عکس | این خودروهای وارداتی چانگان به زودی به کشور می‌آیند!


بنا بر اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، از هفته آینده واردات خودرو آغاز خواهد شد و اولین محموله خودروهای خارجی به گمرک می‌رسند. طی هفته‌های گذشته فهرست واردکنندگان خودرو اعلام شد و برخی از خودروسازان اقدام به نصب بیلبوردهای تبلیغاتی خود در سطح شهر تهران کردند.

۳ خودرو وارداتی چانگان با احتمال ورود به کشور

گروه صنعتی سایپا یکی از خودروسازانی است که قصد دارد محصولات خارجی را وارد کشور کند. نارنجی‌پوشان موفق به دریافت استانداردهای واردات خودرو شده‌اند و به‌زودی خودروهای چانگان را به بازار عرضه می‌کنند. گفته شده نخستین خودروهایی که سایپا راهی بازار می‌کند، چانگان CS35 پلاس و چانگان UNI-T هستند.

علاوه بر این دو محصول، خودروهای دیگری نیز برای ورود به بازار کشورمان برنامه‌ریزی شده و شاید یکی از آنها چانگان UNI-K باشد. این کراس اوور جذاب از مدرن‌ترین ماشین‌های چینی محسوب می‌شود. البته قرار نیست شرکت مذکور فقط از برندهای چینی خودرو وارد کند. می‌دانیم که در گذشته سایپا با رنو و سیتروئن همکاری‌های خوبی داشته و احتمال همکاری با سایر خودروسازان جهان برای آنها وجود دارد. در ادامه به‌بررسی کامل هر یک از این سه خودرو خواهیم پرداخت:

1. چانگان CS35 پلاس

چانگان سی اس 35 پلاس

گفتیم که یکی از گزینه‌های احتمالی برای ورود به بازار ایران، چانگان CS35 پلاس است. برادر کوچک‌تر این کراس اوور جمع‌وجور شهری نخستین بار در سال 1390 توسط سایپا وارد بازار داخلی شد. متاسفانه تحریم‌های غرب باعث شد واردات این خودرو متوقف شود و تا به‌امروز شاهد حضور آن در کشورمان نباشیم.

در مدت زمانی که بازار خودروی ایران مشغول آزادسازی واردات بود، مدل جدیدتر این کراس اوور با نام چانگان CS35 پلاس وارد کشور شد. این خودرو هم در بازار چین و هم خارج از چین به فروش می‌رسید و موفق شده بود فروش خوبی را تجربه کند. حالا برای دومین مرتبه این خودرو قرار است وارد کشورمان شود.

گفتیم که اولین نسل از چانگان CS35 در سال 2012 و در سگمنت کراس اوورهای سایز کوچک عرضه شد. شاید بتوان گفت این ماشین در سبد محصولات چانگان جزو کوچک‌ترین‌ها به شمار می‌رفت. خوشبختانه قیمت ارزان و اقتصادی این کراس اوور بازار خوبی برای آن به‌ارمغان آورد. ابتدا سایپا به‌صورت وارداتی اقدام به فروش CS35 کرد، ولی پس از استقبال خوبی که از آن صورت گرفت، نسبت به مونتاژ آن اقدام نمود.

تا همین سال 1398 بود که نسل نخست این محصول به‌فروش می‌رسید و نسل دوم به‌تازگی در چین رونمایی شده بود. دومین نسل برای نشان دادن تمایز با اولین نسل پسوند پلاس گرفت و سال 2018 وارد بازارها شد. سال گذشته فیس لیفت CS35 پلاس نیز رونمایی و عرضه شد. هم‌اکنون سایپا قصد دارد این کراس اوور مدرن و جذاب را برای بازار کشورمان لقمه بگیرد.

طراحی ظاهری و داخلی چانگان CS35 پلاس

چانگان سی اس 35 پلاس

نسبت به یک دهه گذشته، خودروسازان چینی طراحی‌های پخته‌تری برای محصولات خودرویی در نظر می‌گیرند. چانگان توانسته در CS35 پلاس کراس اووری جمع‌وجور و اسپرت طراحی کند. قبل از فیس لیفت این خودرو، چهره ظاهری آن شباهت زیادی به فولکس واگن‌های کراس اوور داشت، ولی وقتی در سال 2021 دچار تغییراتی شد، ورق به نفع چانگان برگشت.

از جمله تغییرات این محصول می‌توان به جلوپنجره بزرگ، چراغ‌های باریک‌تر و کوچک‌تر اشاره کرد. از نمای جانبی می‌توان فقط سادگی دید و تنها چیزی که آن را متمایز می‌کند، خطی قرمز و ضربه‌گیرهای پلاستیکی است. رینگ‌ها ۱۸ اینچی و متناسب با ابعاد خودرو طراحی شده و در نمای عقب هم می‌توان تغییراتی مشاهده کرد. چراغ‌ها یکپارچه هستند و در مرکز آنها لوگوی چانگان قرار گرفته است.

چینی‌ها سعی کرده‌اند برای CS35 پلاس دو تریم مشکی و قرمز تدارک ببینند. روی قسمت مرکزی داشبورد قطعه کرومی سرتاسر را پوشانده و دریچه‌های سیستم تهویه نیز روی آن تعبیه شده‌اند. روی این دریچه‌ها هم نمایشگر دوبل قرار گرفته است. نوع فرمان دی‌کات بوده و مجهز به انواع و اقسام دکمه‌های کنترلی است!

کنسول مرکزی و داشبورد طوری طراحی شده‌اند که راننده دسترسی کاملی به آنها داشته باشد. بد نیست بدانید که فاصله محوری سی اس ۳۵ پلاس ۲۶۰۰ میلی‌متر برآورد شده و از این نظر فضای کابین بزرگ و جاداری برای آن متصور نخواهیم بود. البته سقف خودرو بدون شیب است و سرنشینان به‌راحتی می‌توانند در ردیف عقب بنشینند.

مشخصات فنی چانگان CS35 پلاس

چانگان سی اس 35 پلاس

زیر کاپوت چانگان CS35 پلاس یک پیشرانه 1.4 لیتری توربوشارژ تعبیه شده که می‌تواند قدرت 158 اسب بخار و گشتاور 260 نیوتن‌متر را تولید کند. این در حالی است که نسل اول این کراس اوور مجهز به یک موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی بود. نیروی محرکه در نسخه پلاس از طریق یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دو کلاچه به محور جلو منتقل می‌شود.

به طور ترکیبی در هر 100 کیلومتر مسافتی که چانگان CS35 پلاس طی می‌کند، نزدیک به 6.3 لیتر سوخت مصرف می‌شود و مجهز به استاندارد آلایندگی یورو 6 هم خواهد بود. شاید احتمال ورود نسخه پیشرانه 1.6 لیتری با گیربکس سی وی تی برای بازار ایران کم باشد، اما مشتریان سایر بازارها چنین گزینه‌ای پیش رو دارند.

امکانات رفاهی و ایمنی چانگان CS35 پلاس

گفتیم نسخه‌ای که احتمالا توسط سایپا وارد بازار می‌شود، فیس لیفت ۲۰۲۱ است. این کراس اوور پس از به‌روزرسانی که داشته مجهز به امکانات جدیدی شده که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فرمان برقی، رینگ آلیاژی، کروز کنترل هوشمند، کنترل ایستایی در سربالایی و سرازیری، کنترل کشش، کنترل پایداری، سنسور پارک جلو و عقب، رادار نقطه کور، ترمز کمکی، ترمز اضطراری، سنسور نور، چراغ‌های روشنایی در روز، سیستم صوتی مجهز به نمایشگر، دوربین عقب، دوربین جانبی و دوربین ۳۶۰ درجه، صندلی‌های تنظیم شونده برقی، آینه‌های تاشوی برقی به همراه گرم کن، چهار کیسه هوا و سقف پانوراما به‌همراه سانروف.

2. چانگان UNI-T

چانگان یونی تی

درباره کمپانی چانگان به‌قدر کافی صحبت کرده‌ایم و حالا قصد داریم به دومین گزینه وارداتی سایپا برای ورود به بازار کشورمان حرف بزنیم. چانگان UNI-T کراس اووری جذاب و محبوب است که طراحی زیبا و تکنولوژی‌های مدرنی برای آن به‌کار رفته است. چند ماهی است که این خودرو در خیابان‌ها دیده می‌شود و امکان واردات آن بالاست.

نخستین باری که یونی تی وارد بازار چین شد، نمایشگاه خودرو پکن بود. این شاسی بلند زیبا در قالب مدل مفهومی یویو رونمایی شد. سه سال طول کشید تا این که چانگان توانست مدل مفهومی UNI-T را به‌تولید انبوه برساند. متاسفانه پاندمی کرونا مانع شناخته شدن هر چه بیشتر این کراس اوور شد.

طبق آنچه مدیران شرکت چانگان اعلام کرده‌اند، UNI مختصر کلمه Universe به معنای جهان است. در واقع هدف از نام‌گذاری این خودرو، جهان‌شمول بودن یونی تی و مناسب بودن آن با تمامی سلیقه‌ها در سرتاسر جهان است. امیدواریم سایپا بتواند این کراس اوور جذاب از خانواده چانگان را هر چه سریع‌تر راهی بازار کشورمان کند.

طراحی ظاهری و داخلی چانگان UNI-T

چانگان یونی تی

به‌طور کلی چانگان یکی از معدود خودروسازان چینی است که موفق شد مرزهای کلاسیک طراحی خودرو در کشورش را رد کند و الگوهای خلاقانه‌ای برای طراحی بیافریند. با این اوصاف طراحی یونی تی منحصربه‌فرد و جذاب از آب درآمده و نمی‌توان واقعا شکل و شمایل آن را با سایر کراس اوورهای موجود مقایسه کرد.

این شاسی بلند عریض و کوپه خودرویی اسپرت و جوان‌پسند است که چراغ‌های جلوی آن باریک و تیز طراحی شده و جلوپنجره بزرگ و خمیده‌ای نیز دارد. در مجموع از نمای جلو می‌توان وجوه مشترک زیادی بین UNI-T با خودروهای الکتریکی بازار پیدا کرد. از نمای کناری که به این کراس اوور نگاه می‌کنیم، سادگی چیزی است که مشاهده خواهیم کرد.

البته مثل چانگان CS35 پلاس این خودرو از نمای جانبی بیش از حد ساده نیست و یک تورفتگی پایین درها دیده می‌شود که باعث تمایز شده است. رینگ‌های آلیاژی 19 اینچی هستند و المانی برای اسپرت به‌نظر رسیدن یونی تی خواهند بود. ستون C به‌همراه قاب پنجره‌ها به‌رنگ مشکی در آمده‌اند و همین باعث شده ترکیب سفید و مشکی حس و حال سدان‌های اسپرت آسیایی را به‌مشتریان بدهد.

در نمای پشتی این کراس اوور می‌توان شیب تندی را دید که در پنجم خودرو را به‌سقف متصل می‌کند. چراغ‌ها و درها طوری طراحی شده که شبیه به محصولات مزدا شده، ولی چانگان جزئیات جذابی به این خودرو افزوده و بنابراین نمی‌توان گفت که با محصولی کپی و تقلیدی روبه‌رو هستیم.

مشخصات فنی چانگان UNI-T

چانگان یونی تی

این خودرو در بازار چین مجهز به دو پیشرانه شده و هنوز نمی‌دانیم که کدام یک از آنها قرار است وارد بازار کشورمان شود. نخستین مدل این کراس اوور زیر کاپوت خود یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ دارد که می‌تواند حداکثر قدرت ۱۷۷ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتن‌متر را تولید کند. نیروی محرکه نیز در این مدل از طریق یک گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه خیس به محور جلو منتقل می‌شود.

پیشرانه ۱.۵ لیتری یونی تی در هر ۱۰۰ کیلومتر مسافتی که طی می‌کند، حدود ۶.۵ لیتر بنزین مصرف خواهد کرد. پیشرانه دوم قدرت بیشتری دارد و حجم آن ۲.۰ لیتری است. این موتور نیز مجهز به توربوشارژ شده و می‌تواند حداکثر قدرت ۲۳۰ اسب بخار و گشتاور ۳۹۰ نیوتن‌متر را تولید کند. نیروی محرکه در این خودرو از طریق یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک به محور جلو انتقال داده می‌شود و در هر صد کیلومتر ۶.۷ لیتر بنزین مصرف خواهد کرد.

امکانات رفاهی و ایمنی چانگان UNI-T

در میان محصولات شرکت چانگان هم خودروهای میان رده و هم پرچمداری وجود دارند که UNI-T از پرچمداران به‌حساب می‌آید و به‌همین دلیل است که تجهیزات و امکانات رفاهی آن در سطح خوبی قرار دارند. از جمله آپشن‌های این کراس اوور جذاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کروز کنترل تطبیقی، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، ترمز خودکار اضطراری، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سقف پانوراما، شش کیسه هوا، صندلی‌های تنظیم شونده برقی جلو به همراه گرم کن، دوربین عقب، دوربین جانبی و دوربین ۳۶۰ درجه و چراغ‌های روشنایی در روز.

3. چانگان UNI-K

چانگان یونی کی

روزهای گذشته باخبر شدیم که محموله‌ای در گمرک بهشهر مازندران دیده شده و گفته شد این بار حامل خودروهای چانگان UNI-K هستند. البته گفته شده این محموله قرار است به قزاقستان اعزام شود، ولی ظاهرا سایپا هم برنامه دارد به صورت قطعات منفصله این کراس اوور را راهی بازار کند.

از نظر ابعاد، این خودرو بزرگتر از یونی تی است و قلب تپنده آن نیز پیشرانه حجیم‌تر و قوی‌تری دارد. نکته جالب درباره این خودرو، قیمت چانگان یونی تی و یونی کی است؛ ارزان‌ترین نسخه یونی کی برابر با گران‌ترین مدل این خودرو در بازارهای پکن است.

طراحی ظاهری و داخلی چانگان UNI-K

چانگان یونی کی

گفتیم که از سال 98 و با برنامه‌های مدونی چانگان شروع به‌تولید و عرضه خودروهایی در رده UNI کرد تا بتواند سهم بیشتری در بازارهای جهانی داشته باشد. نخستین محصول این رده چانگان یونی تی بود و بعدی یونی کی بوده است. این محصول کراس اوور برای اولین بار در نمایشگاه گوانگژو 2020 رونمایی شد.

پیش‌تر این محصول تحت عنوان چانگان ویژن وی معرفی شده بود، ولی هیچکس فکرش را نمی‌کرد که این خودرو قرار است بعدا در خیابان‌های چین و حتی ایران دیده شود. از نظر طراحی شباهت‌های بسیاری بین UNI-T و UNI-K وجود دارد؛ منتهی یک‌سری تغییرات در سپرها، چراغ‌های عقب، گلگیرها، رکاب‌ها و رینگ‌های 21 اینچی دیده می‌شود. همچنین جلوپنجره این خودرو طراحی خلاقانه‌ای دارد!

مشخصات فنی چانگان UNI-K

چانگان یونی کی

تفاوت‌های دیگری بین چانگان یونی تی و یونی کی دیده می‌شود. برای مثال ابعاد UNI-K بزرگتر از مدل پایین‌ترش است. طول، عرض و ارتفاع چانگان یونی کی به ترتیب 4865 میلی‌متر، 1948 میلی‌متر و 1700 میلی‌متر است و فاصله محوری آنها تقریبا 2890 میلی‌متر برآورد شده است. با این اوصاف یونی تی در کلاس شاسی بلندهای سایز کوچک و یونی کی در زمره کراس اوورهای سایز متوسط قرار می‌گیرند.

زیر کاپوت این محصول یک پیشرانه Blue Core NE تعبیه شده که حجم 2.0 لیتری دارد و مجهز به سیستم توربوشارژ است. این موتور قادر است حداکثر قدرت 233 اسب بخار و گشتاور 390 نیوتن‌متر را تولید کند. نیروی محرکه نیز از طریق یک گیربکس 8 سرعته اتومات به محورها منتقل می‌شود. در حالت استاندارد این خودرو دیفرانسیل جلو طراحی شده، اما با صرف هزینه بیشتر، نسخه چهار چرخ محرک هم قابل سفارش خواهد بود.

227227



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *