عکس | چرا باید از بمب کثیف ترسید؟


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سرگئی شویگو اخیرا در تماس با همتای انگلیسی خود از احتمال استفاده اوکراینی‌ها از بمب کثیف ابراز نگرانی کرده است. شویگو نگرانی خود در این باره را با همتایان خود آمریکا، فرانسه و ترکیه نیز در میان گذاشته است.

اما بمب کثیف چیست که اینقدر باعث نگرانی وزیر دفاع روسیه شده است؟

بمب کثیف چیست؟

بمب کثیف حاوی ماده رادیواکتیوی است که پس از انفجار در محیط پراکنده می‌شود و آلودگی ایجاد می‌کند. از این رو بمب کثیف نامیده می‌شود. این بمب‌ها به مواد رادیواکتیو با خلوص بالا مانند آنچه در بمب‌های اتمی مورد استفاده قرار می‌گیرد، نیاز ندارد. همین موضوع ساخت آن‌ها را ساده‌تر و ارزان‌تر می‌کند. انفجار این بمب‌ها شباهتی به بمب اتمی ندارد و در حقیقت به محفظه‌ای حامل آلودگی می‌ماند که پس از انفجار آلودگی را در محیط می‌پراکند.

تصویر ساخت بمب کثیف را در سه مرحله ساده به نمایش گذاشته است.

عکس | چرا باید از بمب کثیف ترسید؟

بیشتر بخوانید:

در بمب کثیف مواد رادیواکتیو پس از انفجار متعارف غیراتمی در محیط پراکنده می‌شوند و آنجا را به تشعشعات رادیواکتیو آلوده می‌کنند. از آنجا که در بمب کثیف خبری از انفجار عظیم اتمی نیست، انتظار کشتاری همچون بمب هسته‌ای هم از آن نمی‌رود اما این بمب اخلال بزرگی در میدان نبرد ایجاد خواهد کرد و اثرات روانی گسترده‌ای دارد. پس از انفجار بمب کثیف باید محدود وسیعی در اطراف محل انفجار تخیله شود.

برای پی بردن به اثر مخرب این بمب کافی است بدانیم که اگر یک بمب کثیف که حاوی ۹ گرم کبالت ۶۰ و یک کیلوگرم تی‌ان‌تی است در محله منهتن نیویورک منفجر شود، کل این محله را برای مدتی مدید غیرقابل سکونت می‌کند.

آیا تا کنون بمب کثیف مورد استفاده قرار گرفته است؟

هر چند هنوز حمله موفقیت‌آمیز بمب کثیف در هیچ جای جهان رخ نداده، با این حال، تلاش‌هایی برای این کار صورت گرفته است.

در سال ۱۹۹۶، شورشیان چچن بمبی حاوی دینامیت و سزیم ۱۳۷ را در یک پارک در مسکو کار گذاشتند. سزیم این بمب از تجهیزات درمان سرطان استخراج شده بود. البته سرویس‌های امنیتی بمب را کشف و خنثی کردند.

در سال ۱۹۹۸، سرویس اطلاعاتی چچن یک بمب کثیف را که در نزدیکی یک خط راه آهن در چچن قرار داده شده بود، پیدا و خنثی کرد.

در سال ۲۰۰۲، خوزه پادیلا، شهروند آمریکایی که با القاعده ارتباط داشت، به ظن برنامه‌ریزی برای یک حمله بمب کثیف در شیکاگو دستگیر شد. او به ۲۱ سال زندان محکوم شد.

۵۸۵۸



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *