عکاس‌ها بخوانند | بهترین‌های عکاسی 2022 معرفی شد


وب‌سایت پتاپیکسل که عمدتا در زمینه پوشش اخبار عکاسی، دوربین‌ها و بررسی محصولات مرتبط با این حوزه فعالیت دارد، فهرستی از بهترین های سال ۲۰۲۲ را در دسته‌بندی‌های مختلف منتشر کرده است. برای این رتبه‌بندی، از تمامی کارکنان پتاپیکسل، متشکل از عکاسان فعلی و سابق خواسته شد تا برترین‌های هر دسته را انتخاب کنند.

بهترین های عکاسی سال ۲۰۲۲ از نگاه پتاپیکسل

دوربین سال: نیکون Z۹

نیکون z9

دوربین نیکون Z۹ با اینکه در اواخر سال گذشته معرفی شده بود، به‌دلیل مشکلات زنجیره تامین، دیرتر از موعد مقرر به بازار عرضه شد. با این وجود، کمی بیش از یک‌سال پس از معرفی، Nikon Z۹ عنوان برترین دوربین سال را به خود اختصاص داده است.

نیکون Z۹ تنها دوربین فول‌فریم حرفه‌ای محسوب می‌شود که بدون شاتر فیزیکی عرضه شده است. در بررسی وب‌سایت پتاپیکسل، این دوربین به‌خاطر جهش‌های عظیم فناوری در مقایسه با رقبا، مورد تحسین قرار گرفت. از جمله وجوه تمایز آن، توانایی ضبط ویدیو با نرخ ۱۲۰ فریم در ثانیه، فیلم‌برداری با وضوح ۸K، در کنار عمر باتری بسیار خوب است. هم‌چنین نیکون در بهار سال جاری، یک به‌روزرسانی عظیم را برای دوربین خود منتشر کرد که با افزودن عملکردهای جدید، این محصول را بار دیگر دگرگون کرد.

برخلاف سال گذشته که سونی آلفا ۱ به اتفاق آرا، برترین دوربین سال لقب گرفت، رقابت امسال بسیار فشرده بود. پس از نیکون Z۹، دوربین سونی آلفا ۷R V در جایگاه دوم قرار گرفت و فوجی‌فیلم X-H۲S رتبه سوم را به‌خود اختصاص داد. هم‌چنین دوربین‌هایی نظیر Hasselblad X۲D ۱۰۰C، Canon EOS R۶ Mark II و OM-System OM-۱ نیز دیگر کاندیدهای برترین دوربین سال بودند.

لنز پرایم سال: نیکون ۸۰۰mm f/۶.۳ VR S

لنز پرایم 800 میلی‌متری نیکون، بهترین های 2022 پتاپیکسل

سوپر تله‌فوتو ۸۰۰ میلی‌متری f/۶.۳ نیکون، یک لنز شگفت‌انگیز است. این نسخه نه‌تنها ارزان‌تر از نمونه‌ای است که نیکون برای دوربین‌های DSLR خود عرضه کرده، بلکه تقریبا از تمامی جنبه‌ها عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد. وب‌سایت پتاپیکسل از این لنز به‌عنوان استاندارد طلایی لنزهای پرایم سوپر تله‌فوتو با ترکیبی از دسترسی، وزن، کیفیت ساخت، کیفیت تصویر و قیمت مناسب نام برده است. هم‌چنین لنز ۴۰۰ میلی‌متری f/۴.۵ VR نیکون، با اختلافی کم در جایگاه دوم قرار گرفت و مقام سوم نیز به کانن برای لنز ۸۰۰ میلی‌متری f/۵.۶ L IS USM رسید.

لنز زوم سال: Tamron ۲۰-۴۰mm f/۲.۸ Di III

لنز زوم تامرون، بهترین های 2022 پتاپیکسل

با اینکه طیف وسیعی از لنزهای زوم برجسته در سال ۲۰۲۲ وارد بازار شدند، اما هیچ‌یک به اندازه تامرون ۲۰-۴۰ میلی‌متری f/۲.۸ مورد ستایش جهانی قرار نگرفتند. این نسخه که یکی از کوچک‌ترین و سبک‌ترین لنزهای موجود در کلاس خود به‌شمار می‌رود، در تمامی مشخصات مهم نظیر اندازه، قابلیت تفکیک و قیمت، رقبای خود را مغلوب کرده است.

در بررسی این لنز توسط پیتاپیکسل، قیمت ۷۰۰ دلاری آن برای هر عکاسی که به‌صورت فول‌فریم به ثبت تصاویر می‌پردازد، گزینه ارزنده و جذابی است. لنز تامرون یکی از بهترین نمونه‌هایی است که می‌توانید در بازار پیدا کنید و مزیت تطبیق‌پذیری آن نیز باعث شده تا به انتخابی عالی برای عکاسان، فیلم‌برداران و هم‌چنین عکاس‌های هیبریدی تبدیل شود که به‌دنبال یک لنز خوش‌قیمت، به‌صرفه، سریع و با کیفیت تصویر عالی هستند.

پس از لنز زوم تامرون، نیکون ۴۰۰-۱۰۰ میلی‌متری f/۴.۵-۵.۶ VRS با اختلافی ناچیز در رتبه دوم قرار گرفت و نسخه به‌روزرسانی شده سونی ۷۰-۲۰ میلی‌متری f/۲.۸ G Master II جایگاه سوم را دریافت کرد.

گوشی هوشمند سال برای عکاسی: آیفون ۱۴ پرو – بهترین های ۲۰۲۲ از نگاه پتاپیکسل

آیفون 14 پرو

سال گذشته، پتاپیکسل علی‌رغم ستایش قابلیت‌های فیلم‌برداری آیفون ۱۳ پرو، اعتقاد داشت که در جنبه عکاسی، از رقبا عقب مانده است. با این وجود، در سال جاری به‌لطف سنسور اصلی ارتقا یافته در آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس، نتایج خیره‌کننده‌ای به‌دست آمده است.

با اینکه در دیگر جنبه‌ها، تفاوت آشکار و چشم‌گیری با پرچم‌دار سال گذشته اپل وجود ندارد، اما در بررسی پتاپیکسل به‌ این نکته اشاره شده که بهبودهای اصلی دوربین در مقایسه با نسل‌های قبل، برای اولین در طول سال‌های اخیر، کاملا چشم‌گیر و محسوس هستند. دوربین اصلی آیفون ۱۴ پرو به‌ قدری خوب است که رقبا را از پیشرفت‌های به‌دست آمده در این زمینه نگران می‌کند. پس از آیفون ۱۴ پرو که تقریبا به اتفاق آرا رتبه اول را کسب کرد، پیکسل ۷ پرو گوگل در جایگاه دوم و ایکسپریا ۱ IV سونی نیز رتبه سوم را به‌دست آورد.

نرم‌افزار عکاسی سال: Midjourney

نرم افزار midjourney، بهترین های 2022 پتاپیکسل

اگر سال ۲۰۲۲ در حافظه تاریخ تنها برای یک دستاورد خود ماندگار شود، به‌طور قطع هنر تولید شده توسط هوش مصنوعی است. هنر هوش مصنوعی تنها در چند ماه اخیر همه‌گیر و محبوب شده و قابلیت‌های این فناوری، اکنون با اصلاحات به‌وجود آمده، به‌طور فزاینده‌ای چشم‌گیر شده است. از میان برنامه‌های پیشرو در این حوزه، نرم‌افزار Midjourney بدون شک متمایز و برتر است.

Midjourney در ابتدا برتری خفیفی در مقایسه با رقبا داشت و آثاری آخرالزمانی را خلق می‌کرد که البته بسیار واضح بود یک تصویر تولید شده نرم‌افزاری است. با این حال، انتشار نسخه ۴ این برنامه در اواخر سال، استانداردهای جدیدی را در مورد کیفیت تصویر خام دریافت شده از افزونه تصویری تعریف کرده است. بدین ترتیب، برخی از بهترین تصاویر مبتنی بر هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۲، توسط Midjourney خلق شده است.

کامپیوتر سال برای ویرایش عکس و فیلم: اپل مک استودیو – بهترین های ۲۰۲۲ از نگاه پتاپیکسل

اپل مک استودیو

برنده بی‌چون و چرا در این بخش، مک استودیو اپل است. این دستگاه با کاربری حرفه‌ای، گزینه‌ای بی‌بدیل برای ویرایشگران عکس و ویدیو است و قدرت پردازشی فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهد. این کامپیوتر، علی‌رغم قیمت بالا، کم‌مصرف، کوچک، بی‌صدا و البته قدرتمند است. به‌گفته پتاپیکسل، مک استودیو هم‌چنین قادر به ارائه برخی از بهترین معیارهای عملکردی بوده که تاکنون مورد آزمایش قرار گرفته است. در این بخش، مک‌بوک پرو جدید اپل با پردازنده M۲ در جایگاه دوم قرار گرفت و سرفیس پرو ۹ مایکروسافت نیز رتبه سوم را به‌خود اختصاص داد.

گرایش عکاسی سال: هوش مصنوعی

به‌طور کلی، هوش مصنوعی در عکاسی و ویرایش عکس با استفاده از آن، در سال جاری روند رو به رشد چشم‌گیری داشت. ما نه‌تنها شاهد ویرایش و هنر مولد مبتنی بر هوش مصنوعی بوده‌ایم، بلکه شاهد انتقال مستقیم این فناوری به دوربین‌ها نیز هستیم.

دوربین سونی آلفا ۷R V نمونه بارزی است که از هوش مصنوعی در سیستم فوکوس خودکار پیشرفته‌ خود استفاده می‌کند. این ویژگی باعث شده تا این دوربین حتی از نمونه‌های ورزشی نیز عملکرد بهتری را ثبت کند. علاوه بر سونی، OM Digital Solutions نیز به قرار دادن ویژگی‌های عکاسی محاسباتی با استفاده از یادگیری عمیق و هوش مصنوعی در دوربین‌های خود ادامه می‌دهد و حتی کانن نیز یک تراشه مبتنی بر AI جدید را به دوربین EOS R۶ Mark II خود اضافه کرده است.

۲۲۷۲۲۷



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *