یکی از این دو خودروی اروپایی را به زودی در ایران می‌بینیم/ عکس


مسعود عابدینی: اشکودا فابیا ۲۰۲۲ خودرویی است که طبق شنیده ها قرار است توسط پارس ساتر وارد ایران شود. در این مقاله،علاوه بر معرفی این خودرو، به مقایسه‌ی آن با رقیب اسپانیایی‌اش، یعنی سئات ایبیزا خواهیم پرداخت.

فابیا جزو یکی از پرفروش ترین خودروهای اشکودا است و این چهارمین نسلی است که به بازار جهانی معرفی می‌شود. پلتفرم این خودرو با رقبایش،یعنی فولکس واگن پولو و همچنین سئات ایبیزا یکسان است و این به معنای آن است که فابیا هم مانند ایبیزا،از امتیاز ۵ ستاره ایمنی موسسه یوروانکپ بهره می برد.

طراحی خارجی

فابیا طراحی تهاجمی ندارد و ساده و در عین حال شیک است.اِلِمان های طراحی اشکودا مثل جلوپنجره‌یِ با خطوط عمودی شکل در این نسل هم دیده می‌شود.چراغ های کشیده‌ی فابیا به بزرگ جلوه دادنِ نمای جلو کمک بسیاری کرده است.

خطوط تند و تیزی هم در طراحی فایبا دیده می شود.

یکی از این دو خودروی اروپایی را به زودی در ایران می‌بینیم/ عکس

طراحی سئات همیشه بر روی یک محور مشخصی حرکت می‌کرده است.چراغ چندضلعی شکل و همچنین دیلایت مثلثی،امضای طراحی سئات در اکثر محصولات خود است و در ایبیزا هم دیده می‌شود. طراحی نمای جلویی سئات مانند رقیب خود ساده و شیک است.

نمای عقب فابیا جذاب تر از ایبیزا به نظر می رسد و چراغ های پشتی آن مانند سئات کوچک نیستند. نوشته‌ بزرگ اشکودا روی وسطِ در صندوق عقب خودنمایی می کند.

یکی از این دو خودروی اروپایی را به زودی در ایران می‌بینیم/ عکس

باز هم نماد مثلث در چراغ عقب سئات دیده می‌شود.دو اگزوزِ بکار رفته در دیفیوزر،به اسپرت‌تر شدنِ نمای عقب کمک کرده است. نمای عقب فابیا در قیاس با ایبیزا اقتصادی تر به نظر می رسد.

طراحی داخلی

کابین فابیا نسبت به ایبیزا طراحی جذاب تری دارد و جلوه‌ی اقتصادی ندارد.فرمان اسپرت با طراحی خاص و همچنین کیلومتر شمار دیجیتال و نمایشگر مرکزی ۹.۲ اینچی،داخل خودرو را از سادگی دور کرده‌اند.

یکی از این دو خودروی اروپایی را به زودی در ایران می‌بینیم/ عکس

کابین ایبیزا ساده‌تر از فابیا طراحی شده و انگار از پلاستیک سفت،بسیار استفاده شده است. فرمان دی-کات هم در کنار تریم رنگی،فضای نسبتا اسپرتی را القا می‌کند.

امکانات و آپشن

اگر فابیا در نسخه‌ی فول آپشن وارد بازار شود، می تواند تهدیدی برای ایبیزا محسوب شود؛زیرا آپشن های شاخص این خودرو در نسخه ی فول آپشن عبارتند از: سقف شیشه ای،استارت دکمه ای،استارت/استاپ،تهویه دوکاناله و اتوماتیک،گرمکن فرمان،گرمکن صندلی های جلو،نورپردازی داخلی،شارژر وایرلس،۹ ایربگ،رادار نقطه کور،رادار خطی،کروز کنترل تطبیقی،تابلوخوان،ترمز اضطراری هوشمند،پارک اتوماتیک و…

یکی از این دو خودروی اروپایی را به زودی در ایران می‌بینیم/ عکس

تنها آپشن شاخص نسخه پایه ایبیزا مانیتور ۸ اینچی است. البته در نسخه‌های بالاتر شاهد حضور آپشن‌هایی مثل کیلومترشمار دیجیتال، سیستم تهویه دوکاناله، کروزکنترل تطبیق پذیر و… هم هستیم.

مشخصات فنی

چند مدل پیشرانه برای فابیا قابل سفارش است. پیشرانه پایه ۱ لیتریِ تنفس طبیعی است که ۶۵ تا ۸۰ اسب بخار قدرت و ۹۳ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند.گیربکس این نسخه ۵ سرعته دستی و شتاب آن ۱۵.۵ تا ۱۵.۱ ثانیه است.

نسخه قوی تر، ۱ لیتریِ توربوشارژ است که ۹۵ اسب بخار قدرت و ۱۷۵ نیوتون متر گشتاور تولید می کند.شتاب ۱۰.۶ ثانیه ای در این پیشرانه وجود دارد.گیربکس این مدل پیشرانه هم ۵ سرعته دستی است.
البته در همین مدل پیشرانه،امکان سفارش نسخه‌ی ۱۱۰ اسب بخاری و ۲۰۰ نیوتون متری هم وجود دارد که در دو مدل گیربکس ۶ سرعته دستی یا ۷ سرعته دوکلاچه عرضه می شود.شتاب این نسخه به ۹.۷ ثانیه می رسد.

یکی از این دو خودروی اروپایی را به زودی در ایران می‌بینیم/ عکس

قوی ترین نسخه ی فابیا ۱.۵ لیتریِ توربوشارژ به نام TSI است که ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتون متر گشتاور تولید می کند.

گیربکس قابل سفارش در این مدل پیشرانه فقط ۷ سرعته دوکلاچه است.شتاب این نسخه ۷.۹ ثانیه است!

هنوز مشخص نیست که کدام پیشرانه قرار است وارد بازار ایران شود.

ایبیزا دو نوع پیشرانه دارد که احتمالا نسخه‌ی پایه آن وارد بازار خواهد شد.این پیشرانه ۱ لیتریِ سه سیلندر تنفس طبیعی MPI است که ۸۰ اسب بخار قدرت و ۹۳ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند.گیربکس این پیشرانه ۵ سرعته دستی است.

قیمت

رِنج قیمتی فابیا از ۱۹ تا ۲۵ هزار یورو و همچنین بازه قیمتی ایبیزا از ۲۰ تا ۲۵ هزار یورو است.

به احتمال بسیار زیاد این دو خودرو در بازه ی قیمتی ۱ تا ۱.۵ میلیارد تومان به بازار عرضه بشوند.

5858



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *