عکس | رقابت چین و ژاپن به کف دریاها کشیده شد


به گزارش روزنامه «یومیوری» (Yomiuri)، ژاپن برنامه‌ای برای کاوش در عمق 6 هزار متری آب در جستجوی عناصر کمیاب زمین دارد تا به نوبه خود قدمی در برابر سلطه چین در حوزه مواد معدنی حیاتی بردارد. این مواد امروزه در انواع محصولات از گوشی‌های هوشمند گرفته تا سلاح‌های جنگی به کار گرفته می‌شوند.

پروژه ژاپن برای استخراج مواد معدنی از اعماق دریا

این روزنامه به نقل از مقامات رسمی ناشناس مدعی شده است که دولت ژاپن قصد دارد از سال مالی جدیدی که از ماه آوریل (فروردین آینده) آغاز می‌شود، توسعه روش‌های لازم برای استخراج عناصر در حوالی جزایر اگاساوارا را کلید بزند و ظرف ۵ سال آینده هم حفاری و سایر فعالیت‌ها جهت کشف مواد معدنی را آغاز کند.

برای اکتشاف در این منطقه، از فناوری آزمایش شده در نزدیکی سواحل استان ایباراکی در ماه‌های آگوست و سپتامبر استفاده خواهد شد. در اینجا بود که کشتی حفاری فعال در اعماق دریا «چیکیو» (Chikyū) توانست روزانه حدود 70 تن گل را برای غربال کردن پمپاژ کند. ژاپن به دنبال این است که شرکت‌های خصوصی بتوانند از سال مالی 2028 وارد این عرصه شوند.

چین بخش عمده خروجی معدنی مجموعه‌ای متشکل از ۱۷ عنصر تحت عنوان عناصر کمیاب زمین را در دست دارد و در زمینه فرآوری هم صاحب نفوذ است. در واقع مواد معدنی به وفور پیدا می‌شوند، ولی منابع متمرکزی که بهره‌برداری از آن‌ها توجیه اقتصادی داشته باشد، کمیاب‌اند.

227227



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *