عکس | کامیون های غول پیکر تسلا به جاده زدند


اوایل سال ۲۰۱۷ بود که ایلان ماسک به صورت رسمی، کامیون‌های برقی خود را به روی صحنه آورد و وعده داد که این غول‌های الکتریکی تا سال ۲۰۱۹، روانه بازار شوند؛ اما بیماری کرونا و مسائل پیرامون آن مانند بحران کمبود تراشه، رونمایی نهایی از این کامیون‌های الکتریکی را تا به امروز به تعویق انداخته بود. پس اگر شما هم مثل ما برای دیدن عملکرد سمی تراک های تسلا عجله دارید، تا انتهای این مطلب همراه گجت نیوز باقی بمانید.

طبق اطلاعات قبلی و گزارش‌های جدید ایلان ماسک، اکنون می‌دانیم که سمی تراک تسلا از ۳ محور (یکی در جلو و دو محور در عقب) بهره می‌برد که محور جلویی بر خلاف بسیاری از خودروهای برقی، فاقد موتور محرک است. اساسا تمام کامیون‌های سنگین در جهان، از همین فرمت استفاده می‌کنند و هیچ کامیونی در جهان با آرایش FWD وجود ندارد. اما زمانی که به محورهای عقب کامیون برقی تسلا نگاه می‌کنیم، با چهار موتور الکتریکی مجزا رو به رو می‌شویم که در مجموع می‌توانند ظرف کمتر از ۲۰ ثانیه، سرعت سمی تراک تسلا را به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسانند که البته این فاکتور از نگاه راننده‌های باربری، هیچ جذابیتی ندارد! به هر حال برای اینکه عظمت کار ایلان ماسک و مهندس‌های تسلا را درک کنید، بد نیست بدانید که حداکثر سرعت تریلی‌های سنگین مثل ولوو FH۱۶ (در حالت فول بار)، به ۹۰ کیلومتر در ساعت محدود می‌شود و شتاب ۰-۱۰۰ برای آن‌ها معنایی نخواهد داشت.

همچنین فیلمی که آن را کمی بالاتر مشاهده کردید، شعاع حرکت خیره کننده‌ی سمی تراک تسلا را به تصویر می‌کشد که با هر بار شارژ شدن می‌تواند بیش از ۸۰۰ کیلومتر را طی کند؛ آن هم نه به صورت خالی بلکه به همراه ۳۶.۷۵ تن بار (حداکثر توان باری کامیون برقی تسلا ۳۷ تن است). برای اینکه این موضوع را بهتر به صورت کامل درک کنید، بد نیست به تریلی برقی FH شرکت ولوو هم نگاهی داشته باشیم. شعاع حرکتی در این تریلی به ۳۵۰ کیلومتر محدود می‌شود و حداکثر سرعت آن هم از ۸۰ کیلومتر بر ساعت تجاوز نمی‌کند اما ظرفیت یدکشی آن تقریبا برابر ظرفیت باربری در تسلا سمی تراک است.

کامیون برقی Semi Truck Tesla

معماری ۱۰۰۰ ولتی به همراه ۴ موتور مجزا به سمی تراک تسلا این اجازه را می‌دهد که «سیستم ترمز احیا کننده برای هر چهار چرخ» را داشته باشد و همچنین وجود یک موتور روی هر محور، از پایداری فوق العاده بالا در کامیون برقی تسلا خبر می‌دهد. ایلان ماسک برای به رخ کشیدن پایداری در تسلا سمی تراک فقط به یک جمله بسنده کرده است: تریلی های برقی سمی تراک تسلا ، هیچ وقت قیچی نکرده‌اند و نخواهند کرد!

کامیون برقی Semi Truck Tesla

البته هنوز یک مشکل اساسی بر سر راه توسعه‌ی کامیون الکتریکی Semi Truck تسلا قرار دارد و آن‌ هم چیزی نیست جز «مدت زمان شارژ شدن» که ایلان ماسک برای این معضل هم راهکار جاه طلبانه‌ خود را به روی میز آورده است؛ یعنی شارژرهای ۱ مگاواتی DC!

دنیای ماشین‌های برقی در حال حاضر، به شارژرهای فست شارژ با توان ۳۵۰ کیلو وات DC بسنده کرده است. هرچند که تیم‌های فرمول E از سال آینده، میزبان شارژرهای ۶۰۰ کیلو وات DC خواهند شد و حتی یکی از استارتاپ‌های سوئیسی هم مدعی شده که می‌تواند باتری‌های وسایل نقلیه کوچک را در عرض ۷۲ ثانیه شارژ کند اما با تمام این تفاسیر، باید قبول کنیم که شارژرهای سریع ۱ مگاوات DC واقعا بالاتر از تصور ما هستند.

سمی تراک تسلا

به علاوه بد نیست اشاره کنیم که ایلان ماسک قصد دارد تا این شارژرها را به پیکاپ برقی سایبرتراک هم اضافه کند. فعلا در مورد زمان شارژر شدن سمی تراک تسلا (با شارژرهای معمولی AC) چیزی نمی‌دانیم اما طبق گفته‌های قبلی ایلان ماسک، احتمالا شارژرهای ۱ مگاواتی می‌توانند در کمتر از نیم ساعت، باتری‌های سمی تراک تسلا را برای یک مسیر ۶۰۰ کیلومتری آماده کنند.

حالا وقت آن است که به داخل کابین تسلا سمی تراک هم سفری داشته باشیم. طبق ادعا ایلان ماسک، اتاق کامیون الکتریکی Semi Truck تسلا نسبت به تمام تریلی‌ها و وسایل نقلیه در جهان، زاویه دید بیشتری را به راننده هدیه می‌دهد. در کنار این موضوع، دو نمایشگر دیجیتال ۱۵ اینچی، یک شارژر وایرلس، چند جا لیوانی هوشمند و جا لباسی هوشمند هم در اتاق سمی تراک تسلا به چشم می‌آیند.

همچنین اکنون می‌دانیم که تریلی‌های برقی ایلان ماسک در برابر رقبای خود، فوق العاده بهینه‌تر و کم مصرف‌تر هستند. طراحی آیرودینامیکی در تریلی الکتریکی تسلا باعث می‌شود تا در هر ۱.۶ کیلومتر، تقریبا ۲ کیلو وات ساعت انرژی کمتری (نسبت به رقبای خود) مصرف کنند. این موضوع جای تعجب ندارد چرا که ضریب درگ (مقاومت در برابر جربان باد) در کامیون الکتریکی Semi Truck تسلا برابر با ۰.۳۶Cd است.

به علاوه باید اعتراف کرد که سمی تراک تسلا در برابر هر شرایطی از خود مقاومت نشان می‌دهند. این ادعا، به صورت کامل از سوی تیم تسلا و ایلان ماسک ثابت شده است و آن‌ها تسلا Semi Truck را در تمامی شرایط آب و هوایی و جاده‌ای مثل برف، باران و زمین خاکی تست کرده‌اند و حتی موانع کوچک در زمین مانند اجسامی که روی مسیر افتاده‌اند هم آسیبی به سینی، باتری و موتورهای تسلا سمی تراک وارد نمی‌کنند.

قیمت تریلی های برقی کامیون برقی Semi Truck تسلا

سمی تراک تسلا

در پایان کار بد نیست به قیمت سمی تراک تسلا اشاره کنیم که فعلا با برچسب ۱۵۰ هزار دلار روانه بازار شده است. پپسی و شرکت حمل و نقل FedEX از اولین مشتریان کامیون الکتریکی Semi Truck تسلا به حساب می‌آیند.

۲۲۷۲۲۷



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *