عکس | بزرگترین ناوهای جهان را ببینید؛ هر ناو چند هواپیما را در خود جای می‌دهد؟


یک ناو هواپیمابر چند هواپیما را در خود جای می دهد؟

پاسخ کوتاه به این سوال این است که یک ناو هواپیمابر مدرن می تواند تا بیش از ۷۰ هواپیما را در خود جای دهد. پاسخ طولانی تر این است که بسته به ماهیت ناو هواپیمابر، سایز کلی آن و متغیرهای عملیاتی، این عدد می تواند متفاوت باشد. تعداد هواپیماهایی که در یک ناو جا می شوند بسته به نوع این هواپیما یا هلیکوپتر نیز متفاوت خواهد بود اما به طور کلی بهترین و مدرن ترین ناوهای هواپیمابر گنجایشی به ترتیب زیر دارند:

  • ناو هواپیمابر USS Gerald R. Ford (ایالات متحده): ۷۵ هواپیما
  • ناو هواپیمابر HMS Queen Elizabeth (بریتانیا): ۷۲ هواپیما
  • ناو هواپیمابر Admiral Kuznetsov (روسیه): ۵۰ هواپیما
  • ناو هواپیمابر Liaoning (چین): ۵۰ هواپیما
  • ناو هواپیمابر Charles de Gaulle (فرانسه): ۴۰ هواپیما
  • ناو هواپیمابر INS Vikramaditya (هند): ۳۰ هواپیما
  • ناو هواپیمابر Chakri Naruebet (تایلند): ۱۰ هواپیما

یک ناو هواپیمابر چند هواپیما حمل می کند؟

ناو هواپیمابر جرالد آر فورد

ناو هواپیمابر USS Gerald R. Ford

برای شروع، شاید کمک کننده باشد تا ایده ای در مورد ابعاد ناوهای هواپیمابر به شما بدهیم و این بدان معناست که اول از همه به بزرگ ترین تولید کننده ناوهای هواپیمابر بپردازیم: ایالات متحده. ایالات متحده بدون شک قدرتمندترین و گرانقیمت ترین نیروی نظامی جهان را دارد. ایالات متحده در سال های اخیر بودجه نظامی نزدیک به ۸۰۰ میلیارد دلار را تجربه کرده که بسیار فراتر از بودجه کل اکثر کشورهای جهان است. جالب اینکه در سال ۲۰۱۸، بودجه نظامی ایالات متحده ۶۴۸.۸ میلیارد دلار بود که بسیار بیشتر از مجموع بودجه نظامی هفت کشور بعدی (چین، عربستان سعودی، هند، فرانسه، روسیه، بریتانیا و آلمان) در آن زمان بود.

یک ناو هواپیمابر چند هواپیما حمل می کند؟

ناو هواپیمابر ملکه الیزابت

هزینه ساخت هر ناو هواپیمابر چقدر است؟

اگر چه مقدار پولی که در پروژه های دفاعی مختلف هزینه می شود موضوع پیچیده ای است اما در صدر این فهرست، ناو هواپیمابر USS Gerald R. Ford قرار دارد که در سال ۲۰۱۷ به آب انداخته شده و هزینه ساخت آن بیش از ۱۳ میلیارد دلار بوده است. این ناو نزدیک به ۳۳۳ متر طول، بیش از ۷۶ متر ارتفاع داشته و ۲۵ عرشه دارد. یک ناو هواپیمابر دیگر در کلاس ناو فورد، ناو USS John F. Kennedy است که در سال ۲۰۲۰ به آب انداخته شد.

ناو هواپیمابر HMS Queen Elizabeth

برای مقایسه، بیایید نگاهی به نزدیک ترین رقیب ناوهای هواپیمابر کلاس فورد بیندازیم که یکی از بزرگ ترین ناوهای هواپیمابر جهان به شمار می آید: ناو هواپیمابر HMS Queen Elizabeth. این ناو هواپیمابر که نماد نیروی دریایی بریتانیاست بزرگ ترین کشتی جنگی است که در تاریخ نیروی دریایی بریتانیا ساخته شده است. این ناو بیش از ۲۸۴ متر طول دارد و بدین ترتیب کوچکتر از ناو هواپیمابر USS Gerald R. Ford است. اما هنوز هم آنقدر بزرگ هست که بر اساس طول، چهارمین ناو هواپیمابر بزرگ جهان باشد، پس از ناوهای USS Gerald R. Ford، ناو چینی Liaoning و ناو روسی Admiral Kuznetsov که دو مورد آخر کمی بیش از ۳۰۰ متر طول دارند. ناو هواپیمابر HMS Queen Elizabeth از لحاظ تُناژ کلی مشابه دو ناو روسی و چینی بوده و ۶۵,۰۰۰ تن گنجایش دارد. این عدد برای ناو آمریکایی USS Gerald R. Ford بیش از ۱۰۰,۰۰۰ تن است.

یک ناو هواپیمابر چند هواپیما حمل می کند؟

ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف

ناوهای هواپیمابر کلاس نیمیتز

برای اینکه به قلب سوال ظرفیت ناوهای هواپیمابر برویم، بیایید ناوهای هواپیمابر جهان را بهتر و بیشتر با هم مقایسه کنیم. برای دهه ها، ناوهای هواپیمابر کلاس نیمیتز (Nimitz) ساخت ایالات متحده در صدر بزرگ ترین ناوهای هواپیمابر قرار داشته اند. همانند ناوهای هواپیمابر جدید کلاس فورد مانند USS Gerald R. Ford، این ناوها توان حمل بیش از ۱۰۰,۰۰۰ تن بار را داشته و طول آن ها بیش از ۳۰۵ متر است. برای تامین نیروی چنین کشتی غول پیکری، دو رآکتور هسته ای مورد نیاز است که بردی بدون محدودیت به ناو بخشیده و باعث می شود که ناو سرعتی بیش از ۳۰ گره دریایی داشته باشد.

یک ناو هواپیمابر چند هواپیما حمل می کند؟

هر ناو هواپیمابر کلاس نیمیتز چند هواپیما در خود جای می دهد؟

اکنون به همان سوال اول باز می گردیم: هر ناو هواپیمابر چند هواپیما در خود جای می دهد؟ در میان هواپیماهایی که یک ناو هواپیمابر کلاس نیمیتز در خود جای می دهد به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • ۲۴ فروند جنگنده F/A-18C Hornets
  • ۲۴ فروند جنگنده F/A-18E/F Super Hornets
  • ۴ تا ۵ فروند هواپیمای E/A-18G Growler
  • ۴ فروند هواپیمای هشدار سریع E-2D Hawkeye
  • ۲ فروند هواپیمای ترابری C-2 Greyhound
  • ۶ فروند هلیکوپتر Seahawk

بزرگ ترین ناو هواپیمابر جهان بر اساس گنجایش کدام است؟

ناو هواپیمابر USS Gerald R. Ford می تواند بیشترین تعداد پرنده نظامی را حمل کند که بسته به سایز و نوع قرار گرفتن، ۷۸ تا ۸۰ پرنده نظامی را شامل می شود که آن را به بزرگ ترین ناو هواپیمابر جهان از لحاظ ظرفیت تبدیل می کند.

یک ناو هواپیمابر چند هواپیما حمل می کند؟

ناو هواپیمابر شارل دوگل

مقایسه ناوهای هواپیمابر جهان

ناو هواپیمابر HMS Queen Elizabeth یکی از اصلی ترین رقبای USS Gerald R. Ford است که می تواند تا ۷۲ پرنده نظامی را بسته به سایز و شیوه قرار گرفتن حمل کرده و سرعت آن به ۲۵ گره دریای می رسد. جدیدترین ناو هواپیمابر بریتانیا که در سال ۲۰۱۹ وارد سرویس شد، HMS Prince of Wales نام دارد که قابلیت های مشابهی دارد.

ناو آدمیرال کوزنتسوف روسیه و ناو لیائونینگ چین نیز حدود ۵۰ هواپیما و هلیکوپتر حمل می کنند. ناو هواپیمابر شارل دوگل تنها ناو هواپیمابر فرانسه و بزرگ ترین ناو هواپیمابر جهان در غرب اروپاست. در کنار ناوهای هواپیمابر کلاس نیمیتز و فورد ایالات متحده، ناو شارل دوگل تنها ناوهای هواپیمابر کنونی جهان هستند که از انرژی هسته ای استفاده می کنند. این ناو بیش از ۲۶۱.۵ متر طول داشته و ظرفیت جابجایی آن نیز ۴۲,۰۰۰ تن است و تا ۴۰ پرنده نظامی را روی عرشه خود جای می دهد.

یک ناو هواپیمابر چند هواپیما حمل می کند؟

ناو هواپیمابر لیائونینگ

تنها ناو هواپیمابر هند به نام INS Vikramaditya نیز که نسخه ای تغییر یافته از ناو هواپیمابر روسی کلاس کی یف است با نزدیک به ۲۸۳ متر طول کمی بلندتر از ناو هواپیمابر شارل دوگل بوده و کوتاه ترین عرشه پرواز را در میان ناوهای هواپیمابر این فهرست با کمی بیش از ۸۶.۵ متر طول دارد و تنها ۳۰ پرنده نظامی را در خود جای می دهد. کوچک ترین ناو هواپیمابر در سرویس جهان متعلق به تایلند بوده و Chakri Naruebet نام دارد که حدود ۱۸۲ متر طول داشته و قدرت جابجایی آن ۱۱,۴۰۰ تن است و تنها ۱۰ هواپیما را در خود جای می دهد.

227227



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *