عکس | گران‌ترین جنگنده آمریکایی خریدارانش را ناامید کرد


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رسانه‌های آمریکایی خبر دادند، یک فروند جنگنده اف-۳۵ حین بازگشت به پایگاه نیروی هوایی «هیل» در ایالت یوتای این کشور سقوط کرده است؛ مقامات این کشور درباره علت سقوط جنگنده اف-۳۵ و وضعیت خلبان آن به جزئیات بیشتری اشاره نکردند و از آغاز تحقیقات در خصوص سقوط جنگنده خبر دادند.

بیشتر بخوانید:

عکس | 5 پرنده ماقبل تاریخ که خوشبختانه منقرض شده‌اند

بهترین راه کشتن سوسک‌ها چیست؟

اِف-۳۵ یک خانواده آمریکایی از هواپیماهای جنگی چندمنظوره تک سرنشین، تک موتوره و رادارگریز در همه شرایط آب و هوایی است که برای انجام ماموریت‌های برتری هوایی و تهاجمی ساخته شده‌است. همچنین قادر به ارائه جنگ الکترونیک و قابلیت‌های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی است.

پروژه طراحی و تولید اِف-۳۵ در نوع خود بزرگترین و پرهزینه‌ترین پروژه در تاریخ نظامی جهان است. دولت آمریکا هزینه نهایی این پروژه را یک تریلیون دلار برآورد کرده‌است. آمریکا تا اکتبر ۲۰۱۸ سفارش خرید ۳۰۰۰ فروند اِف-۳۵ را دریافت کرد و ارتش صهیونیستی و بریتانیا چند فروند آن را در اختیار دارند. علاوه بر اسرائیل و بریتانیا؛ ژاپن، کره جنوبی، ترکیه و ایتالیا هم از آمریکا اِف-۳۵ خریداری کرده‌اند.

اما این جنگنده پرهزینه تاکنون نتوانسته است انتظارات را برآورده کند و خیلی از خریداران را ناامید کرده‌است.

عکس | گران‌ترین جنگنده آمریکایی خریدارانش را ناامید کرد

کره‌جنوبی f_۳۵ را از ارائه خدمات معاف کرد

بر اساس داده‌های نیروی هوایی به‌دست‌آمده توسط شین وون مین، عضو کمیته دفاع ملی مجلس ملی کره جنوبی، بازرسی‌ها نشان می‌دهد که F-۳۵ در طول ۱۸ ماه از ژانویه ۲۰۲۱ تا ژوئن ۲۰۲۲ از ۲۳۴ نقص در پرواز برخوردار بوده است؛ نرخ شکست ماموریت‌های خاص به طور قابل‌توجهی بیش از دو برابر جنگنده‌های F-۴ و F-۵ در دوران جنگ ویتنام کره جنوبی است، که اولی مستقیماً با F-۳۵ جایگزین می‌شود.

اف-۳۵ با بودجه بسیار زیادی برای حل مسئله جنگنده های فرسوده و تقویت کارایی رزمی معرفی شد اما چنین مسائلی F-۳۵ های کره جنوبی را برای دوره هایی از چند روز تا چند ماه از خدمت خارج کرده است و به تردیدهای موجود در مورد اینکه این جت‌ها در شرایط زمان جنگ که قابلیت اطمینان بالا حیاتی است چقدر قابل دوام خواهد بود می افزاید.

جنگنده‌های رادار گریز f-۳۵ با هزینه تقریبی ۳۰ هزار دلار در هر ساعت پرواز، نسبت به سایر جنگده‌های ساخته شده مزیت دارند.

قطعات چینی در گران‌ترین جنگنده آمریکایی

تحویل این جنگنده ها درپی وجود یک قطعه چینی در قسمت موتور آن تا زمان اطمینان از اینکه بکارگیری آن با معاییر قانونی در ایالات متحده همسویی دارد، متوقف شده است.

گفتنی است صنایع تسلیحاتی آمریکا با وجود پیشرفته بودن در سطح جهان در سال های اخیر با مشکلات عمده ای مواجه بوده اند. نقص فنی در هواپیماها و بالگردهای نظامی آمریکایی مساله جدیدی نیست و پیش از این نقص های جدی در جنگنده های اف ۳۵ که ارتش آمریکا آن را قویترین جنگنده در جهان می داند، خبر ساز شده بود.

این در حالی است که روزنامه وال استریت ژورنال پیش از این گزارش داده بود که در پی شناسایی یک نقص فنی در بالگردهای نظامی شینوک ۴۷ ارتش آمریکا، پرواز این بالگردها تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

براین اساس، منابع نظامی آمریکایی در این باره گفته اند که به تازگی یک نقص فنی خطرناک در موتور بالگردهای شینوک CH۴۷ کشف شده که ممکن است باعث ایجاد حریق شود.

۲۲۷۲۲۷



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *