیم می‌شدند ولی حالا در مدل‌های جدید، شرایط کاملا در حال تغییر است.

گرچه گوگل پیشتاز معماری مبدل‌ها بود؛ ولی این OpenAI بود که نشان داد که چطور چنین سیستم‌هایی می‌توانند در سال 2020 با GPT3 به دنیا خدمت کنند.

این بزرگترین مدل زبان در طول آن سال بود و برای اندازه‌گیری دقت چنین سیستم‌هایی، از “شمارش پارامترها” استفاده می‌شد.

با بهبود و پیشرفت مدل‌ها، امتیازات‌شان نیز از طریق شمارش پارامترها پیشرفت می‌کند.

در طول پنج سال اخیر، این امتیازات بیشتر و بیشتر شده و در یک سال اخیر، مدل‌ها خودشان، دامنه را محدودتر کرده و قاعده‌مندتر شده‌اند.

مدل‌های متعددی نیز به‌صورت منبع باز در دسترس هستند و این بدان معناست که عموم افراد این فرصت را خواهند داشت تا با این مدل‌ها کار کنند و کدنویس‌ها هم این مدل‌ها را در اپلیکیشن‌ها و سایر برنامه‌هایشان قرار خواهند داد تا افراد عادی بتوانند از آنها استفاده کنند.

حالا و به لطف پیشرفت‌های رو به جلو در معماری تحول، ویدیوها، تصاویر، فایل‌های صوتی و متون باکیفیت بیشتری ارائه می‌شوند.

کامپیوترها از این حیث در سطح بالاتری به انسان‌ها خدمت‌رسانی خواهند کرد و سیلی از محصولات و سرویس‌های جدید به زودی از راه خواهند رسید.

WIRED UK در این رابطه نوشته:« گذشته، حاکی از آن است که انسان‌ها یک زبان تکنولوژیک را یاد می‌گرفتند و هر زمان که لازم بود، سازش می‌کردند. ولی در سال 2023 بحث صحبت کردن با کامپیوتر از طریق صحبت انسان و تماشای دقیق آنها مطرح است.»

تمرکز بر روی اهمیت کدنویسی و یا یادگیری صحبت کردن کامپیوتر ممکن است تغییر کند؛ چرا که حالا عرصه برای هر فردی که مایل باشد تا از صدای خودش برای صحبت کردن با دنیای دیجیتال در کار، بازی و هرچیز دیگری بهره ببرد فراهم است. محدودیت‌های هوش‌مصنوعی تدریجا در حال از بین رفتن هستند و این بستگی به انسان‌ها دارد که با هوش مصنوعی چه کنند.

منبع: The sun

مترجم: غزال زیاری

۵۸۵۸



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *