نگرانی جدید اوکراین/ سلاح جدید روسیه علیه استارلینک



به ادعای مقامات روسی و شرکت سازنده تسلیحات روسی، Sestrorestk، راداری ساخته شده که توانایی شناسایی ترمینال‌های استارلینک را با دقت ۶۰ متر در عرض ۱۵ دقیقه دارد. علاوه بر این گفته شده دستگاه تازه ساخته شده قادر است موقعیت ترمینال‌ها را از فاصله ۱۰ کیلومتری ردیابی کند.

شرکت مذکور همچنین مدعی شده قرار است به زودی از این سلاح در میدان نبرد با اوکراین استفاده شود و کارکرد و عملکردش مورد بررسی قرار بگیرد.

صرف نظر از اینکه چندین بار موسس اسپیس ایکس به انحا مختلف اوکراینی‌ها را تهدید به قطع سرویس دهی کرده، حالا مشکلی بر انبوه مشکلات آن اضافه شده است که در صورت صحت داشتن می‌تواند تأثیر بسزایی بر روند جنگ و نتیجه آن داشته باشد. با این حال نیروهای نظامی و شهروندان اوکراینی به اینترنت متصل هستند و از وجود آن بهره می‌برند.

به گفته ایلان ماسک طی یک سال اخیر استارلینک حدود ۱۰۰ میلیون دلار برای تأمین اینترنت اوکراین هزینه کرده و به همین دلیل بود که ماسک از پنتاگون خواست هزینه‌های تأمین پایانه‌ها را بر عهده بگیرند. (اتحادیه اروپا بخشی از هزینه‌ها را متقبل شد) هم اکنون مردم کشور جنگ زده اوکراین برای دسترسی به استارلینک می‌بایست اشتراک ماهیانه بخرند و چیزی دیگر رایگان عرضه نخواهد شد.

اختراع رادار برای شناسایی استارلینک واقعیت دارد؟

آیا پایان کار اینترنت ماهواره‌ای استارلینک با ساخت راداری که روسیه ادعا می‌کند دقت بالایی دارد، سر رسیده؟ آقای ماسک از همان روز اول فعال سازی استارلینک در اوکراین نگران بود که مبادا این سرویس تبدیل به هدفی برای حملات سایبری شود. روسیه از آغاز به کار اینترنت در اوکراین به طرق مختلف تهدید کرده که تجهیزات ماسک را بر می‌چیند.

در حال حاضر مقامات روسی و شرکت سازنده سلاح این کشور ادعایی عجیب و غریب کرده‌اند. می‌دانیم که برای استفاده از اینترنت ماهواره‌ای نیاز مبرمی به پایانه‌ها یا ترمینال‌ها داریم و اعتماد به ادعای روس‌ها محل تأمل است. به هر حال روسیه و اوکراین وارد جنگی بزرگ شده‌اند و هر دو طرف می‌توانند برای ایجاد رعب و وحشت و انتقال آن به طرف دیگر، ادعاهایی بی‌اساس مطرح کنند.

با این حال Sestroretsk مدعی است رادار آنها قادر است با الگوریتم‌های پیشرفته تنها در یک ربع ساعت و با دقت 60 متر، پایانه‌ها را شناسایی کند. رادار مورد اشاره می‌تواند روی شاسی خودرو نصب شود و همچنین منبع تغذیه آن سیستم برق خودرو باشد. همچنین گفته شده راه‌های گوناگونی برای مخفی کردن آنها از دید مخاطبان وجود دارد.

5858



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *