اتحادیه اروپا و پنتاگون هزینه اینترنت استارلینک اوکراین را پرداخت خواهند کرد؟


پس از تهدید کوتاه‌مدت ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس مبنی بر عدم ارائه سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در اوکراین در صورت عدم دریافت کمک مالی، حالا مقامات اتحادیه اروپا می‌خواهند امکان پرداخت هزینه‌های این سرویس را بررسی کنند. همچنین پنتاگون هم چنین برنامه‌ای دارد.

«گابریلیوس لندسبرگیس»، وزیر امور خارجه لیتوانی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری پولیتیکو از چنین برنامه‌ای پرده برداشته و گفته که هنوز این گفتگوها در مراحل اولیه قرار دارند.

پرداخت هزینه استارلینک در اوکراین توسط پنتاگون یا اروپا؟

ایلان ماسک چند روز پیش از ضرر مالی استارلینک در اوکراین خبر داد و اعلام کرد برای ادامه سرویس‌دهی در این کشور جنگ‌زده، باید پنتاگون هزینه‌ها را برعهده بگیرد. البته ماسک پس از مدت کوتاهی نظرش را تغییر داد و از ادامه سرویس‌دهی رایگان در اوکراین خبر داد، با این حال طبق برخی گزارش‌ها، استارلینک در اوکراین رایگان نیست.

همین تهدید اولیه باعث شد تا کشورها نگران وضعیت استارلینک در اوکراین باشند؛ کشور جنگ‌زده‌ای که برای فعالیت‌های مختلف از جمله برنامه‌های نظامی نیاز زیادی به سرویس ماهواره‌ای اسپیس ایکس دارد.

اتحادیه اروپا و پنتاگون هزینه اینترنت استارلینک اوکراین را پرداخت خواهند کرد؟

گابریلیوس لندسبرگیس

لندسبرگیس در مصاحبه اخیرش گفته که دسترسی اوکراین به اینترنت نباید در دستان یک فرد فوق‌العاده قدرتمند باشد؛ فردی که می‌تواند یک روز صبح از خواب بیدار شود و از برنامه‌اش برای قطع سرویس‌دهی در یک کشور خبر دهد.

به باور وزیر امور خارجه لیتوانی، باید کشورهای اتحادیه اروپا سرویس استارلینک را از ایلان ماسک خریداری کنند تا دیگر نگرانی بابت قطع دسترسی اوکراین به اینترنت ماهواره‌ای وجود نداشته باشد.

پولیتیکو در گزارش دیگری به نقل از مقامات رسمی آمریکایی اعلام کرده که پنتاگون هم پرداخت هزینه به اسپیس ایکس را مدنظر قرار داده است. به نظر می‌رسد این هزینه‌ها به عنوان بخشی از هزینه‌های درنظر گرفته شده برای ارسال تجهیزات به اوکراین تلقی شود.

در هر صورت به نظر نمی‌رسد استارلینک دسترسی کاربران و دولت اوکراین به اینترنت ماهواره‌ای را قطع کند و در نهایت اتحادیه اروپا یا پنتاگون هزینه‌ها را می‌پردازد تا ثروتمندترین فرد جهان برای کمک به یک کشور جنگ‌زده، ضرر مالی ندهد.

۲۲۷۲۲۷



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *