رازگشایی از پروژه چند ده هزار میلیاردی رقابت جدی ایران با ایلان ماسک در جو زمین !



فرهاد عشوندی- خبرآنلاین : وقتی اولین بار در هفته قبل و در اوج اخبار داغ ورود اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک به ایران دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران گفت استارلینک فایده ندارد و باید استارلینک ایرانی بسازیم ، شاید باور اینکه حرف او اعلامی غیر رسمی از پروژه بزرگ و چند ده هزار میلیارد تومانی ارسال زنجیره ماهواره ای به فضاست که هنوز طرح توجیهی و هدف گذاری اش مکتوب نشده اما عزمش برای ساخت ایجاد شده است.

طرحی که یک هدف مشخص دارد : دست یابی ایران به اینترنت پر سرعت ماهواره ای که در آینده برای بحث اینترنت اشیاء بینهایت موثر است، این جمله را حسین سالاریه در اعلام رسمی  خبر هدف گذاری و استارت رسمی عنوان یک طرح چند ده هزار میلیارد تومانی بدون اعلام تارگت و چشم انداز و شیوه بازگشت سرمایه اش قرار است رونمایی رسمی شود سخت بود اما حسین سالاریه رئیس سازمان فضایی ایران در کمال آرامش این ایده را با جزئیات تشریح کرد. 

زنجیره ماهواره ای اینترنتی یک راه جالب برای رسیدن به اینترنت با سرعت بالاست. در حال حاضر مجموعه استالینک ایلان ماسک مولتی میلیاردر کسب و کارهای هوشمند آمریکایی نامبروان این حوزه در جهان است. اگرچه یکی دو شرکت دیگر هم پا به این عرصه گذاشته اند و گوگل هم رسما اعلام کرده به این بازار رقابتی افزوده می شود.

مدل کار این زنجیره که در استارلینک یک زنجیره ۳۰۰۰ ماهواره ای  به این صورت است که هر ماهواره در حال عبور از هر منطقه ای از زمین دیتا ها را دیتا ارسال می کند و داده ها را می گیرد و به اولین ماهواره زنجیره ارتباط می دهد .

این چرخه دریافت و ارسال در هر ماهواره تا زمانی که از محدوده جغرافیایی منطقه مورد نظر خارج نشود ادامه دارد و تعدد  زنجیره فضایی استارلینک کمک می کند دارندگان دیش دریافتش در هر جایی از دنیا با پرداخت حدود ۶۰۰ دلار برای این دستگاه و حدود ۱۲۰ دلار ماهانه برای کف هزینه مصرف آزاد آن ، صاحب یکی از دارندگان این مدل اینترنت می شوند.

عیسی زارعپور در هفته های اخیر چند باره اینترنت ماهواره ای سخن گفته است. او یکبار گفت:«به اپراتور های همراه گفته ایم اگر بخواهند از این مدل اینترنت بیاورند درخواست های شان را اریال کنند. همچنین مقررات بین المللی به ایلان ماسک اجازه فعالیت در ایران را بدون اخذ مجوز و رعایت ضوابط نمی دهد. طرح او از نظر زیرساخت هم آماده نیست.»

سخنانی که دیر زده شد و البته به نظر می رسد به دلیل سیاست زدگی حاکم بر تشکل های جهانی ، ضمانت بازدارندگی بالایی هم نداردچون ایلان ماسک از فعالیت چند ترمینال استارلینک در ایران سخن گفته است. البته شخص وزیر هم همان روز اول شروع پرسش ها از استارلینک گفت:« نامش رویش است و به سختی می شود محدودش کرد.»

شاید همین نگرانی از آینده سبب شده تا ایران به دنبال استارلینک ملی خود باشد .  سالاری به همین مسئله مانور کرده و می سالاریه درصحبت هایش گفته است:« به زودی شرکت‌های داوطلب تشخیص داده می‌شوند و دولت حمایت از آنها را بر عهده خواهد گرفت تا در نهایت بتوانند ماهواره‌هایی برای ارائه خدمات پهن باند بسازند. به گفته‌ی او، ساخت منظومه ماهواره‌ای در کشورمان به صورت انفرادی جلو نمی‌رود و برای این که هدف مذکور محقق شود باید ارتفاعات چند صد کیلومتری و چندین هزار ماهواره در نظر گرفته شود.»

البته به عقیده رئیس سازمان فضایی ایران شرکت‌های خصوصی به تنهایی نمی‌توانند منظومه ماهواره‌ای بسازند و باید شرکت‌های بین‌المللی کشورهای همسایه نیز در کنسرسیوم بین المللی که برگزار می‌کنیم، شرکت نمایند. اما این شرکت های بین المللی کشورهای همسایه کدام کشور ها خواهند بود؟ در همسایه های جنوبی که امارات با کمک چین و البته اروپایی ها به سرعت در حال توسعه توان فضایی خود است اما کشورهای عربی از همین حالا تقریبا قراردادهای همکاری با استارلینک را بسته اند. در میان همسایگان شمالی اما تجربه موفق کشورهای قزاقستان و روسیه در تجربیات فضایی و همچنین همکاری مشترک با روسیه در ساخت و پرتاب ماهواره مخابراتی خیام به مدار زمین از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان ، نشان داد کشورمان در فکر توسعه همکاری های فضایی با همسایه شمالی است. روسیه هم البته در جنگ با اوکراین از اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک لطماتی خورد و حتی این سرمایه دار آمریکایی را تحدید به انفجار سفنیه هایش با موشک های بالستیک در جو زمین کرد.

سالاریه اما صراحتا از اینکه کدام کشور همسایه در این کنسرسیوم فضایی برای اینترنت ماهواره ای در کنار ایران خواهد بود سخنی به میان نیاورده است.

۴۱۴۱



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *