کری خوانی ایلان ماسک برای اپل!



تسلا امروز گزارش مالی فصل سوم ۲۰۲۲ را منتشر و اعلام کرد درآمدش کمی کمتر از حد انتظار بوده، اما توانسته است سود خوبی به جیب بزند. خودروساز آمریکاییِ تحت مدیریت ایلان ماسک در ماه‌های اخیر با افت ارزش سهام مواجه شد و انتشار گزارش مالی جدید به بالا رفتن ارزش سهام این شرکت کمکی نکرد.

به گزارش Electrek، تسلا پس از انتشار گزارش مالی، جلسه‌ای توجیهی با حضور تحلیلگران و سهام‌داران شرکت برگزار کرد و ایلان ماسک، مدیرعامل، در این جلسه حاضر شد. ماسک به وضوح تلاش کرد به سهام‌داران تسلا اطمینان خاطر دهد که این شرکت خودروساز آینده‌ی درخشانی در پیش دارد.

ایلان ماسک می‌گوید اعضای هیئت‌مدیره‌ی تسلا به‌دنبال روی کار آوردن برنامه‌ی جدیدی برای بازخرید سهام هستند و احتمالاً این شرکت در نهایت با پنج تا ۱۰ میلیارد دلار روند بازخرید سهام را ادامه می‌دهد.

شرکت‌ها در برنامه‌های این چنینی، سهام خود را با قیمت بازار خریداری می‌کنند. بازخرید سهام معمولاً بدین معنی است که شرکت اعتقاد دارد ارزش سهامش کمتر از آنچه که باید باشد تعیین شده است و از این طریق تلاش می‌کند ارزش سهام را بالا ببرد. ایلان ماسک می‌گوید برنامه‌ی بازخرید سهام هنوز نهایی نشده است، اما احتمالاً هیئت‌مدیره به‌زودی تصمیم نهایی را می‌گیرد.

ایلان ماسک پس از صحبت درباره‌ی برنامه‌ی بازخرید سهام، اظهارنظر جالبی مطرح کرد: «مدتی پیش در جریان یکی از جلسات مالی گفتم که فکر می‌کنم ارزش تسلا می‌تواند بیشتر از اپل باشد. در آن زمان ارزش اپل به حدوداً ۷۰۰ میلیارد دلار می‌رسید.» آمار نشان می‌دهد که هم‌اکنون ارزش بازار تسلا به تقریباً ۷۰۰ میلیارد دلار می‌رسد.

اکنون ایلان ماسک هدف جدیدی برای ارزش بازار تسلا دارد: «معتقدم که می‌توانیم با اختلاف بسیار، از ارزش فعلی بازار اپل عبور کنیم. آینده‌ای را می‌بینم که ارزش تسلا از مجموع ارزش اپل و سعودی آرامکو با هم، بیشتر است.»

در لحظه‌ی نوشته شدن این مقاله ارزش اپل به ۲٫۳ تریلیون دلار و ارزش سعودی آرامکو به حدوداً دو تریلیون دلار می‌رسد. ارزش بازار اپل در دی ماه سال گذشته مرز سه تریلیون دلار را هم رد کرده بود.

تسلا و اپل در حال حاضر رقیب مستقیمی برای یکدیگر نیستند، اما بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند که اپل در سال‌های آینده خودروی برقی به بازار عرضه می‌کند. اپل با عرضه‌ی خودروی برقی می‌تواند خودش را به یکی از اصلی‌ترین رقبای تسلا تبدیل کند.

مدیرعامل جاه‌طلب تسلا می‌گوید حتی در صورت فرا رسیدن رکود اقتصادی، تسلا سال آینده خواهد توانست درآمد خوبی کسب کند. به همین دلیل از نگاه ایلان ماسک،‌ شروع برنامه‌ی بازخرید سهام اقدامی منطقی است. ماسک هنوز ربات انسان‌نمای اپتیموس را وارد معادلاتش نکرده و می‌گوید که برای عبور از ارزش بازار اپل و سعودی آرامکو به «کار زیاد و کمی شانس» نیاز است.

۲۲۷۲۲۷



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *