عکس | سلاح ویرانگر چین برای از کار انداختن استارلینک


سحر استاد رحیمی- خبرآنلاین، دانشمندان چینی پس از برگزاری مانور در محیط مجازی شبیه‌سازی شده به این نتیجه رسیدند که انفجار هسته‌ای در مدارهای نزدیک به زمین می‌توان ابر رادیواکتیو بزرگی ایجاد کند که ماهواره‌ها را از کار خواهد انداخت.

پژوهشگران مرکز فناوری اتمی شمالغرب شی‌آن متعلق به ارتش آزادی‌بخش خلق چین مدعی توسعه مدلی شده‌اند که بر اساس آن می‌توان میزان اثرگذاری سلاح هسته‌ای ضدماهواره‌ها در مدارها و ارتفاعات مختلف پیش‌بینی کرد.

یافته‌های این پژوهشگران نشان می‌دهد که سر جنگی ۱۰ مگاتنی اگر در ارتفاع ۸۰ کیلومتری منفجر شود، تهدیدی حیاتی برای ماهواره‌ها ایجاد خواهد کرد. انفجار هسته‌ای با این قدرت مولکول‌های هوا را به ذرات رادیواکتیو تبدیل می‌کند و ابری به شکل گلابی برعکس در آسمان تشکیل می‌دهد. این ابر هسته‌ای در پنج دقیقه تا ۵۰۰ کیلومتر بالا می‌رود و مساحتی حدود ۱۴۰ هزار کیلومتر مربع را می‌پوشاند. تشعشات ناشی از این ابر هر آنچه از آن عبور می‌کند از جمله ماهواره‌ها را از کار خواهد انداخت.

عکس | سلاح ویرانگر چین برای از کار انداختن استارلینک
ردیف ۶۰ تایی ماهواره‌های استارلینک پیش از قرار گرفتن در مدار

بر اساس نتایج این پژوهش پس از انفجار و به دلیل ویژگی‌های اتمفسر در آن ارتفاع، ابر تشکیل شده و با سرعت ۲.۳ کیلومتر در ثانیه به بالا گسترده خواهد شد و همانند تله ماهواره‌ها را به دام خواهند انداخت.

تهدیدی علیه استارلینک

چنین سلاحی به ارتش چین این توانایی را می‌دهد که ماهواره‌های استارلینک در مدار لئو را هدف قرار دهد. چین مدت‌هاست که نگرانی‌های خود را درباره استارلینک و اینترنت ماهواره‌ای بیان کرده است.

در ماه مه روی رسمی ارتش چین با ابراز نگرانی درباره ماهواره‌های استارلینک و اینکه قرار است تعدادشان به ۴۲ هزار عدد برسد، اعلام کرده بود که این فناوری به ارتش آمریکا در فضا دست برتر را خواهد داد.

از آنجا که با سلاح‌های متعارف همچون موشک‌های ضدماهواره تنها می‌توان تعداد اندکی از ماهواره‌های استارلینک را هدف قرار داد و این موضوع تهدید چندانی علیه شبکه بزرگ ماهواره‌های ارزان قیمت این شرکت نخواهد بود، دانشمندان چینی رو به راه‌حلی چون استفاده از سلاح هسته‌ای ضدماهواره آورده‌اند.

این شیوه می‌تواند به عنوان دفاع در برابر موشک‌های پیشرفته هایپرسونیک نیز مورد استفاده قرار گیرد.

آمریکا در سال ۱۹۵۸ در آزمایش هسته‌ای ارتفاع بالا بمبی با قدرت ۳.۸ مگاتن را در ارتفاع ۷۷ کیلومتر منفجر کرد که نتیجه‌اش گویی آتشین در آسمان و تشکیل ابر عظیم بود که کیلومترها دورتر دیده می‌شد.

عکس | سلاح ویرانگر چین برای از کار انداختن استارلینک
انفجار هسته‌ای ارتفاع بالا

۵۸۵۸



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *