رقابت داغ دو خودروی ۵۰۰ میلیونی چینی/ عکس


جک J4 به طور سنتی با خودروهایی همچون جیلی GC6 یا بسترن B30‌ رقابت می‌کند اما توقف تولید دو رقیب به این خودرو کمک کرد تا پس از مدت‌ها نفسی تازه کند. با این حال فراغت جک J4 چندان دوام نیافت، چرا که خودروسازان راین پس از چند سال غیبت با مدل راین R3 به بازار برگشت. این خودرو نیز یک هاچ‌بک کراس اقتصادی چینی است و خاطره خودروهایی همچون لیفان X50 را برای مخاطبان ایرانی زنده می‌کند. آن‌چه در ادامه خواهید خواند، بررسی و مقایسه جک J4 و راین R3 به عنوان معدود خودروهای اقتصادی چینی در حال تولید بازار ایران است.

مقایسه طراحی

سخن گفتن درباره طراحی ظاهری خودروهای اقتصادی در تمامی نقاط جهان بیهوده است. این خودروها به گونه‌ای ساخته می‌شوند که هزینه ساخت آن‌ها در پایین‌ترین حد خود باشد. به همین دلیل است که طراحی آن‌ها معمولا ساده و بدون جزئیات است. با این حال خودروهای چینی با استانداردهای جهانی مافوق اقتصادی محسوب می‌شوند!

مقایسه جک J4 و راین R3 از نظر طراحی بدنه

به طور کلی می‌توان گفت که جک J4‌ ظاهر خارجی بهتری نسبت به راین R3 دارد. این خودرو در یک سگمنت مشخص یعنی سدان شکل گرفته است و از این رو در مقایسه با راین R3 که هویت چندان مشخصی ندارد، زیباتر به نظر می‌رسد. مشخص بودن بخش و پلتفرم به جک J4 کمک کرده است تا ظاهر هماهنگ‌تری را به مشتری ارائه دهد، در حالی که مشخص نیست راین R3 دقیقا میخواسته کراس اوور باشد یا هاچ بک یا مینی ون؟

مقایسه دو خودروی ۵۰۰ میلیونی چینی بازار / عکس

سبک طراحی چراغ‌های جلو و عقب و خط‌های نمای جانبی در جک J4، ظاهری زیبا و بدون پیچیدگی را به نمایش می‌گذارند که برای یک خودرو اقتصادی قابل قبول است. در سوی مقابل چراغ‌های جلو بزرگ راین R3 به مشتری القا می‌کنند که با یک مینی‌ون روبرو است. با این وجود طول کوتاه خودرو در نمای جانبی موجب شده است تا بیننده با یک معما روبرو شود. ظاهر راین R3 در نمای عقب نیز بسیار ساده است و همخوانی چندانی با قسمت جلو ندارد. البته این مشکل به دوره عمر این خودرو مربوط می‌شود، چرا که سابقه تولید راین R3‌ با عنوان چانگان CX20 به بیش از یک دهه پیش باز می‌گردد!

نقطه ضعف‌های مشترک تمامی خودروهای اقتصادی را می‌توان در دو خودرو مشاهده کرد. برای مثال سپر جلو جک J4 بیش از حد ساده و اقتصادی طراحی شده است و حتی چراغ‌های دی‌لایت نیز روی آن در نظر گرفته نشده‌اند، البته کرمان موتور از پاییز امسال دی‌لایت را به جک J4 افزوده است. در سوی مقابل راین R3 کمتر اقتصادی به نظر می‌رسد اما ظاهر قدیمی آن چندان برای مشتریان امروزی جذاب نیست.

مقایسه جک J4 و راین R3 در فضای داخلی

طراحی داخلی جک J4 را می‌توان نسخه چینی و ارزان‌تر کابین هیوندای اکسنت نسل چهارم دانست. البته این کپی برداری یا الهام‌گیری چندان مشکل‌ساز نبوده است، چرا که حاصل کار زیبا و موزون از آب در آمده است و ادوات کنترلی در مکان مناسبی قرار گرفته‌اند. فضای کابین این خودرو نیز برای چهار سرنشین بزرگسال راحت است و سواری راحتی را با این خودرو تجربه خواهید کرد. با این حال کمبود امکاناتی همچون سانروف و نمایشگر سیستم صوتی به زیبایی کابین جک J4 لطمه وارد کرده است.

کابین راین R3‌ نیز از نظر سبک طراحی، پیرو اصول به کار رفته در کراس‌اوورهای هم‌دوره خودش بوده است. برای مثال می‌توانید شباهت‌های میان کابین راین R3 و بی وای دی S6 را مشاهده کنید که هر دو آن‌ها متعلق به یک دوره زمانی بوده‌اند. به عبارت دیگر کابین راین R3 احساس نشستن در خودرویی بزرگتر را به شما القا می‌کند. خوشبختانه خودروسازان راین هاچ‌بک کراس خود را به نمایشگر بزرگ سیستم صوتی تجهیز کرده است. علاوه برآن یک نمایشگر بزرگتر دیجیتالی نیز وظیفه نمایش تاریخ و دما را در قسمت بالاتر برعهده دارد.

مقایسه دو خودروی ۵۰۰ میلیونی چینی بازار / عکس

در مقایسه جک J4 و راین R3 از نظر طراحی و مواد به کار رفته در کابین، نمی‌توان یک خودرو را به عنوان برنده قطعی اعلام کرد. مشتریانی که واقع گرا هستند و به سبک طراحی سیال و هماهنگ علاقمند هستند، بایستی جک J4 را انتخاب کنند. در سوی مقابل راین R3 برای مشتریانی مناسب است که آپشن پسند هستند و به جزئیات کابین اهمیت می‌دهند.

مقایسه مشخصات فنی

هنگام مقایسه جک J4 و راین R3 یا دیگر خودروهای چینی، نباید انتظار داشت که پیشرانه‌های قدرتمندی را مشاهده کنیم. حداکثر موتورهای به کار رفته در این خودروها، پیشرانه‌های 1.5 لیتری تنفس طبیعی هستند. با این حال نماینده راین در این بخش حتی از تصورات ما هم ضعیف‌تر ظاهر شده است!

مقایسه جک J4 و راین R3 در مشخصات فنی، با برتری ملموس جک J4 به پایان خواهد رسید چرا که این خودرو موتور قوی‌تری دارد. پیشرانه جک J4 حدود 200 سی سی حجیم‌تر از پیشرانه راین R3 است و راندمان بیشتری را ارائه می‌دهد. در زمینه گیربکس اما نمی‌توان برنده را به طور قطعی مشخص کرد. جک J4 برای انتقال قدرت از گیربکس اتوماتیک CVT‌ بهره می‌برد که لذت رانندگی خاصی ندارد و مشخصه بارز خودروهای اقتصادی است. در سوی مقابل راین R3 به گیربکس چهار سرعته اتوماتیک مجهز شده است که جعبه دنده‌ای قدیمی و از مد افتاده محسوب می‌شود. با این حال عملکرد بهتر گیربکس جک J4 و وزن کمتر آن، سبب شده است تا مصرف سوخت نماینده کرمان موتور کمتر باشد.

۵۸۵۸



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *