عکس | رکوردشکنی فضاپیمای مرموز ارتش آمریکا


فضاپیمای متعلق به ارتش ایالات متحده آمریکا با اسم X-37B پس از مأموریتی رکوردشکن که به مدت حدود 30 ماه طول کشید، بالاخره به زمین بازگشت. این فضاپیما دیروز در حالی در مرکز فضایی کندی ناسا فرود آمد که 908 روز پیش از زمین بلند شده بود. این مدت زمان حدود چهار ماه بیشتر از تمام پروازهای قبلی X-37B است.

فضاپیمای X-37B که توسط شرکت بوئینگ ساخته شده است، چند ماژول داشت که برای اولین‌بار در یکی از مأموریت‌های این هواپیما استفاده می‌شدند. «جیم چیلتون»، معاون ارشد برنامه‌های فضایی بوئینگ در بیانیه‌ای در این‌باره گفت: «این عملیات به همراه ماژول سرویس‌دهی خاص خود طولانی‌ترین نمونه عملیات‌های مداری ما با X-37B بود و مفتخریم که توانستیم کارکردهای جدید و انعطاف‌پذیری را برای دولت و شرکای آن اثبات کنیم.»

بوئینگ X-37B شبیه شاتل فضایی ناساست، کمی از آن کوچک‌تر بوده و اندازه آن از ابتدا تا انتها به 8.8 متر می‌رسد. اندازه شاتل فضایی 37 متر بود و البته خلبان داشت که از دیگر تفاوت‌های X-37B نسبت به شاتل، بی‌سرنشین بودن آن است.

فضاپیمای X-37B

نیروی فضایی آمریکا ظاهراً دو X-37B دارد که هر دو توسط بوئینگ ساخته شده‌اند. این دو فضاپیما تاکنون شش مأموریت مداری انجام داده‌اند و عمدتاً به‌عنوان پلتفرمی برای آزمایش‌های مداری شناخته می‌شوند. X-37B به آمریکا کمک می‌کند تا محموله‌ها را در محیط فضا آزمایش و بعد دوباره وضعیت آنها را روی زمین بررسی کند.

فضاپیمای X-37B مأموریت‌های محرمانه انجام می‌دهد

چیلتون می‌گوید: «از زمان اولین پرتاب X-37B در سال 2010، این فضاپیما رکوردها را زیرورو کرده است.» بسیاری از محموله‌های X-37B محرمانه‌ هستند، در نتیجه نیروی فضایی جزئیاتی درباره فعالیت‌های آنها منتشر نمی‌کند و حتی نمی‌دانیم که این مأموریت‌ها چه زمانی به پایان می‌رسند.

با این حال، برخی از مسئولان ارتش اعلام کرده‌اند که مأموریت اخیر شامل آزمایش ماژول آنتن فرکانس رادیویی فتوولتائیک برای آزمایشگاه تحقیقات نیروی دریایی بوده است. این مأموریت همچنین یک ماهواره FalconSat-8 را حمل کرده که خودش پنج محموله دیگر داشته است. X-37B چند آزمایش هم برای ناسا انجام داده است. برای مثال، این مأموریت دریافته که تابش‌های فضایی چگونه بر دانه‌های گیاهان اثر می‌گذارند.

227227



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *