عکس | جنگنده نسل ششم چین که شبیه هیچ هواپیمایی نیست/ آمریکا باید نگران باشد؟


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، از مدت‌ها پیش گفته می‌شد که چین برنامه ساخت جنگنده نسل ششم را پیگیری می‌کند. حالا برای نخستین بار در نمایشگاه هوایی ژوهای از کانسبت این جنگنده رونمایی کرده است.

بیشتر بخوانید:

در کانسپت ارائه شده پرنده‌ای بی دم و الماس‌گون به چشم می‌خورد که قرار است ویژگی‌های مد نظر جنگنده نسل ششم چین را در خود داشته باشد.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که هواگرد نسل ششم چین سال ۲۰۲۶ نخستین بار به پرواز درآید اما برای عملیاتی شدن آن تا پس از سال ۲۰۳۰ برنامه‌ای وجود ندارد.

تقریبا یکسال پیش تصاویر ماهواره‌ای پرنده‌ای مرموز شبیه به طرح ارائه شده در نمایشگاه ژوهای را در یک کارخانه تولید هواگردهای نظامی در چین شکار کرده بود.

عکس | جنگنده نسل ششم چین؛ آمریکا این بازی را می‌بازد؟

مزایای طراحی بدون دم

این طراحی به شکل معناداری به مخفی ماندن هواگرد از چشم رادارهای گوناگون کمک می‌کند. دم نداشتن باعث می‌شود که هواپیما از کنار و پشت پنهان‌کاری بهتری داشته باشد. دیگر مزیت این طراحی کاهش نیروی درگ یا پسار در سرعت‌های بالا است.

این پلتفرم الماس‌گون با بال‌های دلتا و دماغه باریک و تیز به نظر می‌رسد ابعادی مشابه جنگنده نسل پنجمی جی‌ ۲۰ داشته باشد. این طراحی فضای زیادی برای حمل سلاح و سوخت در بدنه هواگرد فراهم خواهد کرد.

عکس | جنگنده نسل ششم چین؛ آمریکا این بازی را می‌بازد؟

با این تفاسیر هواگرد ساخته شده با این طرح در عین پنهان‌کاری می‌تواند حجم زیادی سلاح را با سرعت بالا حمل کند.

در عین حال یکی از معایب این طراحی را می‌توان کاهش مانورپذیری هواگرد دانست. البته در نبود دم برای پایدار کردن هواگرد می‌توان از تراست وکتورینگ یا کنترل جهت رانش استفاده کرد.

بر اساس گزارش اوراسین‌تایمز، این هواگرد از موتوری با قابلیت کنترل جهت رانش که بر اساس موتور توربوفن WS-۱۹ طراحی می‌شود، بهره خواهد برد.

یکی از نگرانی‌های بزرگ نظامیان ارشد آمریکا از جمله ژنرال مارک کلی این است که چین پیش از آمریکا جنگنده نسل ششم خود را عملیاتی کند.

۵۸۵۸



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *