ساخت یک موتور هایپرسونیک متفاوت در چین



این موتور هایپرسونیک انفجار غیرمستقیم چندین آزمایش زمینی موفق را در پایگاه JF-12 پکن پشت سر گذاشته است. محققان نتایج دستاوردهای خود در زمینه موتور مربوطه را در مجله Journal of Experiments in Fluid Mechanics منتشر کرده‌اند. این آزمایش‌ها ظاهراً چند ماه پیش انجام شده‌اند.

موتورهای انفجار در مقایسه با سایر موتورهای هایپرسونیک از جمله اسکرم‌جت‌ها می‌توانند عملکرد بهینه‌تری داشته باشند. در این موتورها مجموعه‌ای از انفجارها از طریق موج انفجار ایجاد می‌شود. این انفجارها با سرعت زیادی اتفاق می‌افتند و نسبت به موتورهای احتراق سنتی انرژی خیلی بیشتری آزاد می‌کنند.

این موتورها در تمام دنیا وجود دارند، اما معمولاً از سوخت هیدروژن استفاده می‌کنند که گران و خطرناک است. ولی موتوری که حالا توسط این محققان چینی ساخته شده، از یک سوخت جت موسوم به RP-3 استفاده می‌کند که معمولاً در فرودگاه‌های چینی پیدا می‌شود.

چالش‌های ساخت موتور هایپرسونیک با سوخت کروزن

محقق ارشد این پروژه می‌گوید کروزن معمولاً به‌خاطر تراکم انرژی بالا، سادگی ذخیره‌سازی و حمل‌ونقل بهترین گزینه برای موتورهای تنفس هواست. با این حال، محققان در استفاده از این سوخت برای انفجار با چالش‌هایی روبه‌رو بودند.

براساس شبیه‌سازی‌های کامپیوتری، موتوری که از کروزن استفاده می‌کند به محفظه‌ای برای انفجار نیاز دارد که اندازه آن باید 10 برابر موتورهای سوخت هیدروژنی باشد. ولی قراردادن چنین محفظه‌ای در هواپیماهای هایپرسونیک شدنی نیست. به‌همین دلیل، دانشمندان دریافتند که با افزودن یک برآمدگی کوچک در سطح داخلی محفظه هوای این موتور هایپرسونیک می‌تواند شرایط انفجار را فراهم کرد.

با این وجود، چینی‌ها همچنان مدعی هستند که هزینه تولید این موتورها به حد کافی پایین نیامده و سعی دارند که با کار بیشتر روی این فناوری، این مانع را هم از پیش رو بردارند.

۵۸۵۸



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *