رای شورای عالی فضای مجازی به فیلترینگ دائمی اینستاگرام و واتساپ چه بود؟


نخستین جلسه شورای عالی فضای مجازی پس از محدودیت‌های اخیر اینترنت و فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ برگزار شد. در این جلسه که با حضور ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در عصر روز سه شنبه برگزار شد، گزارش وضعیت فضای مجازی کشور، میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات و راهکارهای تقویت زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات ارائه شد و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

اعضای شورای عالی فضای مجازی در این جلسه بر ضرورت توسعه خدمات داخلی و تقویت اقتصاد دیجیتال روی شبکه ملی اطلاعات تاکید کردند و قرار شد زیرساخت‌ها و سکوهای داخلی توسط دولت تقویت شده و برای حضور بیشتر کاربران تمهیدات و تسهیلات لازم پیش‌بینی شود. خیلی‌ها منتظر بودند در این جلسه‌ی شورای عالی فضای مجازی در خصوص فیلترینگ دائمی اینستاگرام و واتساپ تصمیم‌گیری شود، اما اعضای این شورا به فیلترینگ دائمی پلتفرم‌های خارجی رای ندادند.

فیلترینگ دائمی اینستاگرام و واتساپ

دولت ابراهیم رئیسی در این جلسه شورای عالی فضای مجازی، رویکرد پرهیز از تصمیم‌گیری عجولانه در خصوص پلتفرم‌های خارجی و شبکه های اجتماعی که بخشی از کسب و کار مردم روی آنها شکل گرفته را در پیش گرفت. با این حال، تداوم محدودیت‌های اعمالی امنیتی بر آنها، تلاش برای وارد کردن این پلتفرم‌ها به رعایت کردن قوانین ضد گسترش خشونت و همچنین تمرکز بر حمایت از اکوسیستم استارتاپی داخلی برای توسعه‌ی امکانات نیز در دستور کار قرار گرفت.

رای ندادن به فیلترینگ دائمی اینستاگرام و واتساپ به چه معناست؟

رای ندادن اعضای شورای عالی فضای مجازی به فیلترینگ دائمی اینستاگرام و واتساپ به معنای رفع فیلتر شدن آنها در روزهای آینده نیست؛ بلکه اعضای این شورا تصمیم گرفتند فعلا به صورت عجولانه در این خصوص تصمیم‌گیری نکنند و احتمالا در جلسه‌های بعدی در این رابطه تصمیم‌های لازم اتخاذ شود.

خلاصه‌ی تصمیم‌های شورای عالی فضای مجازی به این ترتیب بود که فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ تا زمان آرام نشدن اوضاع امنیتی کشور ادامه پیدا کند و در راستای آن تلاش‌هایی برای وادار کردن آنها به رعایت کردن قوانین کشور و همچنین تقویت پلتفرم‌های داخلی انجام شود. حالا باید دید در جلسه‌های بعدی این شورا، آیا در خصوص فیلتر شدن همیشگی شبکه های اجتماعی خارجی تصمیمی گرفته می‌شود یا خیر.

227227



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *