جزئیات منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی اعلام شد



حسین دلیریان در این باره اظهار کرد: بر اساس این پروژه، تعداد زیادی ماهواره به فضا پرتاب شده و در مدار زمین قرار می‌گیرد تا این ماهواره‌ها یکسری فرامین و دستورات در حوزه ارتباطی و اینترنتی را اجرا کنند.

وی با بیان این که یکی از مهمترین ماموریتهای منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی فراهم کردن سرویس اینترنت اشیاء (Internet of Things) برای مردم است، افزود: فراهم شدن چنین امکانی برای مردم به منظور سهولت در کاربری اشیاء با استفاده از دریافت خدمات ماهواره ای، گام بسیار مهم دولت در جهت خدمت رسانی به مردم است.

سخنگوی سازمان فضایی ایران گفت: در قالب این پروژه، داده‌های حسگرهای گوناگون از سطح زمین جمع آوری و این داده‌ها از طریق ایستگاه‌های ارسال داده، به ماهواره یا ماهواره‌هایی که در دید ایستگاه قرار دارند، ارسال می شود و سپس ماهواره‌هایی که این داده‌ها را دریافت کرده‌اند، آن را به یک یا چند ایستگاه مرکزی ارسال می‌کنند.

دلیریان ادامه داد: با این فرآیند می‌توان کار جمع آوری و ارسال داده‌ها از سراسر کشور را با سرعت بالا انجام داد و در مواقع بحران مثل وقوع حوادث غیرمترقبه و یا حتی با ایجاد یک شبکه ملی انتقال داده‌ها، مشکلات مردم در اقصی نقاط کشور حتی نقاط دورافتاده و صعب العبور را حل کرد.

وی اظهار کرد: تمام فرایند ارسال داده ها به ماهواره، انتقال داده ها از ماهواره به ایستگاه های مرکزی و مراکز تجمیع داده ها هم در قالب پروتکل های امنی، رمزنگاری شده و کاملا ایمن میان ماهواره ها و ایستگاه های زمینی تبادل می شود. در واقع این پروژه اولین گام کشور در رسیدن به یک منظومه ماهواره ای با هدف ارائه خدمات ارسال و دریافت اطلاعات کشور است.

سخنگوی سازمان فضایی ایران افزود: با توجه به این که هدف سازمان فضایی کاهش زمان ارسال دریافت داده در سراسر کشور است، به تدریح به تعداد اجزای این منظورمه ماهواره ای افزوده می شود.

وی تصریح کرد: ‏اینترنت اشیاء ماهواره‌ای در حوزه‌های مختلفی از جمله کشاورزی هوشمند، حمل و نقل جاده‌ای، پایش نشتی لوله‌های نفت و گاز، پایش و مانیتورینگ خطوط انتقال برق، محیط زیست، کاربردهای دریایی و … کاربرد دارد و در واقع با این منظومه می‌توان بسیاری از امورات را با ماهواره کاربردی کرد.

دلیریان گفت: سازمان فضایی ایران قصد دارد که پروژه شهید سلیمانی را با مشارکت شرکت های دانش بنیان اجرایی کند، لذا شرکت های بخش خصوصی دانش بنیان که درارای سابقه کار در حوزه طراحی و ساخت ماهواره و تجهیزات زمینی هستند، می توانند به صورت انفرادی یا کنسرسیوم در اجرای این پروژه مشارکت کنند.

سخنگوی سازمان فضایی ایران یادآور شد: منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی که اکنون در حال فراهم‌سازی مقدمات اجرای آن هستیم، در آینده تبدیل به یک زیرساخت اساسی کشور خواهد شد و قطعا با تحقق این پروژه که با افتخار به نام قهرمان جهان اسلام حاج ‎قاسم سلیمانی نامگذاری شده، نام و یاد سردار دلها بیشتر در جهان طنین‌انداز خواهد شد.

۵۸۵۸



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *