شاهکار رولزرویس در طراحی موتور هواپیما/ عکس


رولزرویس ساخت موتور آزمایشی UltraFan خود را به پایان رسانده که می‌تواند بهره وری سوخت هواپیما را تا ۱۰ درصد بهبود ببخشد. این موتور دارای سیستم فن ۳.۵ متری است که بزرگترین سیستم در جهان است و برای کار با سوخت ۱۰۰ درصدی پایدار هوانوردی طراحی شده است.

اکنون این موتور از کارگاه به Testbed 80 منتقل شده است – یک تأسیسات ۹۰ میلیون پوندی (۱۰۹.۵ میلیون دلاری) در دربی انگلستان، که به‌طور خاص برای UltraFan ساخته شده است.

این شرکت بریتانیایی اکنون امیدوار است که اولین آزمایش خود را اوایل سال آینده انجام دهد که می‌تواند منجر به استفاده از این فناوری در خانواده فعلی موتورهای هواگرد ترنت (Trent) شود.

مرحله بعدی، راه‌اندازی اولترافن برای اولین بار با سوخت ۱۰۰ درصدی پایدار هوانوردی در سال ۲۰۲۳ خواهد بود که ثابت می‌کند این فناوری برای پشتیبانی از پروازهای پایدارتر در آینده آماده است.

شاهکار رولزرویس / موتور عظیم جت‌های آینده با بزرگترین سیستم فن در جهان/ عکس

برای تکمیل UltraFan بیش از ۵۰۰ میلیون پوند هزینه شده است که به لطف ترکیبی از تکنولوژی و مواد پیشرفته اتفاق افتاده است.

این موتور دارای تیغه های فن کامپوزیت کربنی با غلاف تیتانیومی است تا از آسیب اشیاء و برخورد پرندگان محافظت کند. این مواد به کاهش وزن و افزایش راندمان سوخت کمک می‌کنند.

همچنین دارای توان گیربکس جدید، محفظه احتراق بدون سوخت و معماری هسته Advance3 است که به ارائه راندمان پیشرانه بسیار بالا کمک می‌کند.

UltraFan در آزمایشات، ۶۴ مگاوات نیرو ایجاد کرده است که یک رکورد در صنعت هوافضاست. و بعد از رسیدن به مرحله تولید می‌تواند محدوده رانش بین ۱۱۰۰۰ کیلوگرم و بیش از ۴۵۰۰۰ کیلوگرم را داشته باشد.

رولزرویس قصد دارد ساخت هواپیماهای باریک پیکر و عریض پیکر مجهز به موتورهای UltraFan را در دهه ۲۰۳۰ آغاز کند.

پیش از آن، سازنده قصد دارد تا موتورهای هواپیمای فعلی ترنت خود را به منظور کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به فناوری‌ UltraFan مجهز کند.

موتور جدید در مقایسه با نسل اول توربوفن ها ۲۵ درصد افزایش راندمان سوخت ارائه می‌دهد. همچنین ۴۰ درصد اکسید نیتروژن کمتر، ۳۵ درصد نویز کمتر و ذرات غیرفرار تقریبا صفر در سفرهای دریایی تولید می‌کند.

سوخت پایدار هوانوردی که UltraFan با آن کار خواهد کرد در طول چرخه عمر خود ۸۰ درصد کربن کمتری نسبت به سوخت جت سنتی مصرف می‌کند. رولز رویس در حال حاضر موتورهای دیگر خود را با ۱۰ درصد ترکیب این سوخت آزمایش می‌کند تا به مرحله عملیاتی شدن آن کمک کند.

این اولین تلاش رولزرویس برای بهبود پایداری هواپیماهایش نیست. ماه گذشته، این شرکت با موفقیت یک موتور جت را آزمایش کرد که از هیدروژن نیرو می‌گیرد.

هیدروژن به خودی خود یک سوخت سبز در نظر گرفته می‌شود، زیرا هنگامی که در هوا سوزانده می‌شود، به جای گازهای گلخانه ای مانند دی اکسید کربن، فقط آب تولید می‌کند.

در حالی که هنوز چند مشکل وجود دارد که قبل از بلند شدن هواپیماها با استفاده از سوخت سبز حل نشده است، این آزمایش که برای اولین بار در جهان اتفاق می‌افتد، نقطه عطف جدیدی در هوانوردی محسوب می‌شود.

۵۸۵۸



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *