عکس | تویوتا از مدل 2023 پرادو رونمایی کرد


برخی از خودروهای وارداتی گر چه مدل‌های پایینی دارند و سال هاست که در بازار داخلی کشورمان کار کرده‌اند ولی به لطف طراحی و تولید و کیفیت شرکت سازنده و دوامی که دارند با اقبال زیادی مواجه هستند. محصولات شرکت‌های ژاپنی، کره‌ای و اروپایی عموماً از این دست خودروهای با کیفیت به شمار می‌روند.

معرفی تویوتا پرادو ۲۰۲۳

امروز قصد داریم نیم نگاهی به تویوتا پرادو بیندازیم و ببینیم این وارداتی قدیمی چه حرف‌هایی برای گفتن دارد. به طور کلی تمامی کشورهای خاورمیانه علاقه شدیدی به شاسی بلند پرادو دارند. پرادو از طرف شرکت تویوتا و در نسل‌های سوم و چهارم وارد کشورمان شد و توانست محبوبیت زیادی به دست آورد.

متاسفانه از سال ۲۰۱۳ به بعد قوانین و مقررات حوزه واردات خودرو تغییر کرد و دولت ورود خودروهایی با حجم بیشتر از ۲۵۰۰ سی سی را ممنوع اعلام کرد. بنابراین تویوتا پرادو مجبور شد از مدل ۲۰۱۳ به بعد با بازار کشورمان خداحافظی کند. به هر حال عاشقان و طرفداران این شاسی بلند جذاب هنوز هم که هنوز است یک دستگاه از نسخه‌های کارکرده آن را در گوشه پارکینگ دارند و از داشتن آن لذت می‌برند.

معرفی تویوتا پرادو 2023

با توجه به وضع قوانین و مقررات جدید و تعیین سقف برای خودروهای وارداتی، به نظر نمی‌رسد که این اس یو وی بالغ و کامل وارد کشورمان شود و تا زمان ورود این خودرو به کشور باید با همین نمونه‌های دست دوم سر کنیم. درست است که تویوتا پرادو مدل ۲۰۲۳ را در خیابان‌های کشورمان نخواهیم داشت ولی می‌توانیم تغییرات آن را بررسی کرد. با ما همراه باشید.

طراحی ظاهری تویوتا پرادو ۲۰۲۳

هر چه بیشتر درباره پرادو و تاریخچه جذاب آن بدانیم، بیشتر به آن علاقه‌مند می‌شویم. پرادو محصول شاسی بلند و محبوب ژاپنی است که نخستین بار در سال ۱۹۹۰ میلادی راهی بازار شد تا نسخه‌ای ارزان تر از تویوتا لندکروز و همچنین کوچکتر وارد بازار شود. خودرویی که نام آن را پرادو گذاشته‌ایم، در برخی از بازارهای جهانی با نام لندکروز شناخته می‌شود چرا که این شاسی بلند زیرمجموعه آن است.

از تویوتا پرادو تا به امروز جمعاً چهار نسل عرضه شده و نسل‌های سوم و چهارم بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ موفق شدند به بازار خودروی ایران ورود پیدا کنند. تیراژ این خودرو در آن سال‌ها بالا بود و توانست فروش خوبی را در بازار تجربه کند. همان‌طور که می‌دانید، چهارمین نسل از این اس یو وی افسانه‌ای هم اکنون روی خط تولید قرار دارد.

معرفی تویوتا پرادو 2023

طی این سال‌ها پرادو نسل چهارم دو بار با فیس لیفت مواجه شده و آخرین تغییراتی که در قالب فیس لیفت روی آن اعمال شده به سال ۲۰۱۸ باز می‌گردد. بنابراین خودرویی که امروز با نام تویوتا پرادو ۲۰۲۳ می‌شناسیم، مدل سال آتی همین فیس لیفت خواهد بود. گفته می‌شود تویوتا قصد دارد در سال ۲۰۲۴ پنجمین نسل از این شاسی بلند را راهی بازار کند.

چهره‌ای که از پرادو ۲۰۲۳ می‌بینیم، تقریباً همان چیزی است که پیش تر در نسخه‌های اولیه نسل چهارم دیده بودیم. اصول طراحی و المان‌های این خودرو تغییرات جزئی و اندکی پذیرفته و جز در برخی از قسمت‌ها نظیر اجزای بدنه، ظاهری پخته و به روز ندارد. ظاهر این شاسی بلند دیگر همچون محصولات امروزی نیست و کمی با سلیقه‌های امروزی فاصله دارد ولی باز هم وقار و متانتی در این خودرو دیده می‌شود که بر جذابیت‌های آن می‌افزاید.

مشتریان تویوتا پرادو انتظار داشتند در مدل جدید این خودرو نسبت حجم پردازی‌های دقیق اجزای بدنه، جلو پنجره بزرگ و چراغ‌های نافذ در کنار ابعاد بزرگ و ارتفاع زیاد از سطح زمین افزایش یابد. به هر حال اصولی کلی طراحی تویوتا پرادو یا لندکروز تا حدی ثابت است و نشان می‌دهد که اصالت تغییرناپذیر خواهد بود. درون کابین این شاسی بلند همچون بیرون، متعهد به المان‌های قدیمی است ولی دیگر مثل قبلا ساده طراحی نشده است.

مشخصات فنی تویوتا پرادو ۲۰۲۳

معرفی تویوتا پرادو 2023

شرکت ژاپنی تویوتا برای خودروی جذاب و پرطرفدار خود همواره دو پیشرانه در نظر می‌گیرد. یکی از این پیشرانه‌ها چهار سیلندر و دیگری شش سیلندر است. اگر اقدام به خرید نسخه سه درب کنید، پیشرانه ۴ سیلندری نصیبتان خواهد شد و اگر مدل پنج درب را سفارش دهید، می‌توانید از بین هر دو پیشرانه یکی را به دلخواه انتخاب کنید.

لازم به ذکر است که موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی است و می‌تواند با حجم ۲.۷ لیتری که دارد حداکثر ۱۶۶ اسب بخار قدرت و ۲۴۶ نیوتن متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه این پیشرانه از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به هر دو محور این شاسی بلند ژاپنی راهی می‌شود.

علاوه بر این پیشرانه ممکن است زیر کاپوت تویوتا پرادو ۲۰۲۳ یک موتور ۴ لیتری تنفس طبیعی دیگر تعبیه شده باشد که قادر است حداکثر ۲۷۵ اسب بخار قدرت و ۳۸۱ نیوتن متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه این پیشرانه نیز از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ محرک ارسال خواهد شد.

معرفی تویوتا پرادو 2023

با توجه به این قوای فنی در تویوتا پرادو ۲۰۲۳، می‌توان دریافت که نسل جدید این اس یو وی بسیار شبیه به همان مدل‌هایی از نسل چهارم است که بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ راهی بازار شده‌اند. البته تنها تفاوت این پیشرانه‌ها، سیستم انتقال قدرت است که در نسخه‌های فرستاده شده به ایران، گیربکس‌ها ۴ سرعته و ۶ سرعته اتوماتیک بودند.

مجموع این عوامل باعث شده تا پرادو مدل ۲۰۲۳ شتاب بهتر و مصرف سوخت کمتری داشته باشد. ژاپنی‌ها همچنین اعلام کرده‌اند قرار است این خودرو در پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۸ لیتری خود مجهز به توربو دیزل شود. مصرف سوخت نسخه چهار سیلندر در هر صد کیلومتر مسافت نزدیک به ۱۲.۴ لیتر است در حالی که نسخه ۶ سیلندر ۱۳ لیتر بنزین مصرف می‌کند. همچنین شتاب نسخه ۴ سیلندر حدود ۱۳.۵ ثانیه خواهد بود در حالی که نمونه ۶ سیلندری تنها در ۹ ثانیه از سکون به شتاب ۱۰۰ می‌رسد.

امکانات رفاهی و آپشن‌های تویوتا پرادو جدید

عموما محصولات تویوتا دارای تیپ‌های مختلف و با سطح امکانات رفاهی متفاوتی هستند که از سطح ساده و لو-آپشن شروع می‌شود و تا لوکس و فول آپشن ادامه می‌یابد. در آخرین تیپ پرادو همچون خودروهای لندکروز می‌توان امکاناتی دید که در نوع خود بی‌نظیر هستند. از جمله این امکانات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کی لس استارتر با امکان استارت پیشرانه از روی ریموت، کروز کنترل هوشمند، سانروف، تهویه مطبوع اتوماتیک دو کاناله برای سرنشینان جلو، تهویه مطبوع اتوماتیک برای سرنشینان عقب، تنظیم ارتفاع، مولتی مدیا با مانیتور لمسی، سیستم صوتی حرفه‌ای جی بی ال، گرم کن صندلی‌های ردیف اول و دوم، سردکن صندلی‌های جلو، کرال کنترل، سیستم مولتی ترین که برای انتخاب بستر مسیر مناسب برای رانندگی‌های آفرودی است، پرده جانبی برقی برای سرنشینان عقب، سیستم دید در شب، مانیتور برای سرنشینان عقب، کول باکس، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، حافظه صندلی راننده، صندلی‌های تاشوی برقی ردیف سوم، دوربین ۳۶۰ درجه، ترمز اضطراری، کنترل پایداری فعال، کنترل کشش، کنترل شروع حرکت در سربالایی، کنترل سرعت در شیب و ۶ ایربگ ۱۰ نقطه‌ای.

معرفی تویوتا پرادو 2023

جمع‌بندی

گفتیم که تویوتا پرادو در مدل ۲۰۲۳ علیرغم دو فیس لیفتی که تجربه کرده باز هم اصیل و با متانت ظاهر شده و اصول کلی طراحی نسل‌های پیشین را به خوبی حفظ کرده است. بنابراین در حال حاضر این شاسی بلند چند منظوره است بدون اینکه شکوه و شکایت کند. می‌توانید پرادو را در مسیرهای پرترافیک شهری یا آفرودی برانید و لذت ببرید.

از جمله نقاط قوت این SUV می‌توان به ظاهر باابهت، کیفیت ساخت بالا، استهلاک پایین، توانایی‌های آفرود و امکانات رفاهی نسبتاً خوب اشاره کرد. در عوض نقاط ضعف این خودرو شامل مصرف سوخت بالا، کند بودن مدل‌های ۴ سیلندر و هندلینگ نه چندان خوب می‌شود.

تویوتا پرادو مدل ۲۰۲۳ در حال حاضر با قیمت ۳۵ هزار دلار در بازارهای امارات به فروش می‌رسد و تا ۵۳ هزار دلار نیز ادامه می‌یابد. گر چه قیمت این خودرو گران است ولی اگر روزی با همین قیمت بالا وارد کشورمان شود، فروش فوق العاده‌ای را تجربه خواهد کرد.

۲۲۷۲۲۷



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *