چطور به خاطر «کنکور » اینترنت ذبح شد؟


امیرحسین فوقانی_ اگرچه رییس سازمان سنجش ادعا کرد تنها چند نفر در گرگان به دلیل تلاش برای تقلب در کنکور در شهر گرگان و یک نفر در تبریز بازداشت و از امتحان محروم شدند و این کنکور با سلامت کامل برگزار شده اما این قطعی و تبعات لو رفتن سئوال ها انتقادات بسیاری را به همراه داشت.
راهکار قطع!
بحث لو رفتن سوالات کنکور سال‌هاست که مطرح است؛ اولین افرادی که با خریدن پاسخ سوالات قبل از برگزاری جلسه کنکور، توانستند با کسب رتبه‌های ایده‌آل به دانشگاه راه بیابند، حالا سال‌هاست که فارغ‌ التحصیل شده اند.

بیشتر بخوانید:

اژدر آخرالزمانی روسیه سونامی اتمی به پا می‌کند / عکس

چه سرنوشتی پیش روی کاوشگرفضایی است که به دست انسان می‌افتد؟

اما راهکار مسئولان در طول این سالها برای حل این مسئله چه بوده؟ در سالهای اخیر، قطع کردن اینترنت در اطراف حوزه های محل برگزاری کنکور، راهکاری بوده که مسئولان برای برگزاری سالم این رقابت علمی درنظر گرفته اند. این بار بر خلاف سه ماهه پاییز شبکه اینترنت موبایلی نه فقط از اینترنت بین الملل که از اینترنت ملی هم تهی شد تا شاید امکان ارتباط و تقلب در داخل حوزه های امتحانی به صفر برسد. این البته ادعایی است که کمیته برگزاری کنکور که جلساتش جایی فرتر از وزارت علوم و ارتباطات تشکیل می شود. جایی که رئیس سازمان سنجش درباره اش گفت:«باید از همه نهادهایی که کمک کردند تا کنکور با سلامت برگزار شود تشکر می کنم.» او اما درحالی چنین واکنشی داشت که از چهارشنبه شب و با آغاز قطعی ها انتقاداتی شدید از سوی فعالان رسانه ای اصولگرا و حامیان دولت هم به راه افتاد .
انتقاداتی که از توییتر شروع شد و برنامه های تلویزیون هم رسید. اینکه در شرایطی که می شد

طرح قطع کردن اینترنت از چه زمانی عملی شد؟
اولین بار در سال 1399 بود که در زمان برگزاری کنکور، مسئولان با قطع کردن اینترنت در اطراف حوزه های برگزاری کنکور، به مدت 45 دقیقه سعی داشتند تا از هرگونه تقلب احتمالی جلوگیری کرده و این اقدام با ابلاغ مراجع امنیتی به اپراتورها صورت گرفت. البته بعد از این اقدام کشمکش ها و چالشهای فراوانی به راه افتاد. برای کنکور سال 1400 ، مسئولان پیش دستی کردند و در ابتدا صحبت از خرید دستگاه جمر مطرح شد و تلاشها برای پیشگیری از انجام هرگونه تقلب انجام شد.
این بار و در سال 1401 نیز از مدتها قبل صحبتها برای قطع کردن اینترنت در روزهای برگزاری کنکور آغاز شد. از روز چهارشنبه نیز مقامات با ارسال پیامک به افراد، به آنها اطلاع دادند که در طول زمان برگزاری این آزمون، اینترنت با اختلال روبرو خواهد شد. همین طور هم شد و در روز پنجشنبه اینترنت بسیاری، به ویژه آنهایی که در نزدیکی حوزه های برگزاری کنکور حضور داشتند، قطع شد.
آیا امسال قطع کردن اینترنت نتیجه داد؟
جالب اینجاست که به رغم همه این تلاشها ، در همان دقایق ابتدایی بعد از آغاز کنکور، گویا سوالات به بیرون درز پیدا کرده و همین موضوع با واکنشهای زیادی در شبکه های اجتماعی روبرو شد. اگرچه مسئولان برگزاری کنکور زیر بار این موضوع نرفتند، ولی اندکی بعد تصاویر پخش شده از سوالات درز کرده در شبکه های اجتماعی دست به دست شد و حتی وب سایتهای خبری و رسانه های کشور نیز به این موضوع پرداختند. رسانه ها در گزارش‌هایشان به این نکته اشاره کردند که در روز پنجشنبه چند نفر در رابطه با درز کردن سوالات کنکور در استانهای گلستان و آذربایجان شرقی دستگیر شدند و به نقل از سایت خبری عصر ایران، رئیس سازمان سنجش هم مدعی شده که اگر اینترنت قطع نمی شد صدها مورد مشابه نیز اتفاق می افتاد.
دستگاه جمر چیست؟
به نقل از وب سایت opp ، جمر یا مختل کننده سیگنال، یک دستگاه ارتباطی سیار یا ثابت است که در همان محدوده فرکانس تلفن همراه، پارازیت ارسال می‌کند تا تداخل ایجاد کرده و سیگنال‌های تلفن همراه و انتقال تماس را مسدود کند.
حال مشخص نیست که آیا با به کارگیری تدابیر متعدد برای تضمین امنیت کنکور، آیا کنکور دی ماه 1401 به دور از هرگونه حاشیه یا تقلب برگزار شده و یا اینکه قطع کردن اینترنت هم نتوانسته مانع از تلاش‌های مافیای کنکور برای ورود برخی افراد به دانشگاه ها شود؟ جواب این سوال را در آینده نزدیک خواهیم گرفت.



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *