عکس | آفرود جان‌سخت مانرو معرفی شد!


استارتاپ اسکاتلندی مانرو (Munro Vehicles) از خودروی برقی جالبی با نام مارک ۱ رونمایی کرد. این خودرو یک شاسی‌بلند الکتریکی است که توانایی‌های بالایی برای عبور از مسیرهای آفرود و بسیار ناهموار دارد و با توجه به طراحی جعبه‌ای شکل بدنه به شکل عجیبی یادآور نسل نخست لندرور دیفندر است که به سادگی و جان سختی شهرت داشت. بهره‌مندی از تکنولوژی‌های روز، پیشرانه ۳۷۵ اسب بخاری و برد حرکتی حداکثر ۳۰۶ کیلومتر از مشخصات اصلی مانرو مارک ۱ در یک نگاه هستند که به گفته سازندگانش، عمر مفیدی برابر با پنجاه سال خواهد داشت.

مانرو مارک 1

استارتاپ مانرو در سال ۲۰۱۹ با هدف ساخت توانمندترین خودروی برقی آفرودمحور تاسیس شد. در صورت موفقیت و ادامه حیات، این استارتاپ به تنها خودروساز تولید انبوه کشور اسکاتلند تبدیل می‌شود. نکته جالب اینکه نام این استارتاپ ریشه در یک اصطلاح محلی دارد. در اسکاتلند به کوه‌هایی با ارتفاع بیش از ۳۰۰۰ فوت یا ۹۱۴ متر مانرو اطلاق می‌شود.

بدنه و کابین ساده اما بسیار مقاوم

مانرو مارک ۱ ظاهری قرص و استوار دارد و به بیننده القا می‌کند که هیچ مشکلی در عبور از انواع پستی و بلندی‌ها نخواهد داشت. پنل‌های بدنه این خودروی 4×4 صاف و مسطح هستند، خطوط موجود هم زوایای بسیار تیزی ایجاد کرده‌اند.

فاصله محوری این شاسی‌بلند الکتریکی جان‌سخت به ۳۳۰ سانتی‌متر می رسد و پنج سرنشین می‌توانند با آن به گشت‌وگذار در مسیرهای آفرود بپردازند.

مانرو مارک 1

طبق انتظار مانرو مارک ۱ از یک شاسی مستقل از بدنه بهره می‌برد. این شاسی برای حفظ مقاومت، جنسی از فولاد گالوانیزه ۵ میلیمتری دارد و ارتفاع آن از سطح زمین به حدود ۱۹ اینچ یا ۴۸ سانتی‌متر می‌رسد. با اتکا به این ارتفاع بالا و سیستم تعلیق منحصر بفرد مارک ۱ قادر است از آب‌هایی به عمق ۸۰ سانتی‌متر عبور کند.

همانند نمای بیرونی، مانرو مارک ۱ در داخل کابین نیز طراحی ساده‌ای دارد. کلیدهای این خودرو ضدآب هستند و نمایشگر مرکزی آن از اندروید اتو و اپل کارپلی پشتیبانی می‌کند. سیستم صوتی موجود در این شاسی‌بلند الکتریکی هم دارای ۶ بلندگو است.

مانرو مارک 1

مشخصات فنی مانرو مارک ۱

برخلاف اکثر خودروهای برقی چهار چرخ محرک که دارای پیشرانه دوموتوره هستند، مانرو مارک پیشرانه‌ای تک‌موتوره دارد. نیروی تولیدی این موتور از طریق قوای محرکه سنتی با قفل دیفرانسیل مرکزی و قفل دیفرانسیل جلو و عقب، به سمت چرخ‌های هر دو محور ارسال می‌شود. جالب اینکه این شاسی‌بلند الکتریکی به جعبه‌دنده کمکی نیز مجهز است.

مانرو مارک 1

پیشرانه مانرو مارک ۱ در دو نسخه و با ۲۹۵ یا ۳۷۵ اسب بخار قدرت قابل انتخاب است. همانند پیشرانه، خریداران این خودرو می‌توانند از بین دو پک باتری ۶۱ و ۸۲ کیلووات ساعتی گزینه دلخواه را انتخاب کنند. همانگونه که در ابتدا نیز اشاره کردیم، برد حرکتی مارک ۱ در بیشترین حالت ۳۰۶ کیلومتر است. این خودرو از فناوری شارژ سریع پشتیبانی می‌کند و تنها با ۳۶ دقیقه اتصال به پورتی مناسب باتری آن پر می‌شود.

مانرو مارک 1

چراغ‌های اصلی مارک ۱ چهارگانه و از نوع LED هستند

حفظ 80 درصد از کارایی باتری پس از 8 سال

باتری مانرو مارک ۱ دارای ۳۵ ماژول NMC است. این ماژول‌ها در کف اتاق و درون جعبه‌های مقاوم آلومینیومی قرار دارند تا صدمه‌ای به آنها وارد نشود. استارتاپ اسکاتلندی می‌گوید مارک ۱ می‌تواند تا نیم‌قرن عمر کند. به‌همین خاطر و برای آسودگی خیال مشتریان پس از عمر مفید پک باتری، در صورت تمایل مالک می‌تواند آن را تعویض کند. این کمپانی تضمین می‌دهد پس از 8 سال یا طی ۱۶۰ هزار کیلومتر مسافت، باتری تا ۸۰ درصد از کارایی اولیه خود را خواهد داشت.

مانرو مارک 1

دو بنیانگذار استارتاپ مانرو

بد نیست بدانید مانرو مارک ۱ حاصل همفکری و ایده‌پردازی دو بنیانگذار کمپانی حین کمپینگ و طبیعت‌گردی در یک روز تعطیل است. با توجه به مشخصات، این خودروی برقی مقاوم می‌تواند برای استفاده در زمین‌های کشاورزی، اطراف معادن، پروژه‌های ساختمان‌سازی و حتی عملیات امداد و نجات مناسب باشد. این اسکاتلندی جان‌سخت توانایی حمل باری به وزن یک تن و یدک‌کشی ۳.۵ تن را دارد.

قیمت مانرو مارک ۱

برای خرید مانرو مارک ۱ باید حداقل ۴۹,۹۹۵ پوند پرداخت کرد. این رقم معادل تقریبا ۶۱ هزار دلار می‌شود. علاقه‌مندان به خرید این خودرو می‌توانند از همین الان نسبت به ثبت سفارش خود اقدام کنند. سری اول این خودرو سال آینده به صورت دست‌ساز در مقر کمپانی تولید خواهد شد. تولید انبوه هم از سال ۲۰۲۴ در یک کارخانه بزرگ کلید خواهد خورد. سقف تولید مارک ۱ ابتدا ۲۵۰ دستگاه در سال خواهد بود، اما تا سال ۲۰۲۷ این رقم به ۲۵۰۰ دستگاه افزایش خواهد یافت.

227227



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *