بیانیه گزینه ایرانی جانشینی اینستاگرام: ابراز تاسف برای شرایط اینترنت و پلتفرم های بین المللی!



به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ، روبیکا در بخش هایی از بیانیه خود نوشته است: «از شرایط پیش آمده برای دسترسی به اینترنت و محدودیت سرویس های بین المللی متاسف است و ترجیح می‌دهد در یک فضای رقابتی، بر اساس مزیت‌های بومی با سایر پلتفرم‌ها رقابت کند.»

آنها در این بیانیه گفته اند ۱۴ میلیون کاربر روزانه دارند و می توانند در یک فضای رقابتی هم انتخاب شوند:«روبیکا با سهامداری همراه‌اول و ایرانسل، ماهیتی خصوصی دارد. این اپلیکیشن باتوجه به مدل درآمدی براساس سهم درآمد از ترافیک مصرفی کاربران، برای سهامداران خود سودآور بوده و نیازی به حمایت‌های مالی دولتی ندارد.جذب میلیون‌ها مخاطب در روبیکا از ابتدا با ارائه خدمات کاربردی صورت گرفته بود که گواه این ادعا، حضور بیش از ۱۴ میلیون نفر کاربر فعال روزانه و بیش از ۳۲ میلیون کاربر یکتای فعال در ماه است.»

آنها در این بیانیه سعی کردند پاسخی به این اتهام دهند که قرار است با فیلترینگ اینستاگرام، جانشین انحصاری این اپلیکیشن شوند.

پس از فیلترینگ اخیر اینستاگرام که با حکم موقت نهادهای امنیتی اعمال شد، سخنگوی دولت و وزیر ارتباطات از این گفتند که ضمن بررسی مشکلاتی که این فیلترینگ برای کسب و کارها و زندگی افراد زیادی که از این مسیر امرار معاش می کنند باید این پلتفرم ها حداقل پالیسی های اخلاقی که خود مدعی اش هستند را اجرا کنند تا بتوانند به صورت قانونی در ایران فعالیت کنند . قوانینی چون حذف محتواهای مستهجن، حاوی خشونت ، آموزش تروریسم و فروش اسلحه که در سایر کشورها و موارد مختلف خود را مسئول به رعایتش می دانند.

اما همزمان از سوی دولت بحث تلاش برای تقویت زیرساخت های دولتی مطرح شد و وزیر ارتباطات از مردم دعوت کرد برای کسب و کارهای شان به پلتفرم های داخلی مهاجرت کنند. فیلترینگ اخیر بر اساس آمار اتاق بازرگانی ایران و مرکز تجارت دیجیتال به صورت مستقیم رو ۳۰۰ هزار واحد فروش اینترنتی و ۹ میلیون نفر اثرگذار بوده است.

پس از این اظهار نظرها بود که بحث جایگزینی پلتفرم ایرانی مطرح شد. پلتفرم هایی چون ایتا، آی گپ ، بله و دارنده بیشترین سهم بازار یعنی روبیکا . در حالی که وزارت ارتباطات از ایجاد دیتا سنتر مشترک برای ارسال ارتباط میان پلتفرمی سخن گفت و در همین زمان روزنامه سازندگی روبیکا را گزینه ایرانی جایگزینی اینستاگرام معرفی کرد.

خبری که واکنش های مختلفی را به همراه داشت. روبیکا در سال های گذشته بارها خبرساز شده است. از زمانی که تحت نظر توسکا و ماجراهای ارزش افزوده نامش سر زبان ها افتاد تا بعدتر که نوبت به اختلاف با ستاره های استقلال و پرسپولیس رسید و ماجرای صفحات این بازیکنان در نرم افزار روبین‌و که اینستاگرام ایرانی لقب گرفته بود رسید و کار به پلیس فتا هم کشید! بعد تر هم که در دعوا با ساترا اعلام شد مجوز کسب و کارشان باطل شده اما همچنان فعالیت شان ادامه یافته است.

در شرایطی هم آمار جدید از مخاطب و حتی حوزه های درآمد مالی شان خبر داده اند که اخیرا مسئول تجارت دیجیتال اتاق بازرگانی در یک نشست رسمی درباره اثرات فیلترینگ بر کسب و کارهای دیجیتال گفته بود در سال های گذشته بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه روبیکا هزینه شده و عایدی اش در حقیقت هیچ بوده است و ادعا کرده بود این پلتفرم احتمالا برای تبدیل شدن به پلتفرم جایگزین اینستاگرام ۲۵۰۰ میلیارد دیگر هم اعتبار هزینه خواهد کرد.

ادعایی که همراه با ادعای تلاش این پلتفرم برای جایگزینی انحصاری اینستاگرام ، در جوابیه منتشره تکذیب شده است . آنها ادعا کرده اند می توانند در بازار رقابتی هم رقابت کنند و خواسته اند اجازه انتخاب به خود مردم داده شود. این شرکت اگرچه مستقل است اما به دلیل وابستگی ۸۰ درصدی به دو اپراتور بزرگ کشور آیا این ابراز تاسف روبیکا از مشکلات پیش آمده برای اینترنت بین الملل را می توان نظر مالکان اصلی این شرکت دانست؟ پرسشی است که باید منتظر ماند تا شاید روزی این دو اپراتور هم در این زمینه توضیحات دهند.

۴۱۴۱



Source link

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *