فناوری بی‌نظیر پهپاد عمودپرواز رکوردشکن/ عکس


بنا به ادعای کمپانی Jetoptera، سیستم پیشرانه سیال (FPS) در این پهپاد امکان تیک آف و فرود عمودی را برای آن فراهم کرده و شتاب‌گیری فوق‌العاده‌ای را در حرکت رو به جلو برای این دستگاه فراهم کرده است.

سیستم پیشرانه این دستگاه با نام HSVTOL شناخته می‌شود که تفاوت‌های تکنولوژیک کلیدی با سیستم‌های سنتی VTOL دارد. این دستگاه‌ها ضمن انتشار صدای ناموزون کمتر، دمای اگزوز پایین‌تری داشته و فاقد هرگونه روتور یا پروانه هستند.

برای ساخت این پهپاد عمود پرواز، کمپانی Jetoptera با موسسه هوافضایی خوشنام Scaled Composites همکاری کرده است. این همکاری بیشتر در زمینه طراحی سیستم برخاست عمودی دستگاه و تست آن در کنار طراحی مفهومی این پهپاد فوق سریع بوده است.

دینامیک سیالات در محوریت طراحی این پهپاد

در نبود تیغه‌های چرخان، این پهپاد جدید از علم دینامیک سیالات بهره برده و از دستگاه‌هایی استفاده می‌کند که با بهره‌گیری از ذرات کوچک هوا حجم بزرگ‌تری از هوای بیرون را به سمت داخل کشیده و قادر به تولید پیشرانه بسیار قدرتمندی هستند.

در نمونه‌های اولیه این دستگاه شاهد استفاده از یک ژنراتور گازی بودیم که وظیفه فشرده‌سازی هوا برای این فرآیند را بر عهده داشته‌اند. این ژنراتورها وزن کمی داشته و منبع بهینه‌ای از سیال فشرده شده به شمار می‌رفتند.

به ادعای کمپانی سازنده، این پهپاد با بهره‌گیری از ادواتی متشکل از توربین‌های گازی یا الکتریکی و پیشرانه سیالاتی قادر به پخش کردن توان پیشرانه در پهنای قاب دستگاه هستند. این مکانیزم می‌تواند در شکل‌های هندسی مختلفی مورد استفاده قرار گیرد و در هرگونه قابی استفاده شود. علاوه بر این، نبود هیچ‌گونه روتور یا بخش‌های چرخان باعث بهینه‌تر شدن عملکرد دستگاه در شرایط مختلف می‌شود.

فناوری بی‌نظیر پهپاد عمودپرواز رکوردشکن/ عکس

این دستگاه همچنین از یک کمپرسور الکتریکی با راندمان بسیار بالا استفاده می‌کند. کمپانی Jetoptera پیش از این اعلام کرده بود که برای طراحی بهینه پهپادهای عمود پرواز با راندمان بالا نیاز به کمپرسورهایی الکتریکی با توان حداقل 1500 وات ساعت بر کیلوگرم خواهد بود.

کمپانی سازنده این پهپاد همچنین اعلام کرده که در مقایسه با محصولاتی مجهز به توربوجت‌های کوچک، Jetoptera مصرف انرژی پنجاه درصد پایین‌تری داشته و در قیاس با سایر پرنده‌های هم اندازه از مکانیزم ساده‌تری برخوردار است که می‌تواند هزینه تولید و نگهداری آن در بلندمدت را کاهش دهد.

پهپاد عمود پرواز Jetoptera همچنین در تست‌های اولیه انجام شده موفق به ارائه ضریب برخاست 8 شده که حدود 40 درصد بالاتر از پهپادهای مجهز به ملخ یا پروانه بوده است.

کمپانی سازنده همچنین اعلام کرده که فاز دوم تست های کنترل کیفی این دستگاه را در نیمه اول سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داد. حداکثر سرعت پیش‌بینی شده برای فاز دوم این طرح مفهوم بیش از دو برابر سرعت کج‌پروانه‌های کنونی است.

۵۸۵۸



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *