رادارهای روسی برای شناسایی ترمینال‌های استارلینک دست به کار شدند


شرکت سازنده سلاح روسی «Sestroretsk» مدعی توسعه یک رادار شناسایی ارتباط ترمینال‌های اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به نام «Borshchevik» شده است. این رادار می‌تواند موقعیت ترمینال‌ها را حداکثر از فاصله ۱۰ کیلومتری شناسایی کند. این شرکت ادعا کرده است که این رادار به‌زودی در میدان جنگ در اوکراین مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

با حمله روسیه به اوکراین، ایلان ماسک بنابر درخواست مقامات اوکراین، اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را در اختیار این کشور قرار داد. اگرچه در این مدت تنش‌های زیادی درباره این سرویس به‌وجود آمده و چندین‌بار شاهد تهدیدهای ایلان ماسک مبنی بر قطع دسترسی اوکراین به استارلینک بودیم، اما همچنان نیروهای نظامی و شهروندان این کشور به سرویس اینترنت ماهواره‌ای اسپیس ایکس دسترسی دارند.

رادارهای روسی برای شناسایی ترمینال‌های استارلینک دست به کار شدند

اسپیس ایکس در سال جاری میلادی ۱۰۰ میلیون دلار برای استارلینک در اوکراین هزینه کرده است، البته این سرویس در اوکراین رایگان نیست و شهروندان برای آن هزینه پرداخت می‌کنند. با این وجود، شرکت تحت مدیریت ایلان ماسک گفته است که اگر سال آینده میلادی پنتاگون هزینه‌ها را بر عهده نگیرد، باید برای فعال نگه‌داشتن این سرویس در اوکراین، ۳۸۰ میلیون دلار هزینه کند. درحالت‌کلی وجود استارلینک برای اوکراین حیاتی است، اما شاید آینده این سرویس در خطر باشد.

راداری برای شناسایی ترمینال‌های استارلینک

از همان ابتدا که استارلینک در اوکراین فعال شد، ایلان ماسک درباره این موضوع که این سرویس می‌تواند به هدفی برای حملات سایبری روسیه تبدیل شود، ابراز نگرانی کرد. از آن زمان تا به امروز، روسیه چندین‌بار به روش‌های مختلف ماهواره‌های استارلینک را تهدید کرده است، اما عملی‌کردن این تهدیدها به این راحتی نخواهد بود و می‌تواند خودش شروع‌کننده جنگ دیگری باشد.

با این وجود به‌نظر می‌رسد روسیه به راه‌حل دیگری دست پیدا کرده: یک رادار که قادر به شناسایی موقعیت ترمینال‌های استارلینک است. همان‌طور که شاید بدانید، این ترمینال‌ها حداقل درحال‌حاضر برای دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای شرکت اسپیس ایکس ضروری هستند. البته نمی‌توان چندان به ادعای شرکت روسی اعتماد کرد؛ چرا که در شرایط جنگی، هر دو طرف می‌توانند ادعاهایی را مطرح کنند که اصلاً حقیقت نداشته باشند.

ترمینال‌های استارلینک

به گزارش NotebookCheck ، شرکت Sestroretsk ادعا کرده است که شناسایی ترمینال‌ها با الگوریتم‌ها در کمتر از ۱۵ دقیقه انجام می‌شود و دقت آن به ۶۰ متر می‌رسد. این رادار را ظاهراً می‌توان روی شاسی خودرو نصب کرد و از سیستم برق خود خودرو بهره برد. علاوه بر این موارد، می‌توان با تاکتیک‌های مختلفی این رادار را از دید مخفی کرد. پردازش داده‌های دریافتی درباره موقعیت مکانی ترمینال‌های استارلینک، در یک رابط گرافیکی مدرن انجام می‌شود و جهت‎گیری بصری صورت می‌گیرد.

این شرکت گفته است که می‌خواهد رادار خود را در میدان نبرد در اوکراین آزمایش کند که البته نمی‌دانیم این ادعا تا چه اندازه صحت دارد. بااین‌حال اگر این ابزار واقعیت داشته باشد، احتمالاً روی حضور استارلینک در اوکراین تأثیر خواهد داشت، هرچند نمی‌دانیم این تأثیر تا چه اندازه خواهد بود.

۲۲۷۲۲۷



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *