جوابیه وزارت ارتباطات به گزارش خبرآنلاین درباره کیفیت و سرعت پایین اینترنت



پیرو گزارش منتشر شده تحت عنوان “هر چه میکشیم از فیلترینگ است” در تاریخ پنجم دی ماه ۱۴۰۱ ، وزارت ارتباطات جوابیه‌ای به شرح زیر برای خبرآنلاین ارسال کرد: «در بخش ابتدایی این گزارش با اشاره به اظهارات وزیر ارتباطات در خصوص تجربه ناخوشایند مردم در استفاده از اینترنت به علت استفاده از فیلترشکن ادعا کرده که بسیاری از کارشناسان بر این باورند فیلترشکن ها کیفیت اینترنت را ارتقا می بخشد! بسیار جالب است که در خبری که تحت عنوان “حقایقی که درباره قطع کامل دسترسی به اینترنت بین الملل ، نمی گویند” عین این مطلب را قید کرده است که “…اثر انسدادهای فعلی اول کاهش سرعت اینترنت است؛ چرا که عدهای از فیلترشکن استفاده میکنند و حتی اگر فیبر نوری هم داشته باشند، سرعتشان معادل سرعت فیلترشکن است که معمولا سرعت پایینی دارد…”. زمان انتشار خبر ساعت ۲۰:۳۰ روز چهارم دیماه (کمتر از ۲۴ ساعت قبل از زمان انتشار خبر فعلی) بوده است! یعنی سوگیری های انجام شده به حدی عجولانه بوده که حتی نویسنده فرصت نکرده خبر چند ساعت قبل با موضوع مشابه را نیز بخواند تا اینگونه خود را در موضع ضعف قرار ندهد. این در حالیست که همانطور که در خبر روز قبل خبر آنلاین هم تاکید شده است، کاهش سرعت اینترنت در زمان استفاده از فیلترشکن امری طبیعی بوده و لذا به نگارنده محترم توصیه میشود افراد کارشناس خبره را طرف مشورت خود قرار دهند.

در بخش دیگری از بنا به اظهارات یک کاربر ادعا شده است که “حتی اپلیکیشنهای بانکها نیز باز نمیشود و در نتیجه بعد مسئولین طرح صیانت و قطع کامل اینترنت را تکذیب میکنند”، این اظهارات عجیب و غریب در حالی بیان میشود که بانک ها و بسیاری از سرویس های دیگر بخاطر پیشگیری از حملات اینترنتی و جلوگیری از نفوذ، طبق پروتکل های مرسوم امنیت سایبری به آی پی هایی خارج از محدوده کشور خود امکان دسترسی به خدمات را نمی دهند و پر واضح است که زمانی که کاربر از فیلترشکن استفاده میکند آدرس آی پی او تغییر کرده و از رنج آی پی های مجاز به دریافت خدمات خارج میشود، لذا برای استفاده از اپلیکیشن های بانکی می بایست فیلترشکن را خاموش نماید.

در بخش پایانی گزارش نیز به کاهش دو پله ای رتبه ایران بر اساس اطلاعات موجود در پایگاه بین المللی اسپید تست استناد شده است لازم به ذکر است که با آغاز اقدامات زیرساختی در اواخر سال گذشته وضعیت شبکه مخصوصا در اینترنت همراه همواره رو به رشد بوده و سرعت دسترسی نیز افزایشی بوده است.

با بهره برداری از فاز اول اصلاح معماری ترافیک شبکه در تابستان سال جاری این روند صعودی با شیب تندتری نیز ادامه یافته است. میانه سرعت دسترسی در اینترنت همراه از ۲۱.۸ مگابیت برثانیه در ابتدای دولت به حدود ۴۱ مگابیت برثانیه و در اینترنت ثابت از ۹.۲ مگابیت بر ثانیه به ۱۱.۶ مگابیت برثانیه افزایش یافته که در نتیجه آن رتبه کشورمان نیز به ترتیب از ۸۰ به ۴۸ در اینترنت همراه و از ۱۴۷ به ۱۴۴ در اینترنت ثابت ارتقا پیدا کرده است.

اما نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که وضعیت رتبه بندی کشورها در این پایگاه بین المللی تنها تابعی از وضعیت شبکه اینترنت آن کشور نبوده و میزان تغییرات سایر کشورها نیز بر این رتبه بندی موثر است. به عنوان نمونه در خردادماه سال جاری کشورمان با میانه سرعت ۲۶.۱ مگابیت بر ثانیه در جایگاه ۷۱ ام قرار داشته و در ماه بعدی (تیرماه) میانه سرعت اینترنت همراه کشور به ۲۷.۱۷ مگابیت بر ثانیه افزایش یافته، اما در مقابل رتبه کشور یک پله کاهش یافته و به رتبه ۷۲ رسیده است، یعنی حتی با وجود افزایش سرعت رتبه ایران کاهش داشته است.

نکته مهم اینجاست که این دست کارشناسان هیچگاه ارتقا سرعت و رتبه کشور را در مصاحبه های خود به عنوان یک خبر خوب اعلام نکرده و در مقابل تلاش می کنند اندک کاهش رتبه کشور را به عنوان یک حقیقت تلخ وارد ذهن مخاطب کنند. لذا ابتدا لازم است موضع خود را در خصوص آمارهای سایت مذکور شفاف کنند که به عنوان یک مرجع رسمی قابل استناد می دانند یا خیر؟

با مراجعه به پایگاه مذکور می توان مشاهده کرد که در ماه جاری رتبه کشورهایی مانند امارات، هلند، سوییس، ژاپن، عربستان سعودی، استرالیا و… که همگی جزو کشورهایی با سرعت بالای اینترنت هستند نیز کاهش یافته و در مقابل برخی کشورهای دیگر نیز روند افزایش داشته اند که این موضوع کاملا طبیعی است. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که رشد میانه سرعت از ۲۹ مگابیت بر ثانیه به حدود ۴۱ مگابیت بر ثانیه که منجر به صعود ۲۱ پله ای رتبه کشور طی چهار ماهه اخیر در رتبه بندی مذکور شده است، تنها به دلیل اقدامات زیرساختی انجام شده توسط این وزارتخانه نبوده، بلکه افزایش قابل توجه میزان مصرف ترافیک داخلی که از سرعت بالایی برخوردار است تاثیر چشمگیری بر این افزایش سرعت داشته و چه بسا ممکن است با افزایش نسبت ترافیک خارجی به داخلی میزان میانه سرعت نیز تا حدودی روند کاهشی داشته.»

۲۲۷۲۲۷



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *