رقابت داغ ۲ خودروی کره‌ای که با خیابان‌های ایران غریبه‌اند / عکس


مسعود عابدینی: دو خودروی جدید کره‌ای که تا به حال هیچ نسلی از آنها وارد کشور نشده‌ است،هیوندای کونا و کیا سلتوس هستند.

هیوندای کونا با توجه به قیمتی که در بازار کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس دارد، با شرایط واردات منطبق بوده و می‌تواند وارد کشور شود. کیا سلتوس هم با توجه به اینکه در اولین محموله‌ی کوشا خودرو حضور داشت،از گزینه‌های قطعی برای ورود به کشور است.

در این مقاله قصد داریم این دو خودرو را با یکدیگر مقایسه کنیم.

رقابت داغ ۲ خودروی کره‌ای که با خیابان‌های ایران غریبه‌اند / عکس

طراحی

هر دو خودرو در سگمنت کراس‌اور نسبتا جمع و جور و یک مرحله قبل از خودروهایی مثل توسان و اسپورتیج قرار دارند. زمانی که کونا معرفی شد،طراحی خاص و منحصر به فردی نسبت به دیگر محصولات هیوندای داشت.

طراحی دو چراغ و بدنه‌ای با شکل و حالتی خاص. در نمای جلویی کونا،فضای اسپرتی حاکم است و جلوپنجره‌ی مشکی رنگ در کنار قطعات پلاستیکی مشکی و نقره‌ای،حالت خوبی را در قسمت جلویی ایجاد کرده است.

اما رقیب کونا،طراحی عجیب و نامنظمی دارد. سلتوس مانند کونا،از طراحی دو چراغ بهره نبرده و به جای آن،چراغ‌های جداگانه و متصل به هم به کار رفته است به طوری که چراغ اصلی از دی-لایت‌ها محل قرارگیری متمایزی دارد. جلوپنجره‌ی کشیده که در اکثر محصولات کیا دیده می‌شود،در این خودرو هم حضور دارد.

کونا در نمای بغل،با به کار بردن قطعات پلاستیکی مشکی و همچنین رینگ اسپرت،خودش را جوان‌پسندتر نشان می‌دهد. در صورتی که سلتوس،جوان‌پسند بودن خود را با دو رنگ بودن بدنه نشان‌ می‌دهد.

رقابت داغ ۲ خودروی کره‌ای که با خیابان‌های ایران غریبه‌اند / عکس

طراحی نمای عقب کونا هماهنگ با قسمت جلویی است. چراغ اصلی در جای بالاتری قرار گرفته تا فضای بیشتری برای خودنمایی دیفیوزر ایجاد کند.

چراغ دنده عقب و راهنما جدا از چراغ اصلی خودرو هستند که در نوع خود جالب است. طراحی عقب سلتوس خود را بیشتر اقتصادی نشان می‌دهد.

دو چراغ اصلی با یک نوار پلاستیکی و نقره‌ای که لوگوی کیا هم روی آن قرار دارد،به هم متصل شده‌اند. در دیفیوزر سلتوس،دو اگزوز قرار دارد که واقعی نبوده و صرفا نمایشی‌اند.

کابین کونا ساده و بدون زرق و برق طراحی شده است. صرفا دو نمایشگر که یکی نقش کیلومترشمار و دیگری نقش اطلاعات-سرگرمی را بازی می‌کند،در جذاب کردن کابین موثر بوده‌اند.

رقابت داغ ۲ خودروی کره‌ای که با خیابان‌های ایران غریبه‌اند / عکس

اما کابین سلتوس نکات جذاب‌تری نسبت به کونا دارد. استفاده از تریم‌های رنگی مختلف در کنار دو نمایشگر بزرگ،به جذابیت کابین کمک کرده‌اند.

در مجموع نمی‌توان درباره‌ی برتری طراحی درباره‌ی این دو خودرو نتیجه گرفت و کاملا سلیقه‌ای است.

امکانات و آپشن

از نظر امکانات،هر دو خودرو در سطح متوسطی قرار دارند.

امکانات شاخص در کونا عبارتند از:سنسور نور،پایش باد تایر،سنسور عقب،ورود بدون کلید،استارت دکمه‌ای،نمایشگر ۸ اینچی،دوربین دنده عقب،۶ بلندگو،تهویه‌ هوای اتوماتیک،کروز کنترل و… .

امکانات شاخص سلتوس عبارتند از:سنسور عقب،پایش باد تایر،سنسور ورود بدون کلید،استارت دکمه‌ای،نمایشگر اطلاعات-سرگرمی،دوربین دنده عقب،شارژر وایرلس،تهویه اتوماتیک،کروز کنترل و… .

مشخصات فنی

احتمالا نسخه‌ی SE کونا را در ایران ببینیم.این نسخه به پیشرانه‌ی ۲ لیتری ۴ سیلندر مجهز است که ۱۵۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۸۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند.

گیربکس ۸ سرعته‌ی CVT وظیفه انتقال قدرت را داراست.

پیشرانه‌ی نسخه احتمالی سلتوس، ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر است که ۱۲۱ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۱ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند.

گیربکس این خودرو، ۶ سرعته اتوماتیک است.

رقابت داغ ۲ خودروی کره‌ای که با خیابان‌های ایران غریبه‌اند / عکس

قیمت

قیمت نسخه‌ی SE کونا حدود ۱۸،۸۰۰ یورو و سلتوس هم حدود ۱۶،۵۰۰ یورو می‌باشد.

با توجه به وضع بازار،احتمالا این دو خودرو در بازه‌ی قیمتی ۱.۵ تا ۲ میلیارد تومان عرضه شوند.

۵۸۵۸



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *