اکتشاف جدید دانشمندان چینی از ساختار ستارگان



بر اساس مطالعه‌ای که اخیرا در مجله “نیچر”(nature) منتشر شده است، دانشمندان چینی با استفاده از تجهیزات عمیق‌ترین آزمایشگاه زیرزمینی جهان در استان سیچوان در جنوب غرب چین، منشا کلسیم را در اولین ستاره‌ها شناسایی کردند. آزمایشگاه زیرزمینی جین پینگ چین(CJPL) با مساحت ۲۴۰۰ متر در زیر کوهی در استان سیچوان قرار دارد و در دسامبر ۲۰۱۰ فعالیت خود را آغاز کرد.

بیشتر بخوانید:

عکس | مارهایی که بر بال شاپرک غول‌پیکر جا خوش کرده‌اند

هشدار قاطع اتحادیه اروپا به ایلان ماسک

عکس | موشک‌های روسیه استارلینک را نابود می کند یا سلاح ویژه چین؟

در سال ۲۰۱۴، اخترشناسان استرالیایی قدیمی‌ترین ستاره‌ای را که تاکنون توسط بشر شناخته شده است، مشاهده کردند. آن ستاره یک غول قرمز نوع K به نام” SMSS۰۳۱۳-۶۷۰۸ “بود که روی آن لیتیوم، کربن، منیزیم و کلسیم مشاهده شده بود. با این حال، منشا کلسیم این ستاره همچنان یک راز باقی مانده بود.

محققان چینی آزمایشات مربوط به این ستاره را در آزمایشگاه زیرزمینی جین پینگ چین(CJPL) انجام دادند. سپس آنها با موفقیت این فرضیه را تایید کردند که کلسیم از یک واکنش کلیدی از چرخه کربن، نیتروژن و اکسیژن موسوم به “چرخه سی‌ان‌او”(CNO cycle) ناشی می‌شود که این موضوع منشا کلسیم در ستاره یاد شده را آشکار می‌کند.

چرخه سی‌ان‌او(CNO cycle) یکی از دو واکنش هسته‌ای است که ستارگان با آن هیدروژن را به هلیم دگرگون می‌سازند.

“هه جیان‌جون”(He Jianjun) اولین نویسنده این مطالعه از دانشسرای عالی پکن گفت: آزمایشگاه زیرزمینی جین پینگ چین می‌تواند تاثیر پرتوهای کیهانی را تا حد زیادی کاهش دهد و شرایط منحصر به فردی را برای اندازه‌گیری مستقیم واکنش‌های هسته‌ای مهم اخترفیزیکی فراهم کند.

منتقدان ادبی مجله “نیچر” اظهار داشتند که این مطالعه یک موفقیت بزرگ است و بینش جدیدی را برای مطالعات درباره اخترفیزیک هسته‌ای در آینده ارائه می‌دهد. اخترفیزیک هسته‌ای یکی از شاخه‌های فیزیک هسته‌ای است که به بررسی تشکیل عناصر شیمیایی مختلف توسط واکنش هسته‌ای در فضا می‌پردازد. این فرایند تولید، بوسیله واکنش هسته‌ای حاصل از انفجار بزرگ شروع شد ولی همچنان در نقاط بسیار گرم فضا مانند ستاره‌ها، نواخترها و ابرنواخترها ادامه دارد.

58321



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *