عکس | پرواز موفق جنگنده خاص روسیه !


جت جنگنده نسل پنجم Su-۵۷ روسیه اولین بار حدود یک دهه پیش معرفی شد. ولی این کشور در توسعه این جت به مشکلات متعددی برخورد کرد و نتوانست تولید آن را جلو ببرد. حالا اما مقامات کاخ کرملین اعلام کرده‌اند که نسخه ارتقایافته Su-۵۷ بالاخره اولین پرواز خود را انجام داده است.

مسکو از حدود یک دهه پیش که Su-۵۷ معرفی شد، بر قابلیت‌های پیشرفته این جنگنده پنهانکار تاکید کرده و مدعی شده که این جت حتی از F-۲۲ رپتور و F-۳۵ لایتنینگ II آمریکا پیشرفته‌تر است. حالا شرکت UAC به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های شرکت دولتی Rostec روسیه اعلام کرده که نسخه ارتقایافته سوخو Su-۵۷ بالاخره در ماه جاری میلادی اولین پرواز خود را انجام داده است.

در بیانیه خبری UAC آمده است: «دفتر طراحی سوخو در UAC مسئول پیش بردن توسعه Su-۵۷ است. نسخه ارتقایافته هواپیمای نسل پنجمی Su-۵۷ اولین پرواز خود را در پایگاه هوایی موسسه آزمایش پروازی گروموف انجام داد. خلبان این پرواز «سرگی بوگدان» از دفتر طراحی سوخو بود. این پرواز ۵۶ دقیقه طول کشید و بدون هیچ مشکلی به اتمام رسید.»

جنگنده Su-57

جنگنده Su-۵۷ می‌تواند موتور مرحله دوم داشته باشد

طبق گزارش‌ها، جت جنگنده Su-۵۷M در چند وقت اخیر مشغول آزمایش تجهیزات داخلی، قابلیت‌های هوش مصنوعی و مجموعه جدیدی از سلاح‌های متنوع بوده است. در ادامه این بیانیه می‌خوانیم: «این هواپیما همچنین قابلیت نصب یک موتور مرحله دوم را دارد.»

گزارش‌ها در گذشته مدعی بودند که جذاب‌ترین ویژگی این هواپیما موتورهای جدید izdeliye ۳۰ است که می‌تواند پیشرانشی در حدود ۱۶ تن را ارائه کند. پیشرانش موتورهای فعلی AL-۴۱F-۱ یا izdeliye ۱۱۷ حدود ۱۴.۵ تن است.

از دیگر ویژگی‌های مهم این جنگنده جدید می‌توانیم به هوش مصنوعی آن اشاره کنیم که می‌تواند در نقش یک کمک خلبان مجازی ظاهر شود، از حسگرهای مختلف هواپیما داده گردآوری کند و اطلاعات مهمی را در اختیار خلبان بگذارد. هوش مصنوعی در مجموع یکی از اجزای حیاتی جنگنده‌های نسل ششم تلقی می‌شود.

کارشناسان می‌گویند جت‌های مدرن به جهت افزایش مانورپذیری، ذاتاً ناپایدارند. در نتیجه، حرکت در یک مسیر مستقیم توسط آن‌ها تنها به واسطه هوش مصنوعی ممکن می‌شود.

۲۲۷۲۲۷



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *