خواص جالب هیدروژل در میدان جنگ و زندگی روزمره



هنگامی که سربازان در میدان نبرد مجروح می‌شوند، کنترل خونریزی یکی از مهم‌ترین اقدامات نجات دهنده‌ای است که پزشکان می‌توانند انجام دهند. با این حال، با توجه به نیازهای خاص طبابت در این مورد، این کار می‌تواند یک چالش مهم باشد. اکنون یک هیدروژل تزریقی جدید که توسط دمای بدن فعال می‌شود، ممکن است راهکاری موثر ارائه دهد.

هیدروژل‌ها زنجیره‌ای از مولکول‌ها هستند که می‌توانند مقادیر قابل توجهی آب را درون خود ذخیره کنند و چیزی شبیه به یک ماده شگفت انگیز مدرن هستند. آزمایش‌ها نشان داده‌اند که هیدروژل‌ها می‌توانند به ‌عنوان یک زره عمل کنند و آب آشامیدنی را از هوای رقیق بیرون بکشند یا به ‌عنوان پوشش پنجره‌ها عمل کنند تا ساختمان‌ها را خنک‌تر نگه دارند.

به دلیل محتوای بالای آب هیدروژل‌ها، اغلب از آنها در زمینه پزشکی نیز استفاده می‌شود و کارهایی مانند پر کردن دیسک‌های آسیب دیده مهره‌ها و ساخت ایمپلنت‌های مغزی بهتر با آنها انجام می‌شود.

هیدروژل‌ها به ‌عنوان بانداژ نیز به ‌طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، از پروتئین‌هایی برای کشتن باکتری‌ها در محل زخم، کمک به مهر و موم کردن زخم‌ها در دستگاه گوارش و حتی اتصال به پوست مرطوب از طریق استفاده از سونوگرافی استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

عکس |‌ سورپرایزی که در شکم یک فسیل دایناسور نهفته بود

موشک هایپرسونیک جدید روسیه از دریا سر درآورد / عکس

عکس | وحشت حیوانات باستان؛ تمساحی که 15 تن بود!

با این حال، به گفته پژوهشگران موسسه تاراساکی مستقر در لس آنجلس، باندهای هیدروژل تاکنون قادر به ارائه درمان سریع و حساس به دما برای خونریزی به روشی قابل کنترل نبوده‌اند. پژوهشگران برای اصلاح این وضعیت، یک ماده منعقد کننده خون را با یک پلیمر حساس به دما به نامpoly (N-isopropyl acrylamide) مخلوط کردند.

سپس دو آزمایش انجام دادند که در یکی، جریان خون را با استفاده از یک سرنگ و لوله که در همان دمای خون انسان در بدن نگهداری می‌شوند، شبیه‌سازی کردند و سپس یک زخم در لوله ایجاد کردند.

در آزمایش دیگر، کبد موش‌ها را برای ایجاد خونریزی زخم کردند. در هر دو مورد، هیدروژل پس از قرار گرفتن در محل زخم(چه واقعی و چه شبیه‌سازی شده) سریع جامد شد و در مهار جریان خون بسیار موفق بود.

علاوه بر این، این هیدروژل را می‌توان به راحتی با استفاده از شستشوی سرد نمکی که باعث از سرگیری خونریزی نمی‌شود، پاک کرد.

بر اساس تجزیه و تحلیل زخم‌های ایجاد شده در میادین نبرد بین سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۱۱، حدود ۸۷.۳ درصد از کل مرگ‌ و میرها در میدان جنگ قبل از رسیدن سربازان به مرکز درمانی رخ داده است و ۹۰.۹ درصد از قربانیان به دلیل خونریزی جان خود را از دست داده‌اند. بنابراین یک راه حل موثر و آسان برای جلوگیری از خونریزی می‌تواند به وضوح بر کاهش مرگ و میر سربازان تأثیر بگذارد.

پژوهشگران می‌گویند مزایای استفاده از این هیدروژل شامل هموستاز(کنترل خونریزی) سریع و کافی در طیف وسیعی از صدمات و زخم‌ها، کنترل خونریزی پایدار برای چندین ساعت در شرایط اضطراری، برداشتن آسان بدون باقی ماندن هیچ گونه باقیمانده در جراحت یا زخم، آماده برای استفاده و تجویز آسان توسط یک فرد غیر متخصص بدون نیاز به آموزش، ساخت آسان و قابل استریل شدن با هزینه کم، پایداری طولانی مدت حتی در شرایط آب و هوایی نامساعد و سازگاری زیستی خوب بدون عوارض جانبی است.

پژوهشگران همچنین خاطرنشان کردند که این هیدروژل را می‌توان نه فقط برای زخم‌هایی که در میدان نبرد ایجاد می‌شوند، بلکه برای درمان هر نوع زخمی استفاده کرد و همچنین می‌تواند با داروها یا مواد دیگر برای افزایش روند بهبودی ترکیب شود.

58321



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *