پس از سالها پروسه تحقیق و توسعه، ظاهراً سایپا یا به عبارت دقیقتر پارس خودرو تصمیم گرفته است تا نسخه داخلی تندر ۹۰ را با هدف عرضه در بازار روسیه به میدان بفرستد. آنطور که مدیرعامل سایپا میگوید: «خط تولید P۹۰ سایپا در بهمنماه سال جاری (۱۴۰۱) شروع بهکار میکند. این خودرو براساس پلتفرم ساندرو ساخته شده است و به همین خاطر به آن رنو ساندرو ایرانی گفته میشود. از جمله مهمترین مشخصات فنی رنو ساندرو ایرانی میتوان به موتور ME۱۶ اشاره کرد که یکی از جدیدترین پیشرانههای مگاموتور بهحساب میآید.» این موتور درواقع نمونه تولید داخل از همان پیشرانه ارتقایافته TU۵ یا EC۵ پژو است که هماکنون در تارا نیز استفاده میشود.
براساس گزارشهای بهدستآمده، سایپا برنامه تولید ۵۴۰ هزار دستگاه P۹۰ را در دستور کار قرار داده است. پیشرانه ME۱۶ بهکاررفته در رنو ساندروی ایرانیزهشده، همان موتور TU۵ پلاس موجود در خودروهای تارا و پژو ۲۰۷ ایرانخودرو است و درواقع این موتور، حاصل همکاری سایپا با رقیب اصلی خود محسوب میشود. تغییرات و اصلاحات متعددی روی TU۵ پلاس اعمال شده است تا حاصل کار به نام ME۱۶ شباهت بیشتری به نسخه اصلی فرانسوی داشته باشد.
با اینکه موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه ME۱۶ در اصل برای بازار روسیه ساخته شده است، اما احتمال میرود سایپا در محصولات آینده مبتنیبر پلتفرم SP نیز از این پیشرانه استفاده کند. از دیگر مشخصات فنی رنو ساندرو ایرانی میتوان به گیربکس ۵F۱۸PE اشاره کرد که قدرت ۱۰۸ الی ۱۱۰ اسب بخاری موتور را به چرخهای جلو وارد میکند. سدان جدید و جذاب P۹۰ از استانداردهای ۸۵گانه پیروی میکند و میتواند به یکی از خودروهای باکیفیت در بازار ایران تبدیل شود.
بد نیست بدانید که سایپا نخستینبار خودروی P۹۰ را بدون بدنه در نمایشگاه رونمایی کرد. در آن زمان شایعه شده بود که P۹۰ همان تندر ۹۰ معروف است که قطعات آن در داخل کشور ساخته میشود. ولی پس از رونمایی از ظاهر، مشخص شد که پی ۹۰ سایپا درواقع فیسلیفت خودروی رنو ساندرو بهحساب میآید و هیچ شباهتی به ال ۹۰ محبوب ندارد.
البته عرضه P۹۰ به معنی ناامیدی از تولید تندر ۹۰ نیست. این شرکت کماکان قصد دارد تا با همکاری شریک روسی خود، فناوری ساخت L۹۰ را وارد کشور کرده و نسخه ایرانیزهشده آن را برای بازار داخلی و همینطور بازار روسیه تولید کند.
۲۲۷۲۲۷