عکس |‌ این شاسی بلند کیا با قیمتی که دارد رقبای چینی بازار ایران را به گوشه رینگ می‌اندازد؟


تقریبا اوایل هفته گذشته بود که اولین خودروهای وارداتی کیا، به بندر لنگه رسیدند و به شایعات عجیب و غریب این روزها پایان دادند. همچنین وزیر صنعت از عرضه ۹۰۰ هزار خودرو به کشور طی ۶ ماه آینده خبر داد و به نظر می‌رسد که بحث ماشین‌های کره‌ای، فقط به داستان خنده‌دار واردات ۲۲ عدد از ماشین‌های کیا محدود نمی‌شود. از همین رو قصد داریم تا یکی از مناسب‌ترین خودروهای کیا را روی میز بررسی قرار دهیم. پس اگر شما هم دوست دارید تا با مشخصات فنی، امکانات و آپشن‌ها، کابین، طراحی ظاهری و قیمت کیا سلتوس مدل ۲۰۲۳، محصول جدید کوشا خودرو آشنا شوید، تا انتهای مطلب همراه باشید. بنابراین با یک ویدیو جذاب از این خودرو کره‌ای، کار خود را آغاز می‌کنیم.

معرفی اجمالی کیا سلتوس مدل ۲۰۲۳ و نگاهی به رقبا

مزایا

  • اعتبار برند کیا و خدمات پس از فروش مناسب در کنار کیفیت تضمین شده از سوی کره‌ای‌ها
  • پیشرانه ۲ لیتری و تنفس طبیعی که با بنزین ایران سازگار است
  • گیربکس اتوماتیک و هوشمند IVT
  • فضای بزرگ صندوق عقب و کابین

معایب

  • هدلایت‌های هالوژنی و خسته کننده
  • طراحی یکنواخت و ضعیف در برابر چینی‌های مدرن و خوش چهره (به خصوص در نمای عقب)
  • آپشن‌ کم در نسخه وارداتی (در مقابل چینی‌های پر آپشن)
  • پشت آمپر آنالوگ و قدیمی (ترکیبی با کلاستر دیجیتال ۳.۸ اینچی) و مولتی مدیای کوچک

تولد این خودرو به نوعی به سال 2015 بازمی‌گردد. کیا KX3 دقیقا نسل پیشینی از سلتوس به حساب می‌آید که در سال 2019، رسما نام خود را به سلتوس تغییر داد. این کراس اوور خوش ساخت، بیشتر مناسب کشورهای درحال توسعه است و هم اکنون در مناطقی مانند هند، چین، روسیه، اکوادور، ویتنام، ازبکستان، ترکیه و حتی کره جنوبی، مونتاژ می‌شود. کراس اورهای چینی مثل فونیکس FX، هایما S8، چانگان یونی تی و لاماری ایما و حتی کایی کونلون، از اصلی‌ترین رقبای کیا سلتوس مدل ۲۰۲۳ به حساب می‌آیند.

طراحی ظاهری و ابعاد کیا سلتوس وارداتی

کراس اور KIA Seltos جدید وارداتی به ایران

ابعاد کیا سلتوس مدل ۲۰۲۳ شامل ۴۳۰۰ میلی متر طول، ۱۸۰۰ میلی متر عرض و ۱۶۰۰ میلی متر ارتفاع می‌شود و عدد ۲۶۰۰ میلی متر در فاکتور فاصله محوری، از فضای مناسب کابین خبر می‌دهد. همچنی وزن این کراس اور کره ای از ۱۴۰۰ کیلوگرم تجاوز نمی‌کند. جلو پنجره بزرگ و شلوغ، امضا اصلی کره‌ای‌ها در طراحی سلتوس به حساب می‌آید. این قسمت مملو از جزئیات ریز و درشت است و شاید همین مسئله در تصادف‌ها، حسابی شما را اذیت کند. البته شاید با نگاه کردن به جلو پنجره کیا سلتوس مدل ۲۰۲۳، به یاد رنجرورهای مدل ۲۰۲۰ بیفتید! همچنین دی لایت‌های در قسمت بالایی نصب شده‌اند و هدلایت‌های اصلی و مه شکن‌ها، به ترتیب در زیر آن‌ها به چشم می‌آیند. در کل باید گفت که کراس اور جدید کوشا خودرو برای بازار ایران از نظر ابعاد، یک سر و گردن کوچک‌تر از هایما S8 است اما دقیقا شانه به شانه چانگان UNI-T حرکت می‌کند.

کیا سلتوس مدل 2023

نمای کناری هم علاوه بر رینگ‌های ۱۸ اینچی (۱۹ اینچی آپشنال)، میزبان جشنواره‌ای از پلاستیک‌ است که در فلاپ گلگیر و رکاب، خودنمایی می‌کنند. البته طرح دو رنگ ستون‌ها و ریل‌های سقفی، کمی به زیبایی این قسمت اضافه کرده‌اند. نمای عقب کیا سلتوس مدل ۲۰۲۳، آن چنان جذابیتی ندارد و و فرم چراغ‌های خطر در ساده‌ترین حالت ممکن است. البته اِلمان‌هایی مثل اسپویلر سقفی، آنتن کوسه‌ای و اگزوز دوال به همراه دیفیوزر دو رنگ، تقریبا سادگی و یکنواختی را از این قسمت حذف کرده‌اند.

طراحی داخلی و کابین کیا Seltos جدید وارداتی به ایران

کیا سلتوس مدل 2023

کراس اور KIA Seltos جدید وارداتی به ایران

کیا سلتوس مدل 2023

کابین کیا سلتوس مدل 2023 فوق العاده خانواده پسند و به اصطلاح «یوزر فرندلی» است و حداقل کاربر ایرانی را سردرگم نمی‌کند. متاسفانه در این بخش از فرمان D کات هیچ خبری نیست و پشت آمپر آنالوگ در ترکیب با مولتی مدیای 8.4 اینچی، حسابی شما را در برابر محصولات چینی با نمایشگرهای دوال اسکرین 12.4 اینچی، خجالت زده می‌کند. هرچند فراموش نکنید که کلاستر دیجیتال 3.8 اینچی با پشت آمپر آنالوگ ترکیب شده است.

کیا سلتوس مدل 2023

اما اگر فردی هستید که به مدرن بودن کابین اتاق خود اهمیت می‌دهید و به اصطلاح، عاشق مانیتور تسلایی هستید، شاید ارتباط خوبی با کابین سلتوس مدل ۲۰۲۳ برقرار نکنید. البته نمایشگر اختصاصی برای سیستم تهویه هوا هم کار شما را راحت‌تر می‌کند و به طور کلی باید گفت که این موضوعاتِ نمایشگری، حداقل برای ما ایرانی‌ها، آن‌قدر اهمیت ندارند.

کراس اور KIA Seltos جدید وارداتی به ایران

زمانی که به کنسول وسطی نگاه می‌کنیم، با کلید چرخان برای انتخاب حالت‌های رانندگی، گرم کن صندلی، دکمه آزاد کردن اهرم دنده در زمان گیر کردن، کلید ESP و اتوهلد و ترمز پارک برقی رو به رو می‌شویم. از سیستم صوتی باکیفیت از برند بوز با 6 اسپیکر که عبور کنیم، به ردیف دوم می‌رسیم که فقط میزبان دریچه‌های هوای اختصاصی و دو پورت USB است. کیفیت تودوزی کابین و صندلی‌های کیا هم معرف حضور همه ما هستند و باید اشاره کنیم که در تریم وارداتی به ایران، فقط صندلی راننده از تنظیم برقی بهره می‌برد.

کیا سلتوس مدل 2023

همچنین بد نیست بدانید که کیا سلتوس مدل ۲۰۲۳ یکی از بهترین گزینه‌ها برای مسافرت‌های طولانی محسوب می‌شود و صندوق عقب آن در حالت عادی، میزبان یک فضای ۷۶۵ لیتری است و زمانی که صندلی‌های ردیف دوم را (با نسبت ۶۰:۴۰) خم می‌کنید، این عدد به ۱۷۹۰ لیتر جهش می‌کند.

مشخصات فنی، مصرف سوخت، امکانات و آپشن‌های کیا سلتوس مدل ۲۰۲۳

کراس اور KIA Seltos جدید وارداتی به ایران

کراس اور کیا سلتوس مدل 2023 با 5 تریم متفاوت راهی بازار شده است که احتمالا فقط دو مورد از ارزان‌ترین‌های آن‌ها به ایران راه پیدا کرده‌اند. تریم‌های EX، نایت فال ادیشن (Nightfall Edition) و SX AWD به احتمال خیلی زیاد، هیچ وقت به ایران نمی‌آیند. پس شما باید فقط تریم‌های LX و S را با سیستم FWD یا همان دیفرانسیل جلو مدنظر داشته باشید.

کیا سلتوس مدل 2023

کیا سلتوس مدل 2023 در تریم‌های S و LX، میزبان یک پیشرانه چهار سیلندر خطی تنفس طبیعی با حجم 2 لیتر است که می‌تواند 146 اسب بخار قدرت (در دور موتور 6200rpm) و 180 نیوتن متر گشتاور (در دور موتور 4500rpm) را از طریق یک گیربکس اتوماتیک IVT با چرخ‌های جلویی درگیر کند. البته تریم LX در بعضی از کشورها با سیستم AWD مجازی قابل سفارش است که ایران، جزو این کشورها نخواهد بود.

حداکثر سرعت این تریم به 180 کیلومتر بر ساعت محدود شده است و در کمتر از 11 ثانیه می‌تواند از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. همچنین مصرف سوخت کیا سلتوس مدل 2023 در بزرگراه و شهر، به ترتیب برابر با 7.2 و 8.7 لیتر در هر 100 کیلومتر خواهد بود. به علاوه باید اشاره کنیم که کیا سلتوس مدل 2023 در تمامی تست‌های انجام شده در موسسات معتبری مانند NHTSA، یورو انکپ و IIHS، با نمره بالا و کسب ۵ ستاره کامل بیرون آمده است. در انتهای این بخش به امکانات، آپشن‌ها و تجهیزات ایمنی در کیا سلتوس مدل ۲۰۲۳ می‌رسیم که شامل موارد زیر خواهند بود:

  • ترمز اضطراری برای هر چهار چرخ
  • سیستم ترمز تمام دیسک ABS
  • سامانه کنترل خودرو در بین خطوط و هشدار خروج از خط
  • نور بالای اتوماتیک
  • رینگ‌های ۱۸ اینچی استاندارد و ۱۹ اینچی آپشنال
  • رادار نقطه کور و دوربین ۳۶۰ درجه (آپشنال)
  • سیستم کنترل کشش و پایداری
  • سیستم تشخیص ترافیک از پشت یا همان RCTA (آپشنال)
  • دوربین دنده عقب و سنسور پارک
  • نمایشگر مولتی مدیا ۸.۴ اینچی
  • کلاستر دیجیتال ۳.۸ اینچی
  • پورت USB و درگاه برق 12 ولت DC در ردیف عقب و جلو
  • سیستم استارت کی لس و ورود بدون کلید به خودرو
  • سیستم استارت از راه دور
  • صندلی برقی با تنظیم ۱۰ نقطه‌ای برای راننده
  • گرم کن صندلی برای سرنشینان ردیف جلو
  • کروز کنترل معمولی (تریم‌های S و LX)
  • کروز کنترل تطبیقی (آپشنال)
  • سیستم جلوگیری از تصادف از جلو و عقب
  • سیستم خاموش شدن پیشرانه و باز شدن درب‌ها در صورت تصادف

رقبای چینی و قیمت کیا سلتوس مدل ۲۰۲۳ در ایران

قیمت کیا سلتوس مدل 2023 در تریم‌های S و LX تقریبا در بازه 20 تا 22 هزار دلار نوسان می‌کند که با سفارش در مقیاس بالا، می‌توان قیمت آن را به زیر 20 هزار دلار (سقف بودجه برای واردات خودرو به ایران) رساند. در ابتدای متن به سایت‌های مونتاژ این خودرو در کشورهای مختلف اشاره کردیم و باید گفت که اگر به سمت کیا سلتوس های مدل 2023 که در هند و ازبکستان و روسیه تولید می‌شوند برویم، احتمالا با ارقام پایین‌تری رو به رو خواهیم بود چرا که کیفیت مونتاژ در این کشورها در برابر نسخه‌های کره‌ای و ویتنامی، کمی پایین‌تر است.

پس حدس می‌زنیم که قیمت کیا سلتوس مدل ۲۰۲۳ در ایران، چیزی حدود ۱.۵ تا حدی ۲ میلیارد باشد که همین موضوع باعث می‌شود تا بسیاری از خریداران، همچنان چینی‌های ارازن‌ قیمت‌تر را ترجیح دهند.

227227



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *