تصاویر | یک مقایسه شگفت انگیز: پژو پارس و هیوندا النترا از ۱۹۸۷ تا امروز !


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سال‌ها است که پژو پارس یکی از محصولات اصلی موجود در بازار خودروی ایران است و بر اساس ادعای سایت ایران‌خودرو از «محبوب‌ترین خودروهای سواری در کشور به شمار می‌رود.»

بیش از ۲ دهه از تولد این خودرو می‌گذرد اما ظاهرش تقریبا هیچ تغییری نکرده است و فضای داخلی‌اش یک بار شاهد تغییراتی اندک بوده است. این در حالی است که خودروی کره‌ای هم‌کلاس پژو پارس یعنی هیوندای النترا در چند سال اخیر شاهد چنان تغییراتی بوده که هیچ شباهتی به محصول مثلا ۱۰ سال پیش ندارد.

پژو پارس از کجا آمد، النترا از کجا؟

پژو پارس فیس‌لیفت پژو ۴۰۵ است. فِیس‌لیفت (facelift) به معنای تغییر چهره یک مدل خودرو به منظور رفع ایراد، بروزرسانی یا زیباتر کردن چهره‌اش نسبت به نمونه اولیه است. یعنی در اصل پژو پارس را نمی‌توان نسخه کاملا متفاوتی از پژو ۴۰۵ دانست. پژو ۴۰۵ در سال ۱۹۸۷ میلادی به جهان معرفی شد و پژو پارس از سال ۱۳۸۰ شمسی در ایران پا عرصه گذاشت.

بیشتر بخوانید:

هیوندای النترا که با نام هیوندای آوانته هم شناخته می‌شود، از سال ۱۹۹۰ به خط تولید کمپانی خودروسازی هیوندای کره‌جنوبی راه پیدا کرد. این خودرو در آغاز با نام لانترا به بازار استرالیا و اروپا عرضه شد و در دیگر بازارها به نام آوانته عرضه می‌شد. اما در پی شباهت نام با خودروهایی چون میتسوبیشی مانگاه الانته و آئودی آوانت در سال ۲۰۰۱ رسما نامش به الانترا تغییر کرد.

پژو پارس و مدل‌هایش

پژو پارس‌ها در ظاهر و بدنه همه شبیه به هم هستند اما در زیر کاپوت‌ مدل‌های گوناگون آن موتورهای متفاوتی وجود دارد. پژو پارس ساده که به عنوان پژو پارس سال معروف است (با موتور XU۷ L۳ ۸V)، پژو پارس ال‌ایکس (با موتور TU۵)، پژو پارس ELX با موتور TU۵، پژو پارس ELX با موتور TU۵P، پژو پارس با دنده اتوماتیک (با موتور TU۵)، پژو پارس دوگانه سوز (با موتورXU۷ L۳ ۸V)، پژو پارس ای‌ال‌ایکس (با موتور XU۷ L۴ ۱۶V معروف به موتور زانتیا) و پژو پارس ای‌ال‌ایکس XUM مدل‌های متفاوت این خودروی مشهور ایران‌خودرو هستند.

تصاویر | مقایسه شگفت‌انگیز هیوندای الانترا و پژو پارس از آغاز تا امروز

نکته‌ای که در آغاز متن هم اشاره شد، ثابت ماندن طراحی و امکانات این خودرو طی سالیان دراز پس از معرفی آن است.

الانترا به کجا رسیده است؟

با نگاهی به نسل‌های اولیه الانترا که سال ۱۹۹۰ متولد شد و نسل هفتم آن که در سال ۲۰۲۰ معرفی شد کاملا متوجه راه درازی که خودروساز پیموده است می‌شویم. این خودرو در نسل هفتم در دو مدل بنزینی و هایبرید (برقی بنزینی) عرضه شده است.

تصاویر | مقایسه شگفت‌انگیز هیوندای الانترا و پژو پارس از آغاز تا امروز
نسل اول هیوندای الانترا

نسل پنجم این خودروی خانوادگی کوچک از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ در خط تولید بود و در ایران هم عرضه شد.

تصاویر | مقایسه شگفت‌انگیز هیوندای الانترا و پژو پارس از آغاز تا امروز
نسل پنجم هیوندای الانترا

موتورهای نسل هفتم ماشین در قدرتمندترین مدل با قدرت ۲۷۵ اسب بخار و در ضعیف‌ترین با قدرت ۱۱۳ اسب بخار عرضه می‌شود. این خودرو امکانات ایمنی پیشرفته‌ای هم در نسل‌های جدید دارد و توانسته ۴ ستاره ایمنی از ۵ ستاره از مؤسسه یورو ان سی ای پی را کسب کند.

تصاویر | مقایسه شگفت‌انگیز هیوندای الانترا و پژو پارس از آغاز تا امروز
نسل هفتم هیوندای الانترا

۵۸۵۸



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *