عکس | ویژگی‌های منحصر به فرد موشک فضاپیمابر سپاه


به گزارش خبرآنلاین، موشک فضاپیمابر قائم ۱۰۰ بر اساس اخبار منتشر شده، یک تکنولوژی پیشرفته سوخت جامد است با موتور محرکه رافع که نازلی متحرک دارد. موتوری برای هدایت در لحظه پرواز و لحظه ورود به جو زمین.

قائم ۱۰۰ تنها ماهواره بر سه مرحله ای ایرانی است که تمام مراحل پرتاب آن با سوخت جامد انجام می شود. سوخت جامد نسبت به سوخت مایع رانش بیشتری دارد و سبب می شود ماهواره بر بتواند ماهواره هایی با وزن بیشتر را به فضا ببرد.

عکس | ویژگی‌های منحصر به فرد موشک فضاپیمابر سپاه

موتور دیگر این ماهواره بر موتور سلمان است که سال ۹۸ برای نخستین بار از آن رونمایی شده است. این موتورها بر خلاف موتورهای آلیاژی ، جنس بدنه ای از الیاف کربن دارد و تقریبا وزن آنها نصف نمونه های قبلی است.

سردار حاجی زاده در مراسم رونمایی و پرتاب ماهواره بر قائم ۱۰۰ گفته است این ماهواره بر تماما توسط نخبگان ایرانی طراحی و ساخته شده است. علی جعفرآبادی فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران هم درباره قائم ۱۰۰ گفته است: « این ماهواره بر می تواند سه ماهواره را با هم به فضا ببرد » و آنچه امروز سپاه با موفقیت سپری کرد آزمایشی بود برای پرتاب ماهواره ایرانی وزارت ارتباطات تا پیش از پایان سال.

برای نخستین بار به جای چند پرتاب با یک پرتاب سه ماهواره را به مدارهای بالاتر از ۵۰۰ کیلومتر از جو زمین برساند. ایران حالا یکی از ده کشوری است که صاحب این تکنولوژی می شود.

عکس | ویژگی‌های منحصر به فرد موشک فضاپیمابر سپاه

درحالی که خیام ماهواره مشترک ایران و روسیه به تازگی با شلیک از پایگاه فضایی بایکونور به مدار ۵۰۰ کیلومتر رسیده است، بر اساس گفته گزارشگر واحد مرکزی خبر در چند ماه آینده ماهواره بر قائم همزمان چند ماهواره پیشرفته تر از نور را در مدارهای بالاتر از ۵۰۰ کیلومتر قرار می دهد.

ایرنا در این باره نوشته ماهواره بر قائم قرار است در اواخر زمستان ماهواره مخابراتی ناهید را به مدار زمین ببرد.

۵۸۵۸



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *