شرکت ارتباطات زیرساخت با روسیه دست همکاری می‌دهند


معاونان وزرای ارتباطات جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در یک دیدار دوجانبه ضمن مرور توافقات پیشین دو کشور، بر توسعه روابط و همکاری‌های مشترک در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کردند.

مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در گزارشی اعلام کرد «امیر محمدزاده لاجوردی»، معاون وزیر و رئیس هیئت‌مدیره و نیز مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، میزبان الکساندر شویتوف، معاون وزیر توسعه دیجیتال، ارتباطات و رسانه‌های جمعی روسیه و هیئت همراه شد. در این جلسه بر توسعه روابط دوجانبه دو کشور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید شده است.

شرکت ارتباطات زیرساخت با روسیه دست همکاری می‌دهند

لاجوردی در ادامه پس از تشریح ساختار شرکت ارتباطات زیرساخت و مأموریت‌های این شرکت، به مرور موضوعات موردعلاقه دو کشور برای توسعه همکاری‌های مشترک پرداخت. او توسعه زیرساخت‌های ارتباطی مشترک، ترانزیت داده، اقتصاد دیجیتال و بازارسازی برای شرکت‌های ایرانی و تولید محصولات مشترک و همچنین مقابله با یک‌جانبه‌گرایی برخی سکوها و پلتفرم‌های بین‌المللی را از جمله مهمترین موضوعات موردعلاقه طرف ایرانی برای همکاری‌های مشترک با طرف روسی برشمرد.

طرف روسی این دیدار، یعنی الکساندر شویتوف نیز بر توسعه همکاری کشور روسیه با ایران در زمینه فناوری اطلاعات تأکید کرده است. شویتوف با استقبال از طرح موضوعات موردعلاقه از سوی همتای ایرانی، برای توسعه همکاری‌ها بیان کرد که در این سفر برای اجرایی‌کردن توافقات دوجانبه و همچنین توسعه همکاری‌ها و همگرایی بیشتر کاملاً آماده است.

در این جلسه اعلام شد که برای اجرایی‌شدن هرچه سریع‌تر توافقات بین ایران و روسیه، مذاکراتی فشرده برقرار شود تا زمینه عملیاتی‌شدن این توافقات فراهم گردد. این موضوع مورد موافقت طرف روسی این دیدار نیز قرار گرفت. آن‌طور که وب‌سایت وزارت ارتباطات گزارش داده است، در ادامه این دیدار، شرکت‌های ایرانی و روسی به بررسی زمینه‌های مشترک همکاری‌ها در دو کشور پرداختند.

جزئیات بیشتری در مورد این فرصت‌های همکاری مشترک ذکر نشده است. در مردادماه امسال نیز وزیر ارتباطات با همتای روسی خود دیدار کرده و اسناد همکاری بین ایران و روسیه در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات را امضا کرده بود. در آن دیدار اعلام شده بود که شرکت‌های دانش‌بنیان و توانمند ایرانی از این به بعد حضور فعالی در بازار روسیه خواهند داشت. در آن دیدار، زارع‌پور اعلام کرد که قرار است تهران و مسکو در زمینه مدیریت پایگاه داده همکاری کنند: «در شرایط تحریم لازم است از سیستم‌عامل‌ها و اپلیکیشن‌های غربی فاصله گرفت و وابستگی به محصولات آن‌ها را از بین برد. برای رسیدن به این هدف، تهران و مسکو قرار است در توسعه‌ «نرم‌افزار استراتژیک مدیریت پایگاه داده» (DBMS) سرمایه‌گذاری کنند.» همچنین نباید فراموش کرد طی همین سفر زارع‌پور در مردادماه بود که موتور جستجوی یاندکس پس از چند سال فیلتر بودن، از فیلترینگ خارج شد. هرچند او درباره همکاری با برخی شرکت‌های روسی نظیر یاندکس اشاره کرده بود که امکانات ویژه‌ای را برای این مجموعه‌ها در نظر نگرفته‌اند: «امکان ویژه‌ای برای یاندکس در نظر نگرفته‌ایم و هر پلتفرمی که قواعد ما را رعایت کند، می‌تواند فعالیت کند.»

شرکت ارتباطات زیرساخت با روسیه دست همکاری می‌دهند

خاطرنشان می‌شود طی یک سال گذشته همکاری علمی ایران و روسیه بر پایه ۵ مدل در حوزه‌های مختلف نانو، هوانوردی، تجهیزات الکترونیکی و مخابراتی شکل گرفته و راه‌اندازی خانه نوآوری ایران در روسیه نیز جدیدترین مصداق این همکاری است. ناگفته نماند چندی پیش وزیر ارتباطات تأکید کرده بود که برنامه فضایی ایران نیز با کمک روسیه پیش خواهد رفت.

227227



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *