رسما اعلام شد: اینستاگرام و واتساپ با دستور موقت « شاک » توقیف می ماند



به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین 40 روز پس از آغاز رسمی فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ ، سردار جلالی تکلیف اینستاگرام و واتساپ را مشخص کرد. او برای اولین بار از این سخن گفت که حکم موقت شورای امنیت کشور تا زمانی که گروه متا ، مالک این پلتفرم های آمریکایی تضامین لازم برای رعایت قوانین کشورمان را ندهد ، پابرجاست و به قوت خود باقی خواهد ماند. پیش از این سخنگوی دولت هم با تاکید بر اینکه این پلتفرم ها حتی قوانین مربوط به پالیسی های اخلاقی خود را هم در قبال ایران رعایت نمی کنند ، از این رفتار انتقاد کرده بود و وزیر ارتباطات هم بارها از این گفته بود این پلتفرم ها برای ادامه فعالیت در ایران باید تعهدات لازم را برای اجرای همان قوانین ضد ترویج خشونت ، آموزش تروریسم و محتوای غیراخلاقی را بدهند و البته یکی از شروط دیگری که از سوی نمایندگان مجلس بر آن تاکید شده بود ، داشتن نمایندگی از سوی این پلتفرم در کشورمان بود.

حالا با گفته های سردار جلالی تکلیف این دو پلتفرم مشخص شده است. در روزهای گذشته ، نهادهایی که مسئولیت مستقیم قانونی برای فیلترینگ دائم این پلتفرم دارند چون شورای عالی فضای مجازی ، کمیته فیلترینگ و قوه قضاییه تصمیمی در این زمینه نگرفته اند و مهمترین تاکید دولت بر تقویت پلتفرم ها بسته حمایتی برای کسب و کارهای آسیب دیده اینستاگرامی بوده است. آمارهای مختلفی درباره تعداد فعالان اینترنتی در روزهای گذشته مطرح شده است. وزارت صمت تعداد فروشگاه های اینترنتی فعال در اینستاگرام را 350 هزار واحد و اتاق بازرگانی ایران تعداد آسیب دیدگان فیلترینگ اینستاگرام را حدود 9 میلیون نفر اعلام کرده است.

دولت که پیش از این گفته بود به دلیل فضای کسب و کار ایجاد شده در اینستاگرام به دنبال فیلترینگ این پلتفرم نیست ، حالا به دلیل مسائل امنیتی از یک سو بر تقویت پلتفرم های داخلی تاکید دارد و از سوی دیگر به دنبال احتمال استفاده از پلتفرم های جایگزین خارجی است که شرایط کشورمان را بپذیرند و گزینه هایی چون یاندکس یا وی چت از روسیه و چین در این باره نام های شان مطرح شده است و همچنان هم بر این اصل تاکید می شود که گروه متا اگر ضوابط قانونی را بپذیرد ، می تواند رفع فیلتر شود.

4141



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *